truss carre

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj torny
    • Aug 2001
    • 67

truss carre

Hey,

Ik moet over een tijdje een truss carre gaan bouwen van 10 x 10m
    en 4m hoog.
    Dit word gebouwd van X30D truss van prolyte met c012 en c013 hoeken.
    Volgens alle truss specificaties is dit geen enkel probleem, alleen heb ik dit al eens eerder gebouwd en vond het allemaal vrij wankel/wiebelig staan.

Wat is de beste manier om dit wat steviger te krijgen (met het zelfde truss type)??

Groeten
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

Daar zijn wel oplossingen voor, maar de beste oplossing voor jou is om contact op te nemen met Prolyte. Zij zijn de fabrikant van de truss en bepalen dan ook wat er wel en niet mee mag.

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Lijkt me zaak om een verband te krijgen in zo'n constructie...althans, dat doen wij altijd wel.

Een single tube in een hoek plaatsen zorgt al voor veel meer stijfheid in je constructie.

Hoeveel je er aan mag hangen is een kwestie van je Prolyte tabellen erbij pakken en weten wat je spul weegt.
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• dj torny
        • Aug 2001
        • 67

De belasting is inderdaad makkelijk op te zoeken in het grote Prolyte boek.
        Daar maak ik me ook geen zorgen over.

Punt is dat ik het carre gewoon wiebelig vind.
        Prolyte heeft idd single tubes met aan beide kanten een scharnierende half coupler. Dit zou een oplossing kunnen zijn.

Maar zijn er ook mede forum leden die b.v. een staalkabel spannen om het carre te stabiliseren.

Of maak ik me te druk en moet het carre tegen een beetje wiebelen kunnen en dan vooral de lassen op de hoeken.

Groeten

Comment

• Roelande
          • Jan 2009
          • 140

vloerplaten onder de poten geen optie?

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Uit de reactie met de staalkabel maak ik op dat je weinig ervaring hebt met het bouwen van een dergelijke constructie, geeft niet, ervaring kan je opdoen.
            Positieve is dat je vraagt!

Als je weet hoe je moet zoeken in het prolyte boek, weet je dan ook hoe je je constructie moet afwaarderen met het gebruik van deze standaard hoeken ipv boxcorners?..zomaar ff een wedervraag.

Wat je met single tube met aan beide kanten een doughty coupler doet is het maken van een driehoeksverband in het vierkant wat je bouwt (bovenaanzicht 10x10)
            Ik mis in je vraag of deze constructie binnen of buiten komt te staan.
            tevens mist de wijze van bevestigen van een staalkabel.
            Of je daar goed aan doet is sterk afhankelijk van hoe je de kabel bevestigd en hoe hard je waaraan gaat trekken....

Baseplates die Roelande oppert lijkt me een standaard ding om te gebruiken, maar daar wordt de boel echt niet steviger van.
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Probleem is dat de mate van 'wiebeligeid' natuurlijk zeer subjectief is.
              En die wordt altijd beter met (grote) Baseplates
              en zelfs ook met een "diagonaal staalkabelkruis" bovenin.
              Maar met die stabilisatie-schoren - zoals al eerder door de Mod genoemd - is
              (de naam zegt het ook al) heel veel aan "wiebeligheid" weg te halen.
              Bij hoeveel kilo aan belasting is hoeveel mm aan horizontale beweging als onaanvaardbaar "wiebelig" te noemen?
              Alu trussconstructies lijken nu eenmaal wel wat op rubber
              - zeker ivm staal (of beton).
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• dj torny
                • Aug 2001
                • 67

Misschien staat die opmerking er over die staalkabel wat vaag.
                Wat ik bedoelde was inderdaad van boven af gezien een kruisverband aanbrengen.
                Volgens mij geeft dit niet helemaal dat ik onervaren ben. je ziet namelijk bij elk trusspodium deze verbanden zitten dus waarom niet in een truss carre.

Het carre word trouwens binnen gebruik, alleen 2 poten staan in het publiek
                De poten worden wel afgedekt met platen (anti inklim maatregel)
                Maar ze zullen er ongetwijfeld tegen aan leunen.
                Hekken eromheen neemt simpelweg te veel ruimte in.

Nou lijkt het mij het best om 2 poten van schoren te voorzien ( de poten die niet in het publiek staan) en van boven gezien in het carre een kruisverband van staalkabels te maken.
                Deze wil ik dan bevestigen met halfcouples met een oogmoer.

Deze discussie wilde ik eigenlijk ook een beetje beginnen omdat ik al aardig wat truss carre's van mede verhuur bedrijven voorbij heb zien komen waar ik nog nooit enige manier van verstevigen heb gezien.
                Dus eigenlijk ook een beetje de maatschappelijke vraag; wanneer een truss carre verstevigen en wanneer niet. Voor zover ik weet kan je hier niks over terug vinden in het blackbook van Prolyte.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

'Een' truss carre?
                  een van 8x8x3m uit S52SV met 2 beamers en 2 schermen?
                  Vast niet!
                  een van 16x16x7m uit X30D met 52 Headjes en 2 Line-Arrays?
                  Vast wel!
                  Deze vraag over uitstijven moeten we een beetje inpassen in het bekende rijtje:
                  "wat kan er aan die truss?"
                  "hoe lang kun je die truss maken"
                  "hoe hoog mag die mast?"
                  en
                  "wie gaat er betalen?"
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Joost van Ens
                    • Jan 2001
                    • 628

Ooit geleerd van Rinus, en die regel gebruik ik nog steeds.

Bij gebruik van gewone hoeken, dus geen boxcorners, is het verstandig om te gaan schoren als je totale lengte meer dan de helft van de toegestane lengte is. Of als je totale gewicht meer dan de helft van het toegestane gewicht is.

Schoren doe ik met aluminium pijpen van +/- 1 meter en swiffel couplers.
                    Lengtes en gewichten kun je vinden in de tabellen.
                    Wel rekening houden met de afwaardering i.v.m. hoeken......

Als je dit standaart bij elk caré doet zul je dus idd. zien dat er nog al wat verschil tussen trussen zit. (merk, type, vorm)

Maar met een paar schoren maak je in elk geval nooit je constructie onstabieler of onveiliger.

Joost.

Comment

Working...