Staalkabel inkorten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

Staalkabel inkorten

Geachte Heren (en wellicht een enkele dame),

Veel speakers dienen met een 3-tal m10 oogbouten opgehangen te worden (ALS je ze wilt hangen natuurlijk ). 2 Ogen aan de bovenkant, 1 aan de achterkant om de de speaker naar beneden te richten.

Het gaat mij om dat laatste oog. Je kunt natuurlijk 6 verschillende hijsbanden/steals/whatever van verschillende lengtes pakken om verschillende hoeken te kunnen maken. Het lijkt mij echter veel makkelijker als er een systeem is waarbij je verschillende hoeken kunt maken met slechts een staalkabel.

Mijn idee: men neme een halfcoupler met hijsoog. ( Voorbeeld: http://www.licht-geluid.nl/shop/p-23...-hijs-oog.aspx). Tussen het hijsoog aan de kast en het hijsoog van de halfcoupler zet je een staalkabel met variabele lengte (uitleg hieronder). De vraag is dus of dit op een veilige manier mogelijk is.

Gegeven feit: het grootste gedeelte van het gewicht van de kast hangt in de regel aan de voorste twee hijsogen bovenaan. De kracht op het achterste oog is afhankelijk van de hellingshoek.

Voor de duidelijkheid wil ik hier even de hoek definiëren. Hieronder versta ik onder een kast die onder een hoek van 0° hangt, dat de baffle haaks staat op de vloer (aanname: vloer is horizontaal). Met andere woorden: de kast is dan precies zo georiënteerd als wanneer deze met de voetjes op de grond zou staan. Hangt de kast onder een hoek van meer dan 0° dan zal de afstraalrichting) van de kast meer naar beneden wijzen (tot 90°, dan blaast de kast recht naar de vloer).

staalkabel met variabele lengte???

Toegegeven, de naam is wellicht wat ongelukkig (ik sta open voor suggesties) want het gaat hier niet over het uitrekken of inkrimpen van een staalkabel, maar om de mogelijkheid de benutte lengte in te korten. Immers, hoe korter de staalkabel, des te groter is de hoek waaronder de kast komt te hangen.

Hoe zou je dit dan willen doen??

Tja, dat is het punt waar ik jullie input voor nodig heb.

- Optie 1: staalkabel met meerdere lussen: Ik zie niet hoe je dit met Talurit veilig zou kunnen maken. Immers als er een lus je in lijn zit ga je een Talurit heel raar belasten en dat zal vast niet goed staan. Tot dusver is dit dus geen mogelijkheid, ook al zijn de krachten vrij klein.

- Optie 2: Reutlinger Calbe glider, Type 50 II SV Black: http://reutlinger.de/snr/english/gli...e50-bgv-2.html (de rechter op die pagina). Aan het Einde kan een m12 oogbout geschroefd worden waarmee we dan weer echt iets kunnen (harp -> hijsoog).

- Optie 3: ?? Wederom sta ik open voor meer ideeën. Er lopen hier veel mensen rond met veel meer ervaring op dit gebied dan ik heb. Uiteindelijk is het doel gewoon om makkelijk en snel zo'n kastje aan de truss te kunnen hangen, maar wel op een veilige manier.

Ten slotte:
    - Het gaat hier om tijdelijke installaties, dus elke keer andere hoeken.
    - In eerste instantie betreft het hier turbosound TXD-121 topjes (20kg), maar omdat veel speakers met dit systeem werken heb ik het toppic wat meer algemeen opgebouwd.
    - Alvast bedankt voor jullie input!
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Misschien is het handiger om een ketting te gebruiken, kortschalmig met veel stapjes of gewone ketting. Omdat het gewicht wat op de ketting komt kleiner is als op de voorste ophangpunten, zou je voor eenvoudig instellen zelfs een musketonhaak kunnen gebruiken. De overlengte ketting, kun je met een kettingzakje of verzamelhaak wegwerken.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• design
      • Nov 2003
      • 57

De reutlinger optie is erg goed. Highlite heeft ze ook in het assortiment. type 50 is BGV-C1 gecertificeerd met 5mm tot 130kg en 4mm tot 80kg. gebruik ze ook om projectieschermen en projectoren mee te stellen. Spec van de klemmen

Comment

• Superfly
        • Sep 2008
        • 86

Wat je ook zou kunnen doen is het volgende.
        Men neme een halfcoupler (nr.1) met hijsoog die hang je normaal recht boven de speaker.
        De kabel stop je door het oog als dat past en anders gebruik je eerst een chain-shackle, je laat daar de kabel tussen door lopen en schroef hem vast aan het oog.
        Dan enkele centi- deci- meters verder op de trusbalk zet ze weer een halfcoupler (nr.2) met hijsoog waaraan je de kabel vast haakt op de normale manier.

