Safetyfactor - WLL bij personen hijsen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeroenw
    • Dec 2003
    • 216

    Safetyfactor - WLL bij personen hijsen

    Hoi Allemaal

    ik weet dat het niet 100% hier thuishoort. Maar we zijn vanuit scouting bezig met een manual kabelbaan.
    Nu willen we dit ook netjes onderbouwen. De berekeningen kan ik wel. Daar zit het probleem niet.
    Ik ben op zoek naar een (beschreven) regel/richtlijn van de safetyfactor die je aanhoud op je WLL bij mensen hijsen.
    Net zoiets als de factor 2 bij boven mensen hijsen.

    Bestaat er een voorschrift, en waar kan ik die dan vinden? (en hoeveel is ie?)

    ALvast bedankt
    Jeroen
    \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"
  • vester86
    • Jul 2010
    • 164

    #2
    als ik het me goed herinner van rinus zn cursus
    factor 10

    Comment

    • Joost van Ens
      • Jan 2001
      • 628

      #3
      Maak daar dan maar factor 18! van. voor het snel en makkelijk rekenen voldoet vf 20 ook.

      Wel rekenen t.o.v. de breuklast en niet t.o.v. de wll.

      Boven mensen hijsen is trouwens de wll verdubbelen, dat is iets heel anders dan Factor 2.

      Comment

      • jeroenw
        • Dec 2003
        • 216

        #4
        Originally posted by Joost van Ens
        Maak daar dan maar factor 18! van. voor het snel en makkelijk rekenen voldoet vf 20 ook.

        Wel rekenen t.o.v. de breuklast en niet t.o.v. de wll.

        Boven mensen hijsen is trouwens de wll verdubbelen, dat is iets heel anders dan Factor 2.
        bij onderdelen wordt niet de breuklast maar de WLL gegeven vandaar die vraag.

        enne verdubbelen, dat is maal 2 doen, dat is dan toch een safetyfactor van 2?

        Of praat ik er nu langs?
        En hoe moet ik dan die 18 zien? 18xFbreuk? of Fbreuk+18
        en dan 18N, 18kN, 18ton, 18 koeien?

        ciao
        \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

        Comment

        • rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

          #5
          Hijsen van personen en kabelbanen zijn toch net weer FF ander zaken.
          Maar er zijn een reeks Europese EN norm voor kabelbanen bij NEN te vinden hoor. (zie onder)
          Kabelbanen zijn er in vele soorten en types.
          En die worden in het algemeen wel gebuikt om mensen (met of zonder ski's) te vervoeren.
          Ik zou niet weten waarom je er dan nog wat meer mee (=minder aan) zou doen
          als die mensen wat jonger zijn en in groene kleren lopen.
          Sterker nog als ze wat ouder zijn, nog steeds in groen lopen, en ook nog wapens dragen,
          mag die Vf zelfs flink naar beneden zo vertelde mij ooit een marinier.
          These guys are living on the edge, zeg maar.
          En wij (de burgers in het land bedoelde hij) betalen hun salaris en al hun premies, wist ie er ook nog gladjes bij te vermelden.

          Op de website van NEN zijn oa. te vinden:

          NEN-EN 12927-1:2004 en Prijs € 44,55
          Safety requirements for cableway installations designed to carry persons - Ropes
          - Part 1: Selection criteria for ropes and their end fixings
          This part of EN 12927 specifies the safety requirements applicable to the selection criteria
          for ropes and their end fixings for installations for passenger transportation by rope.

          NEN-EN 12930:2004 en Prijs € 55,40
          Safety requirements for cableway installations designed to carry persons - Calculations
          This document specifies the general safety requirements applicable to the calculations
          for cableway installations designed to carry persons.
          This document is applicable to the various types of install...


          NEN-EN 12929-1:2004 en Prijs € 77,60
          Safety requirements for cableway installations designed to carry persons - General requirements
          - Part 1: Requirements for all installations
          This part of EN 12929 specifies the safety requirements for general requirements for
          cableway installations designed to carry persons.
          These requirements are applied to the various types of installati...

          NEN-EN 12927-5:2004 en Prijs € 31,10
          Safety requirements for cableway installations designed to carry persons - Ropes
          - Part 5: Storage, transportation, installation and tensioning
          This part of EN 12927 specifies the safety requirements for the storage, transportation,
          installation and tensioning of ropes for installations for the transportation of passenger by rope.

