NoDuty LowDuty ExtraLiteDuty etc

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    NoDuty LowDuty ExtraLiteDuty etc

    Originele titel van het bericht: 'NoDuty;LowDuty;ExtraLiteDuty;LiteDuty;Lite/MedDuty;MediumDuty;MedHeavyDuty;HeavyDuty'
    Moest worden aangepast. Het forum bleek niet 'Rinus Proof'.


    Want het gaat door tot SeriousHeavyDuty; XtraHeavyDuty, SuperheavyDuty enz enz....
    tot je uiteindelijk buisdiameters van 150mm of meer heb en "truss"-deeltjes van 5a6 m die bijna 500kg wegen....
    Of in het andere uiterste Truss-R-Us speelgoed formaten van 10of12cm hoog met buisjes van 15-20mm...

    Wat bij de ene fabrikant "LightDuty" heet is bij de andere al "HeavyDuty".
    In algemene zin is dit een aanduiding die op kant nog wal slaat.

    Zijn er naast de hoogte aanduidingen misschien andere criteria te bedenken die zinvol zouden zijn.
    Ik ben nu bezig met een overzicht van de belangrijkste merken en types op basis van
    wat ze in een 10m vrije overspanning aan gelijkmatig verdeelde last mogen dragen.
    En dan blijken (zelfs binnen de types van één fabrikant) de Medium Duty series soms sterker dan de Heavy Duty!


    Daarover wil ik op de ARGH site wel eens een artikel 'dumpen'.
    Maar ik kan me voorstellen dat er andere overwegingen ook een rol spelen..
    Ik ben nu toch bezig met onderzoeken en vergelijken.
    Suggesties????

    (en dan liever niet aankomen met
    - de prijs... want dan moet ik alleen nog maar Chinese tabellen leren lezen,
    en dan moeten ook de inruilwaardes nog bepaald worden...
    of
    - de glimmendheid / reflectie, want dat is na een jaartje gebruik toch heel anders.)
    Last edited by admin; 05-10-11, 07:24.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    Eh. Schok/impuls/impact bestendig? Nabewerking/coating? Legering. Certificaat met inhoud op test gebaseerd. Chemicaliën/enviromentproof. Je zou er wat kunnen verzinnen. Of het nuttig is...
    lekker belangrijk!

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      #3
      Ik zou het interessant vinden om het eigengewicht van een 10m overspanning met truss X, type Y erbij te zien.

      Merk X type Y is misschien sterker dan merk Q type R, maar als het ook 10% zwaarder is...
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

        #4
        2 showband:
        welke schok / stoot denk je dan aan een val van 1m door een spot of speaker of persoon aan/van de truss?
        En hoe zwaar?
        Daarvan zijn zoveel varianten te bedenken - en die geven de fabrikanten toch nooit op.
        Chemicalien - in ons vak?
        Laten we het werkbaar en serieus houden...
        2 renevanh:
        da's wel een goeie.....
        (enne: sh*t... kan ik alles nog een keer bekijken, maar dat ga ik wel doen,
        al weet ik dat maar een minderheid van de fabrikanten die eigen gewichten 'vindbaar' opgeeft.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

        Comment

        • chippie
          • Jul 2006
          • 528

          #5
          Beste Rinus en welke belangrijke merken mogen dat dan wel zijn?
          Kan er bvb geen excel lijst gemaakt worden met berekeningsmogelijkheden?
          Waarbij je op voorhand kunt kiezen welk merk en type truss?
          Is maar een idee, schiet me niet af. Pang------>auw.
          IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

          Comment

          • @lex
            • Jul 2006
            • 1087

            #6
            Ik vind het redelijk logisch dat deze benamingen ver uiteen kunnen liggen. Het is namelijk geen wetenschappelijke indicatie van wat je voor je hebt, maar een meer marketing-technische benadering. Vaak kan zo'n term binnen het productaanbod van één fabrikant een aardige indruk geven waar je mee te maken hebt, maar zodra je de drempel van de voordeur over stapt, is zo'n term niets meer waard.

            Zo is de term 'one size fits all' ook overduidelijk een marketing term waar je gelukkig in onze branche alleen zelden tegenaanloopt...