Door de afstand te variëren tussen beide halfcouplers nr.2 verschuiven verkort/verleng je de kabel die van de eerste halfcoupler naar de speaker loopt.

Ik heb totaal gaan verstand van Rigging dus als ik vloek dan hoor ik het graag?

Marcel
        Last edited by Superfly; 18-08-11, 18:10.
        Make My day, Blow your Amp

Comment

• Jeroen de Goei
          • Oct 2004
          • 376

Originally posted by Big Bang

- Optie 1: staalkabel met meerdere lussen: Ik zie niet hoe je dit met Talurit veilig zou kunnen maken. Immers als er een lus je in lijn zit ga je een Talurit heel raar belasten en dat zal vast niet goed staan. Tot dusver is dit dus geen mogelijkheid, ook al zijn de krachten vrij klein.

- Optie 2: Reutlinger Calbe glider, Type 50 II SV Black: http://reutlinger.de/snr/english/gli...e50-bgv-2.html (de rechter op die pagina). Aan het Einde kan een m12 oogbout geschroefd worden waarmee we dan weer echt iets kunnen (harp -> hijsoog).

- Optie 3: ?? Wederom sta ik open voor meer ideeën. Er lopen hier veel mensen rond met veel meer ervaring op dit gebied dan ik heb. Uiteindelijk is het doel gewoon om makkelijk en snel zo'n kastje aan de truss te kunnen hangen, maar wel op een veilige manier.

optie 1: lijkt me een beetje onhandig en dit zou je zelf moeten maken.
          dan krijg je wel een heel raar illegaal staalkabeltje. dus dat zou ik niet doen.
          verder geef je over de talurit zelf al het antwoord. die wordt dan heel raar belast.

optie 2:
          Bij testen blijken die dingen toch ook wel eens te slippen bij minder dan de opgegeven gebruikers last. maar in jouw geval ga je niet meer dan 20kg gebruiken dus een optie.

Optie 3:
          wat is er mis met een ratelband? desnoods met safety.
          Last edited by Jeroen de Goei; 18-08-11, 21:16.

Comment

• Jeroen de Goei
            • Oct 2004
            • 376

Originally posted by speakertech
            Misschien is het handiger om een ketting te gebruiken, kortschalmig met veel stapjes of gewone ketting. Omdat het gewicht wat op de ketting komt kleiner is als op de voorste ophangpunten, zou je voor eenvoudig instellen zelfs een musketonhaak kunnen gebruiken. De overlengte ketting, kun je met een kettingzakje of verzamelhaak wegwerken.

Speakertech
            lijkt me een beetje rommelig om een musketonhaakje in een kortschalmige kettingschalm te wroetten.
            Last edited by Jeroen de Goei; 18-08-11, 18:44.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by Jeroen de Goei
              lijkt me een beetje rommelig om een musketonhaakje in een kortschalmige kettingschalm te wroetten.
              Daarom had ik er ook al een gewone ketting bijgezet. Ik weet niet hoe groot de openingen in een kortschalmige ketting zijn, de stapjes zijn in elk geval wel kleiner.

Speakertech.
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Dirk Wijnen
                • Dec 2006
                • 189

Ik weet niet of inkortkettingen in verschillende lengtes verkrijgbaar zijn, maar anders zal dit denk ik een van de veiligere manieren zijn.
                Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Originally posted by design
                  De reutlinger optie is erg goed. Highlite heeft ze ook in het assortiment. type 50 is BGV-C1 gecertificeerd met 5mm tot 130kg en 4mm tot 80kg. gebruik ze ook om projectieschermen en projectoren mee te stellen. Spec van de klemmen
                  O.a. Satis & Fy gebruikt die dingen voor schermen, decor en weet ik wat nog meer op te hangen. Werken erg fijn.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

Waarom kom je dit eigenlijk alleen bij Pruts & Co
                    tegen?

Ik zou de losse speaker in een stalen beugel
                    plaatsen, welke in een andere beugel zit.
                    De dubbele u dus.
                    Hieraan een trussclamp en klaar.
                    Doordat de speaker aan de binnenste U bevestigd
                    is kan deze in de buitenste U bewogen en dus gesteld
                    worden.

