Professioneel advies voor eenmalig hangen van trussen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Geert85
    • Oct 2010
    • 1

Professioneel advies voor eenmalig hangen van trussen

Hallo allemaal. Een aantal jaar geleden hebben wij in de kerk een 2 tal trussen (DT22-200 Straight 200 cm incl connectors). Aan deze trussen hingen 8 par 38 lampen en 1 beamer. Dit hing goed aan de muur dmv beugels, maar na een verhuizing zijn ze in de berging terecht gekomen. Erg jammer, maar het was even niet anders. Nu willen we ze er 1 malig uithalen om te gebruiken. Maar waar ze voorheen met de beugels aan de muur hingen kan dat nu niet.

De hoogte van de zaal is 8 meter, hieronder zitten stalen dak profielen om de +- 4 a 5 meter. Deze profielen zijn 1 meter hoog, hier een zij aanzicht:

Dan zou ik ze het liefst op deze manier hebben hangen:

Hierbij mijn vraag...hoe kan ik dat het beste doen? Wat moet ik eventueel huren / kopen. Hou in gedachte dat het eenmalig is.

Graag hoor ik wat jullie idee is, aangezien ik geen professioneel ben op dit gebied en ik niet het risico wil lopen dat de boel na 1 dag hangen naar beneden komt....

Bij voorbaat dank..
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

Hoi Geert,

Welkom op het forum.

Goed dat je hier advies over inwint. Ik denk dat het het verstandigst is om dit aan een rigging bedrijf uit te besteden. Zij kunnen de trussen veilig ophangen, jij met de kennis die je nu hebt niet. Hoeveel advies je hier ook gaat krijgen, het zal vergelijkbaar zijn als zonder kennis/instructie/rijbewijs een auto achteruit inparkeren: Er is een kans dat het veilig lukt, maar het risico dat het misgaat wil je niet lopen.

Voor riggingbedrijven denk ik dat je naast het forum ook google goed kan gebruiken.

@lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Beckers Entertainment
      • Dec 2008
      • 650

Originally posted by Geert85
      Graag hoor ik wat jullie idee is, aangezien ik geen professioneel ben op dit gebied en ik niet het risico wil lopen dat de boel na 1 dag hangen naar beneden komt....
      Bij het lezen van dit stukje tekst kan mijn enige advies zijn. Laat iemand die wel professioneel is op dit gebied hier even na kijken.

8 meter hoogte is niet niks. Dus als het mis gaat, gaat het mis goed.
      Daarnaast is het deco truss. Niet echt geschikt om een hoop aan te gaan hangen of grote overbruggingen te maken.
      Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• stainz
        • Sep 2009
        • 609

je zit sowieso met takels die eventueel bevestigd moeten worden, iets wat je niet zomaar met een laddertje doet op 8m hoogte, maar waar je zeker een theaterlift voor nodig hebt.
        Wellicht als er iemand op het forum bij jou in de buurt woont dat die je kan helpen, maar dan zul je wel even je profiel in moeten vullen.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Laten we een simpele risico anlyses doen...
          1) Wat wordt er eigenlijk gevraagd,
          want er wordt geen detail omschreven maar naar een installatie gevraagd =
          => materialen en procedure.
          2) Wat kan er daarbij allemaal misgaan?
          (De gewichten zijn niet exteem, maar de kennis lijkt miniem.)
          3) Hoe groot is de kans van falen bij een ondeskundige installatie?
          4) Hoe lang is de duur van de blootstelling?

Ik zou zeggen:
          Laat die dingen goed ophangen en raak ze niet meer aan.
          En als je eenmalig eens iets nodig hebt: er zijn > 1000 verhuurbedrijven in Nederland!
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Wil je per sé hangen voor 1 evenement (bandoptreden oid), met alle rompslomp en risico's van dien, terwijl je zelf al aangeeft er niet veel vanaf te weten?

Tuurlijk is het een gelegenheid om te leren, maar ik denk dat het makkelijker is om voor een enkele gelegenheid 4 statiefjes bij te huren en ze vanaf de grond te heffen.

Vraag je ook even af hoeveel nut 2 stukjes van 2 meter in de breedte eigenlijk hebben. Een enkel stuk van 4 meter geeft je iets meer flexibiliteit en is in de lengte van zo'n spant redelijk makkelijk op te hangen.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

Waarom statieven? Het zal aan mij liggen, maar ik interpreteer zijn verhaal alsof het een permanent iets is dat slechts eenmalig ingehangen hoeft te worden en hij daarvoor advies inwint? (muurbeugels) Of is het inderdaad voor slechts enkele dagen bedoelt?

Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

Professioneel advies: Laat de professional/vakman dit vraagstuk middels een deskundig advies en uitvoering verzorgen.

Wegens geen discussiestuk: slotje door modje
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...