oneigenlijk gebruik statiefflens?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

oneigenlijk gebruik statiefflens?

Beste forummers,

Stel:

Ik voer een topkast met twee statiefflenzen uit. Een aan de bovenkant en een aan de onderkant. Dan ontwerp ik een beugel waar de top liggend in komt te hangen. Met aan beide zijden een stuk pole dat in de flenzen komt. De beugel is stijf genoeg om de poles er in opgehangen situatie niet uit te laten komen. Ik geloof dat de standaard ehhm 'penetratie' zo'n 8 cm is.

Is dit veilig genoeg?

Reden is dat ik dan mijn beugels een stuk verder kan standaardiseren dan mogelijk zou zijn werkende met de standaard beugels. Dit scheelt opslag en levert flexibiliteit op!

@lex

PS maar hier geplaatst ipv live-sound omdat ik hier meer zinnige reacties verwacht.
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by @lex
    Beste forummers,

Stel:

Ik voer een topkast met twee statiefflenzen uit. Een aan de bovenkant en een aan de onderkant. Dan ontwerp ik een beugel waar de top liggend in komt te hangen. Met aan beide zijden een stuk pole dat in de flenzen komt. De beugel is stijf genoeg om de poles er in opgehangen situatie niet uit te laten komen. Ik geloof dat de standaard ehhm 'penetratie' zo'n 8 cm is.

Is dit veilig genoeg?

Reden is dat ik dan mijn beugels een stuk verder kan standaardiseren dan mogelijk zou zijn werkende met de standaard beugels. Dit scheelt opslag en levert flexibiliteit op!

@lex

PS maar hier geplaatst ipv live-sound omdat ik hier meer zinnige reacties verwacht.
    Daar is zo geen zinnig antwoord op de te geven, in principe zijn statiefflenzen niet voor deze toepassing bedoelt. Daarnaast vermeld je niet wat het gewicht van de speakers is, van welk materiaal deze gemaakt zijn, hoe de statiefflens bevestigt is, enzovoort.
    Je zult hier toch echt wat rekenwerk op los moeten laten.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Euhhhhhhhhhhhhhhhh?
      What-the-f**k .... is een "statief-flens"?
      Plaatje?
      Link?

Ik heb inmiddels wat gevonden, maar zou daar meteen
      deze aantekening bij willen maken:

Flens = Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Een flens kan zijn:
      - een opstaande rand aan treinwielen, zie flens (trein)- een platte rand aan buizen, veelal gebruikt om deze met behulp van bouten en moeren aan elkaar vast te maken, zie flens (verbinding)
      - de platte boven- en onderrand van een I, U of H balk, de boven- resp, onderflens.
      - flensjes zijn pannenkoeken.
      Daaruit maak ik op dat een flens een platte (ring-vormige) rand is.

Flens (verbinding)
      Een flensverbinding tussen twee buizen in een gasleiding.
      Een blindflens
      Een flens is een platte rand aan het uiteinde van een buis.
      Twee buizen kunnen met flenzen aan elkaar gemonteerd worden door middel van bouten en moeren mits deze flenzen zijn voorzien van gaten
      Tussen de flenzen komt nog een pakking om de verbinding dicht te maken.

Klinkt weer als een vreemd soort "technische taalvervuiling".
      Want met die "statief-flens" wordt dus eigenlijk een "statief-opzetkom" of 'statiefkop adapter' bedoeld.
      De flens ervan is alleen het deel dat de bus of adapter aan het hout (?) van de kast vastzet.....
      En met "een stuk pole" bedoel je een buisje van 10+ cm's dat in de adapter steekt?

Jij gaat daarmee een nieuw soort "U-vormige (ophang?/montage) beugel fabriceren....
      Dan zul je daarvoor een RI&E moeten uitvoeren en een technisch constructie dossier aanleggen.
      En daarbij zul je op zijn minst aan de Bouwmaterialen Richtlijn en de Eurocode(s) moeten voldoen.
      Maar:
      Wil je het ook als hijs/hefbeugel toepassen...
      Dan komt de Machine Richtlijn om de hoek: afneembare (losneembare) hijsgereedschappen!
      De EN 13155 gaat hierover.
      De sterkte-/veiligheids-eisen voor alle onderdelen worden hierin geformuleerd.
      En ga je daarbij personen in "de bedreigde zone" toelaten
      - dan gelden er dubbel zo strenge eisen.
      Last edited by rinus bakker; 04-06-10, 16:54.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Beste forummers,

Stel:

Is dit veilig genoeg?