          NEN-EN 12927-3:2004 en Prijs € 31,10
          Safety requirements for cableway installations designed to carry persons - Ropes
          - Part 3: Long splicing of 6 strand hauling, carrying hauling and towing ropes
          This part of EN 12927 specifies the safety requirements applicable to long splicing
          of steel wires 6 strand hauling, carrying-hauling and towing ropes for installations for passenger transportation by...


          NEN-EN 13796-1:2005 en Prijs € 77,60
          Safety requirements for cableway installations designed to carry persons - Carriers
          - Part 1: Grips, carrier trucks, on-board brakes, cabins, chairs, carriages, maintenance carriers, tow-hangers



          Keuze genoeg om elke vraag beantwoord te krijgen, zou ik zo zeggen.
          Last edited by rinus bakker; 04-11-10, 16:23.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

          Comment

          • BJD
            • Oct 2007
            • 771

            #6
            Originally posted by jeroenw
            bij onderdelen wordt niet de breuklast maar de WLL gegeven vandaar die vraag.

            enne verdubbelen, dat is maal 2 doen, dat is dan toch een safetyfactor van 2?

            Of praat ik er nu langs?
            En hoe moet ik dan die 18 zien? 18xFbreuk? of Fbreuk+18
            en dan 18N, 18kN, 18ton, 18 koeien?

            ciao
            De WLL is over het algemeen de breuklast / industriële veiligheidsfactor.
            Omdat er in de entertainment met hogere veiligheidsfactoren wordt gewerkt dan in de industrie is het in dit geval makkelijker om vanuit de breuklast te rekenen.

            Ik neem aan dat je je krachtvectoren ook goed doorrekent met je kabelbaan? Iemand van 80kg geeft onder zo'n grote hoekbelasting een pak meer belasting op je kabel / bevestigingspunten. Om nog maar te zwijgen van mensen die het nodig vinden om te gaan "springen".
            Last edited by BJD; 07-11-10, 23:36. Reason: Fritz!Box FF plugin plaatste rommel in mijn posts

            Comment

            • jeroenw
              • Dec 2003
              • 216

              #7
              Dank je Rinus

              eens kijken of ik de mensen zover krijg om die NEN-normen aan te schaffen

              @BJD, de krachten zijn niet grappig, maar die vectorenrekening komt helemaal goed. En springers moet ik nog even verzinnen....Ik kom zelf uit de klimwereld, daar wordt een WLL gegeven voor alle onderdelen, en hier bovenop zit nog een safetyfactor. Het probleem is dus dat ik alleen de WLL weet, niet de break-limit... En dat je hier met dynamische krachten werkt, en geen statische, das ook nog wel eens vervelend. Maar goed, een natuurkunde achtergrond, werkend in een high tech bedrijf... dat moet goed komen
              \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

              Comment

              • Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

                #8
                Originally posted by BJD
                De WLL is over het algemeen de breuklast / industriële veiligheidsfactor.
                Omdat er in de entertainment met hogere veiligheidsfactoren wordt gewerkt dan in de industrie is het in dit geval makkelijker om vanuit de breuklast te rekenen.
                Volgens mijn (beperkte) kennis wordt de WLL toch gewoon berekend door de werkelijke breuklast met een veiligheidsfactor van 5 te nemen. De breuklast is dus 5 keer zo groot als de WLL.

                In de entertainment halveren we de WLL nog eens als we boven mensen hijsen, wat dus neerkomt op het delen van de breuklast door 10.

                Als het hijsen *van* mensen een Vf van 20 voorschrijft, dan is dat dus de WLL delen door 4 (want 4 x 5 = 20).
                First make it work, then make it look pretty!

                Comment

                • Joost van Ens
                  • Jan 2001
                  • 628

                  #9
                  Originally posted by Stoney3K
                  Volgens mijn (beperkte) kennis wordt de WLL toch gewoon berekend door de werkelijke breuklast met een veiligheidsfactor van 5 te nemen. De breuklast is dus 5 keer zo groot als de WLL.

                  In de entertainment halveren we de WLL nog eens als we boven mensen hijsen, wat dus neerkomt op het delen van de breuklast door 10.

                  Als het hijsen *van* mensen een Vf van 20 voorschrijft, dan is dat dus de WLL delen door 4 (want 4 x 5 = 20).
                  Je kennis is idd wat beperkt. Op "hijsmaterialen" zit idd. een inddustriële vf 5! Dan kom je dus idd. mooi op 10 of 20 uit als je verdubbelt.

                  Maar welke vf zit er op materiaal wat wij ook gebruikenmaar geen hijsmateriaal is? Dat kan zo maar 1,5 of 3 of whatever zijn. dan kom je dus met verdubbelen uit op 3, 6 of 2whatever uit.

