Smering carabiners

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mvdmeulen
    • Aug 2007
    • 137

    Smering carabiners

    Goedeavond Dames en Heren
    Even een kort vraagje
    Na een aantal klusjes in redelijk vochtig weer beginnen mijn schroefsluitingen van de gebruikte carabiners wat stroever open en dicht te gaan, in de manual staat beschreven dat je ze schoon kunt maken met wat water , vervolgens goed laten drogen en vervolgens smeren. Om dat laatste punt gaat het, wat is een geschikt smeermiddel voor carabiners??
    Of.....helemaal niet smeren maar afschrijven en een setje nieuwe aanschaffen?

    Ik hoor graag van jullie,
    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet,
    Mark van der Meulen
    Met vriendelijke groet,
    Mark van der Meulen
  • kees22
    • Feb 2007
    • 110

    #2
    Voor mijn karabiners (klimsport) gebruik ik deze olie:

    Carabiner olie - Klimwinkel.nl

    Bevalt prima.
    Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #3
      Hallo mvdmeulen,

      Interessant topic. (En dank voor de tip van kees22.)
      Maar ik ben toch wel benieuwd naar de biner-fabrikant, en dus ook die van de manual.
      Want als er bij een auto alleen wordt gezegd dat het motorblok om de zoveel km's
      nieuwe olie nodig heeft is dat ook onvoldoende. De soort van de olie is ook van wezenlijk belang.
      Het beruchte podiumdak dat in 2003 in Pretoria (ZA) instortte was van een Poolse 'fabrikant',
      die in de manual had staan dat er tuien en ballast moesten worden aangebracht...

      Maar om je biners al te gaan afschrijven - "na een aantal klusjes"?
      Door wie worden ze vastgedraaid? Bokito?

      En zijn die klusjes soms op de stormbaan van de mariniers? Door modder en slijk?

      Ik durf te beweren dat je - bij normaal gebruik in het rigging vak (niet als access-climber oid) - toch minstens een jaar of vijf met zo'n ding voort moet kunnen....
      Als je alu-op-alu heel vast draait krijg je een soort van vulkanisatie-effect waar de wrijving als een las gaat werken.
      Licht-hand-vast is meer dan genoeg, en dan niet met de handen van formaat Sem Schilt.
      Last edited by rinus bakker; 28-09-10, 08:01.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • mvdmeulen
        • Aug 2007
        • 137

        #4
        Goedemorgen Rinus Bakker
        De fabrikant van de carabiners is Petzl het betreft in deze vraag de Petzl Oke Screwlock Noir, hier een link naar de betreffende manual: http://www.petzl.com/files/all/techn...L_M33501-G.pdf

        Ik draai de carabiners gewoon handvast zonder dit in het extreme vast te draaien, vast is vast is mij wel eens verteld.

        Aantal klusjes moet ik een beetje nuanceren: ik gebruik deze carabiners nu bijna 1,5 jaar maar afgelopen weken ook tijdens regenachtig weer, vandaar dat ze nu wat zwaarder open en dicht gaan.
        De carabiners worden alleen gebruikt voor werkpositionering en anti-val toepassingen.

        Kees bedankt voor je link, ik ga zometeen eens een flesje bestellen.

        Met vriendelijke groet,

        Mark van der Meulen
        Met vriendelijke groet,
        Mark van der Meulen

        Comment

        • rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

          #5
          Duidelijk.
          Ik ga over dit Franse merk niet zeuren, want ze horen bij de echte top.
          Die olie/smeer specificatie is dus met "een klein Frans slagje" gedaan.
          Kijken of ze de 5 jaar ook kunnen halen.
          Of dat een stukkend klepveertje, of borgring oid de boosdoener wordt.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