Geen ketting, spanband of staalkabel nodig, oeps,
                    wel een secuurtje natuurlijk.

Ik zie bij sommigen dit zelfs bij de 10" en 12" topjes
                    standaard op een statief staan ook.

http://www.logic-system.co.uk/images...82820210_1.pdf

grtz
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Big Bang
                      • Apr 2008
                      • 652

Leuk idee, maar om zoiets zelf te gaan fabriceren zie ik niet zitten. Als er een vliegbeugel was vanuit de fabrikant was het een ander verhaal. Echter nu de fabrikant een andere mogelijkheid geeft om de zaak te vliegen lijkt het me verstandiger om die te gebruiken.

Grootste probleem met zo'n ding zelf maken is dat je zoiets zou moeten (laten) lassen. En ik heb niet de kennis om zo'n las te beoordelen.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Het kettingkje waarmee je de hoek instelt mag best een langschalmige ketting zijn zolang de andere kettingen maar ruimschoots aan de eisen voldoen. Als ik mijn line-array wat meer onderuit wil trekken bind ik gewoon een sjorbandje aan het onderste kastje, die kan echt het gewicht van de hele array niet dragen met een SF >10 en toch loop ik er met een gerust hart onderdoor.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Originally posted by Big Bang
                          Grootste probleem met zo'n ding zelf maken is dat je zoiets zou moeten (laten) lassen. En ik heb niet de kennis om zo'n las te beoordelen.
                          daarnaast ben je niet verzekerd als je geen (tüv?) gekeurd
                          spul gebruikt en er iets gebeurd. (windvlaagje?)

Ik vind de beugels esthetisch wel wat beter staan,
                          zeker bij een enkele top, t.o.v. banden/kettingen.
                          (het oog wil ook wat)

grtz.
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Big Bang
                            • Apr 2008
                            • 652

Originally posted by NesCio01
                            daarnaast ben je niet verzekerd als je geen (tüv?) gekeurd
                            spul gebruikt en er iets gebeurd. (windvlaagje?)
                            We raken een beejte oftopic, maarrr.... Ik kan me niet herinneren dat ik iets over TÜV keuringen heb gelezen in polisvoorwaarden. Wat natuurlijk wel zo is, is dat als je zo'n ding gebruikt (volgens de voorschriften van een fabrikant) dat door een fabrikant gemaakt is, en er gaat toch iets fout, dat je dan de fabrikant aansprakelijk kunt stellen (probleem zit er vaak in om aan te tonen dat je je aan de voorschriften hebt gehouden etc).

Ben je zelf de fabrikant, en er gaat iets mis, dan moet je de schuld ook echt bij jezelf leggen. Dat wil niet per definitie zeggen dat als er iets fout gaat dat dan de verzekering niet uitbetaald. Je zult wel moeten kunnen aantonen dat er geen sprake is van grove schuld of nalatigheid.

Kortom, zelf dingen maken kan, mits je goed nadenkt (en berekend, en test etc) waar je mee bezig bent. TÜV keuring is niets dan een garantie dat een onafhankelijke keuringsinstelling iets getest heeft (en hopelijk op de juiste manier). Bij mijn beste weten is dat in Nederland niet verplicht.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

TuV is heilig verklaard in DUITSLAND.
                              Er staat in geen enkele NL wet ook maar 1 verwijzing naar TuV voor speakervliegsystemen.
                              RUD (ook Duits, maar oa. verkrijgbaar bij Louis Reyners in A'dam-Nrd of Zaandam)
                              maakt hele fraaie kleine inkortkettingen (VIP-baukasten oid).

Daarnaast is alle gepaat over zo'n vliegbeugel ook niet veel meer
                              dan een half uurtje tekenen en rekenen.
                              En er zijn genoeg mensen die wel goed kunnen lassen...
                              Kost een paar centen - maar dan heb je ook wat.
                              Bij een fabrikant zijn die vliegbeugels tenslotte ook niet gratis.

Plus als het alleen gaat om het stellen
                              - en niet het hijsen (dat gebeurd met de 2 andere kettingen?),
                              dan is een knoopstaalkabel, schoenveter, Reutel, langschalmige ketting, sisaltouwtje of dropveter al voldoende.
                              Zouden die falen heb je alleen een k-geluid, maar er komt niks naar beneden.
                              En slecht geluid is een risico dat elke dat wordt aanvaard
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...