Welke katrollen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thor2002
    • Dec 2010
    • 5

Welke katrollen?

Ik moet voor een school in een gymzaal een lichte constructie aan het plafond hangen. In het plafond hebben we twee M12 oogmoeren geplaatst.
    Aan deze moeren moet een lichte buis worden gehangen, waaraan 4 kleine spots. Totaal weegt deze combi met kabels (gok ik even...) zo'n 100 to 150 kilo.

Het plan is nu, om aan de oogmoeren katrollen te bevestigen (met een harp), waarover een staalkabel van buis - katrol - katrol - handlier loopt.

Ook vanwege de locatie (gymzaal, veel kinderen) willen we geen fouten maken, dus is mijn eerste vraag wat voor katrollen we zouden kunnen gebruiken. De goedkopere praxis-zut zou 450 kilo kunnen trekken maar ik zie dat niet zo zitten. Uiteraard geldt dit ook voor de staalkabel. Bij de 'betere' ijzerhandel kan ik wel staaldraad halen, maar of dit nu zo best is...

Overigens is het niet de bedoeling dat de boel permanent blijft hangen; slechts twee tot drie keer per jaar is er licht nodig...

Alle advies is welkom!
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

Als je voor deze klus het advies van een forum nodig hebt zou ik er niet eens aan beginnen en het uitbesteden aan een bedrijf welke hier verstand van heeft.
    Jij bent verantwoordelijk voor dat het goed komt te hangen. Als een tiener in dit topic vervolgens roept dat het prima kan met het praxis materiaal, jij het op die wijze ophangt en het gaat mis, dan heb jij een probleem.

Comment

• thor2002
      • Dec 2010
      • 5

Hi,

Uiteraard wil de school geen enkel risico lopen! Het inhuren van een bedrijf is ook wel een optie.....Maar dan verschuift de vraag richting 'welke bedrijven kunnen dit soort klussen opknappen'.

Wij hebben wel contact met een licht-man, maar het probleem is dat hij vooral met groot materiaal werkt. De lampen waar ze bij hem mee werken, zijn van het soort klioWatt... Wij wilden eens een volglicht van hem lenen, maar dat ging niet; te zwaar.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

En die staalkabels - waar gaan die dan heen?
        Ik heb weinig indrukwekkende info uit dit geheel,
        behalve dat alles 'licht' (maar dan weer niet van de licht-man) en dat er twee oogmoeren M12 zitten en (ergens) een handlier geplaatst zal worden.
        Met die oogmoeren kan ik je uit de brand helpen (die zijn WLL 340 kg - in de meest gunstige richting)
        Dus voor jou resteert er ten hoogste (!) 170kg / oogmoer.
        Waarin/hoe zitten die oogmoeren vast?
        Als je hooguit 150kg (= 75kg/oogmoer) hoeft te hijsen heb je dus gelukkig nog wat aan 'headroom'.

Gaat een katrol met de kabel over 90 graden dan zit je al snel aan (wortel 2) 1,41 x 75 =
        106 kg aan kracht op die oogmoer.
        En belast je de oogmoeren over de (op een na) ongunstigste richting dan resteert er nog maar
        0,2 x 170 kg = 34kg als toelaatbare last.
        Dus overbelasten vanwege ongunstige (106kg op 34kg toelaatbaar!) lastcombinaties is zeker niet ondenkbaar...

En dan is er nog steeds de vraag hoe je de lier gaat plaatsen ...
        Hoe je de staalkabels aan trussje en lier gaat maken ... enz enz ....

Die katrollen zijn maar een heeeeeeeel beperkt deel van jouw probleem hoor.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• jeroenw
          • Dec 2003
          • 216

Mee eens, maar dan komt de vraag, wie moet die jongen nu opbellen?
          -De lokale klusjesman?
          -Mamoet?
          -De lokale discoboer?
          -Bouw & Woningtoezicht?
          -...

@Rinus Misschien is het wel zo praktisch/vriendelijk om naast een grote NEE ook een oplossingsrichting te bieden. Anders schiet ie er ook niks mee op en gaat men het alsnog zelf proberen...
          \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• tha_dj
            • Jan 2004
            • 375

Maar wat is er mis met 2 statieven, die je 3 keer per jaar moet opzetten, met aan iedere kant 2 spots ???
            Waarom met een katrol, enz ?
            En anders huur je het 3 keer per jaar in, heb je er helemaal geen last van.
            Kun je het af bij de licht man !!!
            your light !

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Originally posted by jeroenw
              Mee eens, maar dan komt de vraag, wie moet die jongen nu opbellen?
              - ARGH? - Frontline? - DTS2? - Stakebrand? - STS? - Trekwerk? - Rolight? - Controllux?