@lex

Ik begrijp dat je de topkast op zijn kant wil gebruiken. Met de beugel die ik me voorstel gaan er twee buisstukken van 35 mm in de box. De "statiefflenzen worden dus nauwelijks belast, omdat de (nieuwe) zijkanten elk zowat de helft van het gewicht dragen. In dit geval lijkt het me wel lastig om een voorziening te maken, die voorkomt dat de speaker niet rond zijn as draait en dus met het front naar beneden of naar boven wijst.
        Een andere mogelijkheid is de statief flens, die met twee vleugelbouten op de boven en onderzijde van de box komen. In de uitstekende bussen, kan dan wel een bout zitten om de zaak vast te zetten. Het beste zet je aan de binnenkant van de box een plaat met draadgaten, M8 of zoiets. Met vier bouten M8 is de afschuifkracht zo groot, dat je wel een 100 kilom kunt inhangen.
        Gaat dus wel werken
        Overigens is de spreiding van je tweeter wel anders, of het moet er een zijn die je een kwartslag kunt draaien.
        Overigens heb ik nimmer meer een mailtje van je gekregen. Wat ging er fout?
        Speakertech
        Last edited by speakertech; 05-06-10, 20:12.
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

maakt een extra 'statiefflens' (of top-hat, of hoe je het ook wil noemen) de speakerkast niet een aardige partij zwaarder?

Ik denk dat je sneller klaar bent en veiliger uit bent als je de kast aan beide kanten van M8 of M10 bouten of moeren voorziet. Als je hem dan op wil hangen (zij het op zijn kant met een beugel, of met een vliegoog) dan kan dat veel makkelijker en heb je geen risico dat je beugel in de flens los gaat zitten.

Er is een reden dat luidsprekerfabrikanten dit al jaren doen en niet aan elke kant een tophat maken. Iedereen heeft immers ook wel M8/M10 en het bijbehorende gereedschap bij zich op klus.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by rinus bakker
            Euhhhhhhhhhhhhhhhh?
            What-the-f**k .... is een "statief-flens"?
            Plaatje?
            Link?

Ik heb inmiddels wat gevonden, maar zou daar meteen
            deze aantekening bij willen maken:

Flens = Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Een flens kan zijn:
            - een opstaande rand aan treinwielen, zie flens (trein)- een platte rand aan buizen, veelal gebruikt om deze met behulp van bouten en moeren aan elkaar vast te maken, zie flens (verbinding)
            - de platte boven- en onderrand van een I, U of H balk, de boven- resp, onderflens.
            - flensjes zijn pannenkoeken.
            Daaruit maak ik op dat een flens een platte (ring-vormige) rand is.

Flens (verbinding)
            Een flensverbinding tussen twee buizen in een gasleiding.
            Een blindflens
            Een flens is een platte rand aan het uiteinde van een buis.
            Twee buizen kunnen met flenzen aan elkaar gemonteerd worden door middel van bouten en moeren mits deze flenzen zijn voorzien van gaten
            Tussen de flenzen komt nog een pakking om de verbinding dicht te maken.

Klinkt weer als een vreemd soort "technische taalvervuiling".
            Want met die "statief-flens" wordt dus eigenlijk een "statief-opzetkom" of 'statiefkop adapter' bedoeld.
            De flens ervan is alleen het deel dat de bus of adapter aan het hout (?) van de kast vastzet.....
            En met "een stuk pole" bedoel je een buisje van 10+ cm's dat in de adapter steekt?

