Berekenen en redeneren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cowbeast
    • Jul 2004
    • 109

Berekenen en redeneren

Dag allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar meer informatie omtrent het riggen. Maar ik heb al snel ondervonden dat er niet zo heel veel duidelijke informatie te vinden is.
    Ik ben wel een aantal keer op de site van ARGH gebotst. Ik zou heel graag zo'n cursus volgen. Maar die valt altijd op de meest ongelegen data. Nu heb ik gezien dat er op 2 en 3 juni een sessie is. Maar ik ben student en zit midden in de examen dus kan ik niet deelnemen tot men grote spijt. Bovendien kost het ook wel een pak geld om als student zomaar op te hoesten. En men ouders betalen met huidige studie dus die horen me ook al niet graag afkomen.
    Dus ik dacht aan zelf studie. Maar ik weet niet in hoe ver er boeken of cursus al dan niet online beschikbaar zijn. Kan iemand mij daar meer duidelijkheid in geven?
    Al vast bedankt voor uw tijd en moeite!

gegroet, Mathieu

• pjadskop productions
    • Nov 2008
    • 128

Ik zou om te beginnen al wat boeken over krachten en momenten zoeken, deze vind je vrij gemakkelijk. Dan heb je toch al een belangrijk onderdeel onder de knie
    (denk ik, riggen is ook nieuw vr mij, maar stevig is het wel wat ik doe)
    Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

Comment

• BJD
      • Oct 2007
      • 771

Begin hier eens mee: http://www.prolyte.com/documents/pdf...ckbook_eng.pdf

Comment

• cowbeast
        • Jul 2004
        • 109

Ik moet er wel bij zeggen dat ik in men huidige opleiding wel mechanica en fysica heb gehad. En dat was dan specifiek gericht op rechlijnige verplaatsing en momenten van krachten al dan niet tov een schuin oppervlak.
        Dus de wetten van newton zijn me niet vreemd, maar ik wil gewoon weten hoe ik ze moet toepassen op dergelijke situaties.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Volgende mij zijn de wetten van Newton zo,
          dat je ze moet kunnen toepassen in alle situaties.
          Dus wat bedoel je met 'dergelijke'
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• cowbeast
            • Jul 2004
            • 109

Met dergelijke situaties bedoel ik, hoe moet is het toepassen in deze sector. Het heb eenvoudige hefbomen enz leren uitrekenen, en bewegen van elementen enz.
            Maar ik zou op het eerste zicht niet weten hoe ik dat moet toepassen in deze sector.
            Stel nu volgende situatie:
            Ik takel een brug naar omhoog op 2 punten, met daar aan 4 movingheads van +/- 20kg. Hoe moet ik uitrekenen hoeveel ik op elk punt aan het dak hang. Ik kan toch niet zomaar zeggen "ja samen is dat 80 kg dus per takel 40 kg". Voor zover ik mij herinner zal die vlieger niet opgaan, tenzij alles heel erg gelijk matig verdeeld is... Maar dan nog moet je toch rekening houden met het eigen gewicht van de brug en de takel en de positie van de movingheads enz.

Ik zou graag weten hoe ik daar moet aan beginnen :-)

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by cowbeast
              Met dergelijke situaties bedoel ik, hoe moet is het toepassen in deze sector. Het heb eenvoudige hefbomen enz leren uitrekenen, en bewegen van elementen enz.
              Maar ik zou op het eerste zicht niet weten hoe ik dat moet toepassen in deze sector.
              Stel nu volgende situatie:
              Ik takel een brug naar omhoog op 2 punten, met daar aan 4 movingheads van +/- 20kg. Hoe moet ik uitrekenen hoeveel ik op elk punt aan het dak hang. Ik kan toch niet zomaar zeggen "ja samen is dat 80 kg dus per takel 40 kg". Voor zover ik mij herinner zal die vlieger niet opgaan, tenzij alles heel erg gelijk matig verdeeld is... Maar dan nog moet je toch rekening houden met het eigen gewicht van de brug en de takel en de positie van de movingheads enz.

Ik zou graag weten hoe ik daar moet aan beginnen :-)
              Jouw voorbeeld is toch met eenvoudige mechanica te berekenen.....
              En het is ook niet meer dan logisch dat je alles wat aan de takels hangt als last mee rekent dus ook de truss en de kabels.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Originally posted by MusicXtra
                Jouw voorbeeld is toch met eenvoudige mechanica te berekenen.....
                En het is ook niet meer dan logisch dat je alles wat aan de takels hangt als last mee rekent dus ook de truss en de kabels.
                Dank MusicXtra,
                ik begin wel erg nieuwsgierig te worden in de soort van mechanica en fysica waarin cowbeast dan is onderwezen.
                [ Toch niet de aantallen scheppen zand in de bak van een Lego-kiepwagen hoop ik ]

Krachten en armen en momenten hoorden daar toch wel een beetje bij he?

En iets als een formule in de trant van

A __________________________P_____________B

<-------------------a--------------><-------b------->
                <----------------------------l------------------------->

FrA = b x P / l

Waarin:
                FrA = reactiekracht in steunpunt A (in kgf of daN)
                b = 'overliggende' afstand tussen Puntlast en steunpunt (oftewel takel) B (in m)
                P = de grootte van de puntlast (in kg)
                l = de afstand tussen steunpunt A en steunpunt B.
                (a = 'aanliggende' afstand van steunpunt A tot puntlast P)
                Voor de reactie kracht in steunpunt B geldt idem dito het omgekeerde........

En als je dat allemaal niet bekend voorkomt resteert er maar 1 ding:
                gokken (? en aanklooien?) of het volgen van een .....

Comment

• jasperbhofman
                  • Oct 2008
                  • 25

Inderdaad, de eerste mechanica-fysica lessen die ik had bij mn werktuigbouwkunde-opleiding waren over statisch bepaalde constructies berekenen. Naar mijn idee iets wat basiskennis is die je midden in de nacht nog moet kunnen opdreunen.

Mocht je hier niet met pen en papier uitkomen kun je altijd nog het programma MDSolids downloaden. Hierbij is het heel makkelijk om krachten/momenten en verdeelde belastingen in te voeren. Kind kan de was doen.

Groet Jasper

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Dank voor de bijval jasperbhofman.
                    Nou, cowbeast.
                    Het is nu aan jou om te bewijzen dat je niet met Lego kiepwagens in de weer bent,
                    maar dat je als kind de was zou moeten kunnen doen!

Comment

Working...