            @lex
            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #7
              2 alex
              Raar dat we wel snappen dat als je een `middenklasse` auto roept
              je zeker geen Ford Ka of Fiat 500 of aan de andere kant een Jaguar of BMW~7 serie in gedachten neemt.
              En dat we voor takels een mooie `strakke` serie van 125 t-m 2000 als zeer normaal ervaren en
              ook niemand op de gedachten komt om een 855kg takel of lier te gaan maken of verkopen...
              Voor staal hebben we ook een mooie reeks van standaardkwaliteiten...
              keuring ingedeeld naar treksterkstes in N/mm2 en voor kettingwerk en bouten bijv. van Grade 3 t/m Grade 12.
              Maar niet over de grote plas
              Daar is het hele gedoe met staal nog gelardeerd om kreten als
              Mild steel - Plow steel - Improved Plow steel - Extra Improved Plow steel - ExtraExtra Improved Plow steel,
              ook al zijn die wel als genormaliseerde kwaliteitsklassen.
              Waarom wel alkoholklasses voor malt (bleuh), bier, wijn en gedestilleerd? (afgezien van het belang van JanKees de Jager!'

              2 chippie
              tot nu toe heb ik in mijn excel/lijst
              Eurotruss / JamesThomas / Prolyte / Slick Systems / Tomcat / TotalFabrications /
              en liggen er oa. nog te wachten Litec.

              Merken waarvan bepaalde (of hele) series ongemarkeerd, onbekend, onvindbaar (of de tabellen bijna onleesbaar) zijn
              die laat ik maar even voor wat ze zijn.
              Voorbeelden daarvan Stacco, FL structure en Global.
              En merken die domweg andere merken of bepaalde typen daarvan copieren laat ik ook maar even zitten...
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • chippie
                • Jul 2006
                • 528

                #8
                @Rinus Bij het merk global kun je de lijst ook terugvinden op hun webstek dacht ik. Maar u bent geen global fan.
                Hier dan een linkje http://globaltruss.katalogdatenbank.de/ pagina 52. staat een tabel. (Het is wel Duits Jawohl.)
                Last edited by chippie; 06-10-11, 08:45.
                IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                Comment

                • crewpoint
                  • Feb 2004
                  • 82

                  #9
                  Hoi Rinus,

                  wellicht ook handig om de stalen versies er in mee te nemen

                  gr Willem

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

                    #10
                    Originally posted by chippie
                    @Rinus Bij het merk global kun je de lijst ook terugvinden op hun webstek dacht ik. Maar u bent geen global fan.
                    Hier dan een linkje http://globaltruss.katalogdatenbank.de/ pagina 52. staat een tabel. (Het is wel Duits Jawohl.)
                    Maar een tikkeltje onleesbaar voor mij.
                    En dat ligt niet aan het Duits maar aan de nano-cijfertjes (naast enorme witte ruimtes!)

                    En nee - ik ben geen Global fan. En ik durf te veronderstellen dat ik niet de enige ben.
                    Maar dat zou geen reden zijn om ze niet op te nemen.
                    Dat ze daar geen enkele visie tonen op het product, dat stoort me veel meer.
                    En dan kun je nog 100 keer een Camco overnemen.
                    De visie die Joachim Stöcker had (en deelde met Slick) is na die overname ook weg.
                    Als je ook de Litec-rommel-truss gaat copieren ben je behoorlijk de weg kwijt.

                    2 crewpoint
                    Dat meen je toch niet serieus he, van de stalen truss.
                    Je was vorig jaar zeker niet op de PLASA conferentie.
                    Daar was een zeer fraai voorbeeld van hoe je met staal voor truss zwaar voor l*l komt te staan.
                    Ik zal je de details verder besparen.
                    Last edited by rinus bakker; 06-10-11, 17:49.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    • chippie
                      • Jul 2006
                      • 528

                      #11
                      Rinus, Magnifier in windows is gratis als het te klein is......
                      IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #12
                        Goede presentatie techniek helpt om klanten te werven, behouden, motiveren enz.
                        Als je het alleen op deze manier kunt uitdragen zul je serieus rekening moeten houden dat er "afhakers" bij zijn,
                        want vele anderen doen het stukken beter - ook zonder dat ik ergens vergrootglazen moet gaan ophalen.

