Scaffolding, beveiliging eigen gereedschap

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WFF
    • Jan 2009
    • 21

Scaffolding, beveiliging eigen gereedschap

Hi,

Ben tegenwoordig steeds vaker bezig op hoogte (als klimmer, in een hoogtewerker of wat dan ook) en gebruik momenteel eigen gereedschap dat aan mijn harnas vast hangt met een standaard safety en aan het gereedschap zelf met heel veel tape.
    Het werkt opzich redelijk, maar vind het zelf niet denderend betrouwbaar. De tape vervangen is een wekelijkse zoniet dagelijkse bezigheid. Afgelopen weekend in de stortbuien een tang gehad die losschoot uit mijn hand, tot zo ver prima omdat hij toch vast hing, maar ook die tape in combinatie met die hoeveelheid regen hield het duidelijk maar nipt (was aan het loskomen na de val, had hem gelukkig nog wel op tijd vast).
    De meesten zie ik ofwel zonder gereedschap naar boven gaan, of gaan er op goed geloof vanuit dat er wel niemand zal onderstaan als ze dan toch wat laten vallen.

Nuja, ik loop het risico liever gewoon niet en ben opzoek naar een betere oplossing: hoe krijg ik standaard gear (multitang/kniptang/scaffhamer) iets veiliger bevestigd? Ik heb wel'ns iemand (lang voor ik zelf begon op hoogte) zien rondlopen met staaldraad opwindsystemen voor een paar tangen, maar heb geen idee waar ik dit soort dingen of vergelijkbaars kan kopen. Iemand suggesties voor? Als er de keuze toe is, een lengte van 2m is wenselijk.

Vastlassen op een metalen handvat is geen optie, dan is de isolerende werking van de kunststof foetsie.
  • mvdmeulen
    • Aug 2007
    • 137

en als je een gaatje in het handvat boort en daar een staalkabel met een krimpkousje aan vast knijpt: heb je nog steeds je isolerende werking en je safety zit vast
    Met vriendelijke groet,
    Mark van der Meulen

Comment

• qvt
      • Oct 2009
      • 721

inderdaad, gewoon een gaatje boren op een geschikte plaats en eventueel isoleren indien dit nodig is (bij geisoleerde gereedschappen dus)
      There is no substitute for imagination

Comment

• Leks
        • Oct 2007
        • 330

Ik denk dat een stuk degelijke krimpkous idd wel de oplossing kan zijn.
        En dan vooral krimpkous met lijm aan de binnekant.

En hier doe je dan je safety onderdoor voor je deze vastzet.

Nu had je het over een metaaldraadopwindsysteem ( lingo?)
        Ik werk namelijk af en toe op hoogte ( vooral hoogwerkers) met een gebertool met safety haakje.
        Mijn probleem is als ik er een safety aan knoop moet deze zo'n 1,5 m lang zijn.( riem tot uitgestrekte arm + een beetje)

Nu is anderhalve meter draad aan je broek hangen niet erg handig ( raakt bijna de grond, je blijft hangen enzo)
        Dus zoek ik een oprol systeem. Ik heb al een paar sleutel systemen geprobeerd. Maar die breken bij 1 of 2 keer vallen van een tool.

Iemand enig idee of hier wat meer heavy duty systemen voor bestaan? of waar ik op kan zoeken?

Een tool weegt ongeveer 300 gram denk k.
        Met anderhalve meter valenergie gok ik zo dat het lijntje toch wel 10 kg moet houden als werklast ( ik zal het nog even netjes uitrekenen)

Leks
        Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

algemene industrieterm voor een oprollende gereedschapshouder is "springbalancer"
          Daarmee laat je boormachines e.d. zweven.

wat ik ook gezien heb zijn mensen die :
          Sleutelhanger rol automaat
          gebruiken met een kleine aanpassing. Maar dat is twijfelachtig...
          lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Er is tape en er is tape....

Ik had (en heb er nog steeds een paar - ook al heb ik 10 jaar niet meer geklommen)
            mijn hamers, sleutels enz aan getapete 'bandslingen' hangen.
            De lus eerst aan de binnenzijde een keer over ca. 10cm vast-tapen, en dan over dezelfde lengte ook de buitenzijde van de lus nog een keer meenemen...
            En als het FF kon laste ik een (langschalmige pisbakken-)kettingschalm ergen aan een stuk gereedschap vast waar dat geen kwaad kon, maar er wel een carabiner aan worden vastgezet.
            Het enige waar ik altijd de billen voor toekneep was de losse dop aan een ratel-dop-sleutel-set. Want de 'vaste' ratels waren/zijn meestal allen voor de scaff-clamps moer-afmetingen.
            Als je valstoten wilt rekenen - in Duitsland hield met voor een 'safety' van een meter een Vf=50:1 aan.
            Ik heb het net even nagekeken:
            mijn hamer is 0,75 kilogram.
            de sling heeft een breeksterkte van 1800 kg
            en ook de (15 jaar ! oude!) plastic-tape kreeg ik met 25-30kg trekkracht niet los.
            25 kg / 0,75 kg => Minimaal is de Vf = 33:1.
            Waar je ook rekening mee moet houden is dat al die zooi lussen vormt die overal achter kunnen blijven haken....
            en als een tool onverhoopt zou vallen kan de luslengte uitmaken wat er geraakt wordt:
            - vloer? - scheenbeen? - knieschijf? - edelen delen?
            De werklengte is altijd een arm oid. Maar de vervoers- en impact-lengte kun je beinvloeden met een klein zijlusje, waarin een extra carabiner kan vastgrijpen.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• crewpoint
              • Feb 2004
              • 82

gereedschap vastzetteb

Hoi Allen

ik onderschrijf de reactie van Rinus,

er zijn van die automatische oprolsysteempjes. Wij hebben laatst op de industrial maintainance beurs verschillende systeempjes bekeken. De windup wheels met staal zijn mijn inziens behoorlijk gevaarlijk. ze zijn geleidend maar zo'n dun staal kabeltje snijdt overal doorheen als het mis gaat. vooral door je eigen vlees.
              Wij hebben een toolbag aan onze gordel waar we alles instoppen en met een bandslingetje en karabiner vast zitten goedkoop en makkelijk te vervangen

Je moet de bevestiging toch regelmatig controleren en/of vervangen

gr Willem
              IRATA L 3 Supervisor

Update

kijk eens op deze uk site voor de verschillende systemen van beveiligen van gereedschap erg nuttig ik werd erop gewezen vanuit height safety

Last edited by crewpoint; 26-08-10, 23:05. Reason: update

Comment

Working...