@Rinus Misschien is het wel zo praktisch/vriendelijk om naast een grote NEE ook een oplossingsrichting te bieden.
              Anders schiet ie er ook niks mee op en gaat men het alsnog zelf proberen...
              En weer 142 postings te doen voordat er enige fatsoenlijke informatie op de proppen komt.
              Dat heb ik al veel te vaak gedaan.
              Om te beginnen een tekening / schets / artist impressie?
              Met wat globale maatvoeringen en belastingen en richtingen?
              Maar wie geen info wil / kan (?) geven kan ook geen echt fatsoenlijk antwoord verwachten.
              [ Lijkt me geen nieuwe opmerking van mijn kant op dit forum... ].

Als je naar de slager gaat met "welk vlees moet ik nemen vandaag"
              kan die ook heel lang moeten doorvragen
              voordat hij er uiteindelijk achter komt, dat het vlees bedoeld is ....
              om de tamme cheetahs op het vakantie adres te voeren.

Maar er is niemand die de TS verbieden kan om het alsnog allemaal zelf te gaan doen
              als ik zou zeggen: "neem 1 ton McKissik snatchblocks".
              Dan zullen de katrollen het probleem niet meer zijn.

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

@Rinus Misschien is het wel zo praktisch/vriendelijk om naast een grote NEE ook een oplossingsrichting te bieden. Anders schiet ie er ook niks mee op en gaat men het alsnog zelf proberen...
                Mee eens, maar dan zal de vraag van Rinus waar die oogmoeren in vast zitten eerst beantwoord moeten worden. Wanneer die in een houten balk geschroeft zijn lijkt het mij niet zo'n strak plan daar 150kg aan te gaan hangen...
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• thor2002
                  • Dec 2010
                  • 5

Ho ho, rustig aan mannen, houdt de onderbroeken nog even aan!

Rinus, met je tweede antwoord (wat je ook als eerste had kunnen geven en waarmee een hoop poespas had kunnen voorkomen) zou ik zo maar geholpen kunnen zijn. Bekijk het van deze kant: er zouden zo maar bedrijven mee kunnen lezen die dit klusje best wel aan kunnen. Van mij mag je best wel wat contact info krijgen, ik weet uiteraard niet of je wat centen wilt verdienen....

Voor wat betreft de oogmoeren: Er zitten nu twee oogmoeren M12 aan een stalen constructie. Dit is een stalen gym-ding in een gymzaal van zo'n 5 meter hoog.

De kabels moeten vanaf een stalen buis (met die lampen) recht omhoog, dan door katrol (naar 1 zijde van de zaal), daar weer door twee katrollen naar beneden. Deze tweede katrollen worden waarschijnlijk met een M10 Keilbout in een betonnen wand vastgezet (maar niet op trek belast, ze worden zijdelings belast).

Tenslotte lopen de kabels naar een handtakel die met 4 M8 keilbouten aan de betonnen wand vast zitten.

Let wel, ik ben eerder te voorzichtig dan te snel, ik heb al twee collega's die direct met praxis-katrolletjes aan kwamen zetten. vandaar dat ik ook dit topic hier startte....

Comment

• Mathijs
                    Moderator
                    • Aug 2002
                    • 1353

Maar laten we eerlijk zijn:

Wil jij verantwoordelijk zijn als die buis naar beneden komt en boven op de hoofden van het publiek land?.........

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Kortom,
                      je had je kunnen orienteren bij alle hijs/hef-materialen leveranciers van deze wereld
                      als je in plaats van katrol ook eens 'schijf', 'blok', 'kabelschijf', 'pulley', 'sheave', 'block' enz had ingevuld.
                      Zelfs een firma las Dought heeft tal van dit soort zaken in het assortiment,
                      varierend van waslijnkwaliteit (waar jouw collega's waarschijnlijk mee aankwamen) tot professioneel materiaal waarmee ook trekkenwanden kunnen worden samengebouwd.
                      En jouw verhaal komt dus het meeste neer op een van de meest simpele trekken:
                      een enkele buis - met staalkabels ondersteund op twee plaatsen - die door middel van een handaangedreven wandlier wordt bewogen.

Waarbij ik dan maar weer mag hopen dat die twee kabels elk een eigen plek op die trommel hebben...
                      En tenslotte: het hangt boven mensen.
                      Overigens snap ik die katrol/bouten die niet (ook) op trek belast zouden worden dan weer niet.
                      En waarom dat dan wel M10 mogen zijn terwijl eerder al een voorbeeld van een M12 werd gegeven waarbij die over zijn nek getrokken bleek te kunnen worden.

Comment

Working...