          Comment

          • crewpoint
            • Feb 2004
            • 82

            #6
            karabiner smeren

            Hoi Mark,

            Rinus heeft gelijk, onder normale omstandigheden moeten de karabiners een jaar of 5 mee gaan. Wat betreft het smeren zijn de volgende punten van belang:
            De olie mag geen invloed hebben op de oppervlakte structuur van de karabiner maar ook niet indrogen of verkleven.
            Belangrijker is dat de olie die je gebruikt GEEN invloed heeft op het touw of de webbing waar de karabiner aan vast gezet wordt.
            Daar zit het grootste risico.
            Als onverhoopt de verkeerde olie in contact komt met het touw kan deze in korte tijd van grote invloed zijn op de breeksterkte van het touw (min 22 Kn)
            Dus wees voorzichtig en gebruik heel weinig.
            Dat is vaak de reden dat fabrikanten verwijzen naar een bepaald soort olie (liefst natuurlijk van het eigen merk)

            gr Willem
            IRATA L3 supervisor

            Comment

            • mvdmeulen
              • Aug 2007
              • 137

              #7
              Hoi Willem
              Wat je zegt over de eigenschappen van de te gebruiken olie is inderdaad iets om in het achterhoofd te houden, weet jij toevallig een merk/type welke geen effecten heeft op touwen/webbing??
              Petzl heeft in zijn handleiding alleen staan dat er gesmeerd mag worden, waarmee wordt voor het gemak niet vermeld vandaar de vraag.

              Bedankt voor de info tot zover,
              Met vriendelijke groet,
              Mark van der Meulen

              Comment

              • jeroenw
                • Dec 2003
                • 216

                #8
                Originally posted by mvdmeulen;
                Ik draai de carabiners gewoon handvast zonder dit in het extreme vast te draaien, [U
                vast is vast[/U] is mij wel eens verteld.

                Hier moet je mee opletten
                handvast bij een carabiner geeft problemen, als je erin valt krijg je em nooit meer los, een karabiner draai je aan en 1/4 slagje terug
                zodoende is de veiligheid gewaarborgt maar geen vreet problemen bij belasting.
                En als je het makkelijker wil doen, koop dan een twistlock

                ciao
                \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

                Comment

                • rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

                  #9
                  Originally posted by jeroenw
                  Hier moet je mee opletten
                  handvast bij een carabiner geeft problemen, als je erin valt krijg je em nooit meer los, een karabiner draai je aan en 1/4 slagje terug
                  zodoende is de veiligheid gewaarborgt maar geen vreet problemen bij belasting.
                  En als je het makkelijker wil doen, koop dan een twistlock

                  ciao
                  Als je erin valt en hij gaat niet los
                  heeft ie z'n werk goed gedaan
                  en zijn die 20 eurotjes het wel waard geweest!
                  En juist dan zou ik m toch maar afdanken!
                  Maar dit 1/4e slag los verhaal begint nu een eigen leven te leiden
                  en hoor ik dat ook al zeggen bij het gebruik van stalen shackles.
                  En dan wordt het een stuk spannender allemaal.
                  Normaal handvast bij een carabiner is in het normale gebruik - zonder extreme belastingen (< 1/10e van de breuklast) volgens mij geen enkel probleem.
                  Er wordt hierbij weer teveel door elkaar gehaald.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                  Comment

                  • crewpoint
                    • Feb 2004
                    • 82

                    #10
                    olie

                    Hoi Mark

                    ik persoonlijk gebruik kleppen olie voor muziekinstrumenten, zeer dun en zeer zuiver en heeft geen invloed op touwen ed. Gewoon bij alle muziek handels te krijgen. maar de tip van klimwinkel.nl klopt ook hoor

                    Over de kwartslag terug draaien het volgende:
                    Dat is juist als je de opening van de karabiner tijdens gebruik consequent neerwaarts draait zodat de schroef beveiliging van de karabiner door het trillen niet verder open draait, maar juist afsluit, een veel voorkomend probleem. Ook hier doet zwaarte kracht zijn werk

                    Wat betreft twistlock - trilock of -quadlock: ieder zijn voorkeur technisch is er bijna geen verschil. Meestal bepaalt de prijs welke je kiest.

                    gr Willem
                    IRATA L3 Supervisor

                    Comment

                    Working...