                        In het Land der Eenogen moet je niet de Blinde willen gaan spelen.
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • ocramarco
                          • Dec 2006
                          • 15

                          #13
                          @Rinus,
                          Goed dat er een globaal overzicht komt! Wat wel enigzins vreemd is, is dat je aangeeft dat je graag een overzicht wilt maken maar wel al stevige meningen over bepaalde merken hebt. Prima natuurlijk maar totaal niet van belang voor het overzicht. Het mooi van een overzicht is dat de lezer daar zelf een mening over kan vormen, want als je bij voorbaat gegevens weglaat is het niet echt een overzicht te noemen lijkt me.

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            #14
                            een autojournalist die in een VW rijdt zou geen (stevige) mening mogen hebben over andere merken? LOL
                            sterker nog ook binnen merken kan het ene type me meer bekroen dan het andere.
                            Dus van ladder-truss (klinklare nonsens in 99% van onze toepassingen) ga ik helemaal NIETS opzoeken.

                            En als ik van een auto niet kan vinden op welke brandstof die rijdt of wat het geleverd vermogen is.
                            ... blijft ie ook mooi uit zo'n lijst, wat de dealer (= autoverkoper! ;-) er ook over mag beweren.

                            Het is een hele puist werk, en wie dan ook nog eens zo ongeveer onvindbaar is - die heeft dikke pech gehad.
                            Als ik wat "weg zou laten" wordt de reden daarvoor heus wel gegevens.

                            De consumentenbond onderzoekt ook niet ALLE pindakaas.
                            En de vergelijkings-site "Independer" bleek ook niet zo onafhankelijk als de naam suggereert.
                            In de financiele wereld is list, leugen en belangenvestrengeling eerder regel dan uitzondering.
                            Voor mij is dit liefdewerk oud papier - natuurlijk voortgekomen uit verwarrende info en irritatie.

                            Ik gooi hier een balletje op voor suggesties - en geef de redenen en grenzen aan.
                            Maar aan wie het nu alweer beter zou weten vraag ik:
                            Wie heeft die moeite al eerder gedaan?
                            Welke criteria zijn er daarbij genomen?
                            Waar mogen we eens een keer op ons gemak gaan zoeken?
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            • ocramarco
                              • Dec 2006
                              • 15

                              #15
                              Je mag zeker die mening hebben! Ik houd je niet tegen. Maar als het vermeld wordt is het prima .
                              Grappig dat naar aanleiding van mij meteen een vraag van jouw komt. Hopelijk heb je mij post niet opgevat dat ik het zo veel beter weet dan jouw. Ik prijs je nota bene in mijn post!

                              Maargoed om toch even te antwoorden op je vragen:

                              Maar aan wie het nu alweer beter zou weten vraag ik:
                              Wie heeft die moeite al eerder gedaan?
                              Geen idee mij niet bekend zou me enigzins kunnen voorstellen dat grote verkopers enigzins een aantal dingen op een rijtje hebben staan. Maar dat is uiteraard verre van compleet. Tenminste dat zou ik hebben als verkoper.

                              Welke criteria zijn er daarbij genomen?
                              Waar mogen we eens een keer op ons gemak gaan zoeken?

                              De andere vragen zijn n.v.t. ivm bovenstaand antwoord.

                              Om even terug te komen op je eerste vraag.
                              Als er alleen een overzicht gemaakt wordt van 10 meter voor de gebruiker is max gelijkverdeelde belasting, puntbelasting? en doorbuiging bij max belasting wel voldoende denk ik voor de mechanische eigenschappen. Verder fabrikant, type, dimensie soort kopelling?

                              Voor de technische mensen is het wel fijn om legering, weerstandmoment tegen buiging en linear traagheidsmoment te hebben maar zeker de laatste 2 geven ze zelden en niet relevant voor jou overzicht.

                              Op de pagina in de globaltruss folder kan geklikt worden en dan worden de gegevens een stukje groter, evt. ook te downloaden en dan kan je hem zo groot als je wilt maken. Mocht je op een rijtje hebben welke gegevens je wilt hebben wil ik global best doen hoor voor je.

                              Comment

                              Working...