Jij gaat daarmee een nieuw soort "U-vormige (ophang?/montage) beugel fabriceren....
            Dan zul je daarvoor een RI&E moeten uitvoeren en een technisch constructie dossier aanleggen.
            En daarbij zul je op zijn minst aan de Bouwmaterialen Richtlijn en de Eurocode(s) moeten voldoen.
            Maar:
            Wil je het ook als hijs/hefbeugel toepassen...
            Dan komt de Machine Richtlijn om de hoek: afneembare (losneembare) hijsgereedschappen!
            De EN 13155 gaat hierover.
            De sterkte-/veiligheids-eisen voor alle onderdelen worden hierin geformuleerd.
            En ga je daarbij personen in "de bedreigde zone" toelaten
            - dan gelden er dubbel zo strenge eisen.
            Met alle respect voor jouw kennis van rigging; je draait nu wel een beetje door hoor.
            Ben het verder wel eens met de strekking van je technische onderbouwing.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Originally posted by Stoney3K
              maakt een extra 'statiefflens' (of top-hat, of hoe je het ook wil noemen) de speakerkast niet een aardige partij zwaarder?
              "Top-hat" ja die kreet kan ik me herinneren.
              Al zou ik ook daar niet direct van begrepen hebben wat er in de start van het topic mee zou zijn bedoeld.
              De term 'top-hat' zit heel wat dichter bij de beschrijving van de vorm van het onderdeel dan de kreet statief-flens, wanneer er een funktie als "statiefkop-opzetbus" wordt bedoeld. Want de flens is maar 1 onderdeel van de 3 die samen de 'top-hat' vormen: flens+cilinder+afsluitplaat.
              ...... naar
              'statiefflens' moest ik lang zoeken, al vermoedde ik wel dat ik niet bij een type-fout van de opticien zou terechtkomen
              'flens' had ik in een seconde ...tig hits, en voor
              'top-hat' kom je op de herenmode afdeling (van 200 jaar geleden) en in de lichtafdeling (van 5-10 jaar geleden).
              OFF-Topic:
              ook zo'n leuke is een "GoBo"
              Last edited by rinus bakker; 05-06-10, 05:25.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Penn Elcom : Hardware - Pole Mounts & Poles

deze dingen dus.

zorg er wel voor dat je steunen die aan de buis zitten stevig genoeg zijn, en je buisstukjes lang genoeg.

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

als je de speaker op zijn kant ophangt aan twee buisstukken in tophats in de zijkant?

Dan gaat de speaker toch om die gecereerde as draaien? Met het zwaarste stuk naar beneden? Oftewel dan hou je geen mogelijkheid om het ding te stellen. Iets wat je met een flyframe wel hebt.

even buiten de sterkte facetten. Daar ben ik niet in geschoold.
                  lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Ha,
                    dan zie ik eindelijk een funktie voor "de flens".
                    Gaatjes erin
                    en dan met zo'm line-array trekpen het juiste gaatje pakken......?

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

De vraag is of je een standaard speaker op z'n zijkant moet hangen. Dat gaat natuurlijk nooit goed, aangezien de speaker daar niet voor ontworpen is. Ik ben met dit soort oplossingen altijd enigszins wantrouwend: als het een goed idee was geweest, lag het al in de handel namelijk. Gek is het ook in de handel en heet het een "line-array". Daar passen ze allen WEL de speakers en afstraling voor aan...
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• @lex
                        • Jul 2006
                        • 1087

[QUOTE=speakertech;536108]
                        Beste forummers,

Stel:

Is dit veilig genoeg?

@lex

PS maar hier geplaatst ipv live-sound omdat ik hier meer zinnige reacties verwacht.[/QUOTE
                        Ik begrijp dat je de topkast op zijn kant wil gebruiken. Met de beugel die ik me voorstel gaan er twee buisstukken van 35 mm in de box. De "statiefflenzen worden dus nauwelijks belast, omdat de (nieuwe) zijkanten elk zowat de helft van het gewicht dragen. In dit geval lijkt het me wel lastig om een voorziening te maken, die voorkomt dat de speaker niet rond zijn as draait en dus met het front naar beneden of naar boven wijst.
                        Een andere mogelijkheid is de statief flens, die met twee vleugelbouten op de boven en onderzijde van de box komen. In de uitstekende bussen, kan dan wel een bout zitten om de zaak vast te zetten. Het beste zet je aan de binnenkant van de box een plaat met draadgaten, M8 of zoiets. Met vier bouten M8 is de afschuifkracht zo groot, dat je wel een 100 kilom kunt inhangen.
                        Gaat dus wel werken
                        Overigens is de spreiding van je tweeter wel anders, of het moet er een zijn die je een kwartslag kunt draaien.
                        Overigens heb ik nimmer meer een mailtje van je gekregen. Wat ging er fout?
                        Speakertech
                        mailtje is op 30 mei verstuurd! naar hornspeakers adje netscape puntje net

