(hand)takel vs lier

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

    #16
    Originally posted by Upgrading your system
    Nee, mijn verhaal wordt niet goed begrepen als ik het verhaal van Rinus lees.
    wat ik bedoel is een steel welke van truss naar hijspunt langs de takel wordt bevestigd.
    deze is eigenlijk bedoeld als overmaats Safety. op die manier kun je zelfs de takels weghalen, maar zelf ben ik er toch wel voor om die lekker te laten hangen. is toch gemakkelijker bij toekomstige uitbreiding dan kun je eenvoudig de boel laten zakken.
    maar wanneer er mechanisch iets mis gaat met de takel is er de steel welke het zooitje op zijn plaats houdt.
    Ik probeerde even het idee van renevanh te doorgronden. Zoals hij het uitlegde was zijn idee om de bedieningstakel te blokkeren door er een shackle doorheen te halen. Wat uiteraard als probleem heeft dat er (als gevolg van één of ander defect) nog altijd beweging in kan komen als de koppeling tussen bedieningsketting en trommel om de één of andere reden niet functioneert.

    De bedieningsketting als lastdragende ketting gebruiken mag natuurlijk niet. Een steel over de takel heen hangen als 'bypass' is dan een veel betere (en veiliger) optie, dan kun je ook de takel zover laten vieren dat er geen last meer op hangt en alles door de steel gedragen wordt. Mocht je dan nog ergens anders een takel nodig hebben, dan weet je ze te vinden
    First make it work, then make it look pretty!

    Comment

    • daviddewaard
      • Mar 2008
      • 627

      #17
      Originally posted by renevanh


      De optie om de boel statisch op te hangen is inderdaad best wel aantrekkelijk uit financieel oogpunt en hoe meer ik er over denk: ook veiligheidtechnisch is dat op zich geen slecht idee.
      Wordt dus een paar statiefjes huren om de boel omhoog te krijgen, maar dat zijn nou ook weer de kosten niet.
      zou ik ook doen en dan voor het onderhoud 1 a 2x per jaar ook 4 statiefjes huren
      A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

      Comment

      • renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

        #18
        Originally posted by rinus bakker
        3) "Iets"? als een slipkoppeling? een stelbout?
        Dat vastdraaien hoort bij periodieke inspectie + onderhouden. En niet bij wachten tot het te laat is ....
        Ja, zoiets... geen idee wat, dat doe ik zelf nooit, hoor het alleen van de mensen die het wel doen dat er iets opnieuw vastgezet, gesteld of aangedraaid is.
        Gewicht was in die gevallen ook ruim onder WLL van de takeltjes.

        4) Als de bovenstaande punten niet van toepassing zijn heb je dus kennelijk het risico genomen van goedkope rotzooi takels te kopen.
        Niet mijn takels... enkel mijn constatering/ervaring (en je schrikt je de pleuris als je net de boel omhoog gehaald hebt en het gaat weer zakken!).


        Anyway, back on topic...: De optie om de boel statisch op te hangen lijkt me bij nader inzien toch inderdaad de beste.
        Paar gehuurde statiefjes eronder om de boel omhoog te heffen en klaar.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

        Comment

        • rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

          #19
          Met die statiefjes dan wel even zorgen dat je gelijk op- en neer- gaat.
          Ik zou me kunnen voorstellen om er dan zelfs maar drie te gebruiken
          die je zo goed mogelijk over de carre verdeeld.
          De meeste statievenmerken zijn in 200kg+ kg versie te huren.
          Scheelt geld, en een mannetje.
          En dat uit te sparen geld kan weer worden geinvesteerd in het voorkomen van een paar al te gemakkelijk krakende hoekstukjes...
          RI&E + het rekenwerk vooraf blijft toch wettelijk geboden,
          want de last wordt verplaatst met meer dan 2 werktuigen....
          En bij statieven komt het probleem van de stabiliteit natuurlijk om de hoek kijken!
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

          Comment

          • Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

            #20
            offtopic opmerking over takels en dergelijken
            Dient een takel niet altijd overbrugd/gesaved te worden? Mij is het zo aangeleerd dus voel me niet "veilig" voor alles wat boven hangt gesaved/overbrugd is...
            Hold on a second, relax and listen...

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #21
              De EU-Richtlijn Arbeidsmiddelen zegt iets over de toegang onder gehesen lasten in de trant van:
              Er dienen "passende maatregelen" te worden genomen om die toelating mogelijk te maken.
              Dan snap je dat er in Duitsland tenminste 37.341 dingen worden bedacht die dat "passend" nader invullen.

              En in sommige landen in Zuid-Europa 2 x per week extra bidden in de Kerk ook als passend kan worden opgevat.

              In veel landen was/is de "safety" of "secundary" een optie die als passende wordt aanvaard.
              Maar in bijna netzoveel landen werd hier zo ongelofelijk mee aangeklooid, dat die eis nergens op sloeg.

              Net zoals je bijv. in het Midden Oosten last van 2kg piepschuim aan een 1 tons takel wel moet safen,
              maar als je er drie clutches van bij elkaar 15kg in laat hangen dat niet hoeft.....

              En in de EU-MachineRichtlijn staat dat machines waar mensen MEE gehesen worden alleen mogen
              als ze tenminste een verdubbelde Vf hebben.
              Ergo dot comma sum kwanzi:
              Mensen ergens aan of mensen ergens onder. Da's bijna hetzelfde.
              Dus zijn er ook landen waar het toegelaten is om onder de last te komen
              als die maar nooit meer bedraagt dan de helft van waarvoor het werktuig gemaakt is.
              Daar horen wij ook bij.
              En de Duitsers bijna.... Maar ja dan moet daar natuurlijk weer wat biezonders:
              er moet dan wel een 2e rem in zitten: de roemruchte D8+.

              Op de PLASA Riggingconferentie in september in Londen
              (ca. 150-160 deelnemers met gemiddeld toch minimaal 15-20 jaar ervaring)
              werd over de zin van een 2e rem een vraag gesteld:
              Wie heeft wel eens meegemaakt dat een last viel doordat de rem het begaf?
              Precies 1 man (AJ) die al sinds de vroege jaren 70 "iets met rigging" doet.
              {was dezelfde vraag gesteld over gebroken kettingen dan zouden er in Duitsland
              vanaf morgen eigenlijk beter twee kettingen kunnen worden vereist!....}

              Kortom:
              Niet meer dan de helft van de ontwerplast of WLL, dan is een secundary niet nodig.
              Dat staat zo in de NPR 8020-10 en is aanvaard door de NL-ArbeidsInspectie.
              Hoe ga je een "trek" in theater 'saven'?
              Of een mobiele kraan met een bosje akteurs eraan?
              { De zwaarste luchthaak die ik ken is maar 2 ton.... }
              Ga je zwaarder dan 500kg aan een 1 tonner. Ja dan zul je moeten "secundairen".
              Of een zwaardere takel (2 ton) nemen. Of twee standaard 1 tonners.
              Of er een paal onder zetten. Of er geen mensen onder laten. Of een zooitje gewicht weghalen....
              Last edited by rinus bakker; 11-11-10, 22:16.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              Working...