                  Mooiste voorbeeld is truss. Wij gebruiken het om dingen aan op te hangen, vaak zelfs boven mensen. Maar dat spul heeft zeker te weten geen vf5! Uiteraard mag je er dan een vf 10 op los laten, is misschien ook wel verstandig. Maar je gaat een stuk complexere en dus duurdere installatie krijgen dan je collegae die netjes de vf verdubbelen.

                  Joost.

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

                    #10
                    Originally posted by jeroenw
                    Ik kom zelf uit de klimwereld, daar wordt een WLL gegeven voor alle onderdelen, en hier bovenop zit nog een safetyfactor.
                    Het probleem is dus dat ik alleen de WLL weet, niet de break-limit...
                    Nou val ik even stil....
                    Ik weet niet beter of in de klim-wereld zijn juist de breuk/bezwijkwaardes
                    (en NOOIT een WLL) opgegeven...
                    Als ik jou was zou ik ook nog maar even in de UIAA normen duiken.

                    25kN WLL (?) voor een stalen of aluminium carabiner?
                    Bij wat voor Vf rekenen we dan tussen die rotsen?
                    vergelijk zo'n ding eens met een stalen harpsluiting.
                    Die is kwa materiaal-doorsnede dikker
                    èn gunstiger in ontwerp om de krachten op te nemen
                    en heeft een Vf van ergens tussen de 4 en 6.
                    En nu vertel je mij dat die dunnere
                    en veel ongunstiger ontworpen biner
                    toch méér dan die harp zou kunnen hebben .

                    Ik leer graag nieuwe dingen,
                    maar dan wel graag de juiste nieuwe dingen!
                    En ik vrees het ergste voor jouw opmerking
                    als "bergspul is gemarkeerd met WLL" ? <= Nôht!
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    • crewpoint
                      • Feb 2004
                      • 82

                      #11
                      leermomentje SWL &gt; WLL

                      zie hier een artikel over de SWL en WLL in de klimwereld



                      voorbeeld hiervan is de ISC KH216 TL karabiner.
                      In de 10 testen die gedaan zijn braken/verbogen ze allemaal tussen de 32,7 en 34,5 Kn. De WLL is toen op 30 KN gezet. Het betreft dus een veilige maximale breuklast zoals ook touw fabrikanten dat opgeven (Tendon 11 mm semi-static 40 Kn)

                      Ook John McKently van CMC rescue school heeft hier een heel mooi artikel over geschreven hoe een groot deel van de amerikaanse NASR er over denken
                      Vooral de keten als geheel moet worden bekeken (zwakste schakel)
                      zie link: Excellent Fire Service Ropes Article regarding common myths - ROPE ACCESS NATION

                      gr Willem
                      IRATA L3 Supervisor

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #12
                        Hallo Willem,

                        een "veilige maximale breuklast" is een beetje een raar begrip (hoe veilig is breken?).
                        In de hijssector in Europa wordt de minimale breuklast volgens mij bepaald door uit een groot aantal proeven als breukgrens de hoogste waarde van de laagste 5% aan gevonden waardes in de Gauss-kromme te nemen.

                        Dat hangt aardig tegen het door jouw gebezigde begrip aan.
                        Maar de hijsboeren delen de gevonden waarde vervolgens door 4 (ketting), 5 (staalkabel) of 7 (touwwerk).
                        In de bergen valt er niks meer te delen, behalve een "handshake with the Reaper" want de Vf is maar (32,7 / 30 =) 1,09.....

                        Bij de hijsjongens zijn er dus altijd wel één of twee gevallen die onder die minimale breukwaarde waarde zouden kunnen breken. Vandaar alsnog die V-factor.
                        Het is in elk geval beter dan de absoluut laagste ooit gevonden waarde... of zoals bij de Amerikanen, die in veel gevallen uitgaan van de "gemiddelde breukwaarde".
                        Dan weet je al meteen dat de helft van alle gevallen tekort zal schieten...
                        Maar het mogen duidelijk zijn dat er in de berg-, klim-sport en de acces-climbing
                        géén sprake is van eenzelfde soort WLL als in de hijswereld!
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • crewpoint
                          • Feb 2004
                          • 82

                          #13
                          verschillen WLL

                          Hoi Rinus

                          Dank je voor de aanvulling
                          En wat je schrijft klopt vandaar ook mijn verwijzing naar de artikelen om duidelijk te maken dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende industrieën en de SWL of WLL benaming waarbij er niet altijd een Vf wordt toegepast

                          gr Willem
                          IRATA L3 supervisor

                          Comment

                          Working...