Spreiding is geen probleem! is juist zoals ik hem op die plaats wil hebben.
                        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• @lex
                          • Jul 2006
                          • 1087

Originally posted by showband
                          als je de speaker op zijn kant ophangt aan twee buisstukken in tophats in de zijkant?

Dan gaat de speaker toch om die gecereerde as draaien? Met het zwaarste stuk naar beneden? Oftewel dan hou je geen mogelijkheid om het ding te stellen. Iets wat je met een flyframe wel hebt.

even buiten de sterkte facetten. Daar ben ik niet in geschoold.
                          In theorie hoort de bestaande top-hat onder het zwaartepunt van de kast te zitten (anders zou hij niet veilig op een statief staan). Dus als je twee van deze top-hats tegenover elkaar zou plaatsen zou de kast in balans moeten zijn in elke richting. Dat zou voor mij niet genoeg zijn, dus ik zou er nog een andere oplossing voor bedenken zodat er een mogelijkheid is om hem te fixeren.

@lex

Comment

• @lex
                            • Jul 2006
                            • 1087

Originally posted by rinus bakker
                            "Top-hat" ja die kreet kan ik me herinneren.
                            Al zou ik ook daar niet direct van begrepen hebben wat er in de start van het topic mee zou zijn bedoeld.
                            De term 'top-hat' zit heel wat dichter bij de beschrijving van de vorm van het onderdeel dan de kreet statief-flens, wanneer er een funktie als "statiefkop-opzetbus" wordt bedoeld. Want de flens is maar 1 onderdeel van de 3 die samen de 'top-hat' vormen: flens+cilinder+afsluitplaat.
                            ...... naar
                            'statiefflens' moest ik lang zoeken, al vermoedde ik wel dat ik niet bij een type-fout van de opticien zou terechtkomen
                            'flens' had ik in een seconde ...tig hits, en voor
                            'top-hat' kom je op de herenmode afdeling (van 200 jaar geleden) en in de lichtafdeling (van 5-10 jaar geleden).
                            OFF-Topic:
                            ook zo'n leuke is een "GoBo"
                            Zonder er een zeik off-topic van de maken:

in de zoekfunktie van dit forum levert 'statiefflens' 18 hits op. Ik heb alle topics (behalve die van mXtra; nogal lijvige topics...) doorgezocht en alle gebruikers van de term bezigen hem voor hetzelfde onderdeel.

Maar in ieder geval bedankt voor de technische onderbouwing van mijn vraag. Een duidelijk verhaal!

@lex
                            Last edited by @lex; 05-06-10, 13:22.

Comment

• @lex
                              • Jul 2006
                              • 1087

Originally posted by AJB
                              De vraag is of je een standaard speaker op z'n zijkant moet hangen. Dat gaat natuurlijk nooit goed, aangezien de speaker daar niet voor ontworpen is. Ik ben met dit soort oplossingen altijd enigszins wantrouwend: als het een goed idee was geweest, lag het al in de handel namelijk. Gek is het ook in de handel en heet het een "line-array". Daar passen ze allen WEL de speakers en afstraling voor aan...
                              Ik heb voor mijn AE-5'en custom beugels van Focus gebruikt. Wat afstraling betreft komt dat binnen het gebruik helemaal goed!

Daarnaast maakt het bij bijvoorbeeld een FL103 en een AE-5NC helemaal niet uit omdat die kasten conisch afstralen. Ik zou overigens geen reden kunnen bedenken waarom ik een FL103 op zijn kant zou willen hebben, maar het is maar voor het voorbeeld.

@lex

Comment

Working...