dubbel check 472 kg 5 meter de lucht in

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MennoSWP
    • Apr 2011
    • 103

dubbel check 472 kg 5 meter de lucht in

Hi,

Weer een rigging vraagje van mij, op koninginnedag hangen wij een (ingehuurd) LED scherm op van 200 kg aan 6 meter truss met wat speakers. Gister kreeg ik te horen dat de organisatie wat grotere speakers wilde en alles op de maximale hoogte wilde van 5m30. Heb toen even zitten rekenen:

6m Truss prolyte X30 - 40kg
    2x MA H3 toppen - 152 kg
    2x MA X15 toppen - 70 kg
    1x LED scherm - 200 kg
    1x rigging diversen - 10 kg

totaal: 472 kg

Het komt te liggen op 2x VMB TE 071 statieven die 220 kg p.s. aankunnen. Ik zit dus 42 kg erboven, is dit erg of valt dit binnen een marge?

Zal ik nog wat extra's doen om te zorgen dat de boel niet omvalt / waait aangezien de hoogte van 5m?

Hoe zit dit verzekeringtechnisch? Valt zoiets onder een evenementenverzekering die door de opdrachtgever af is te sluiten, mits ik een lastberekening kan overleggen o.i.d.? En maakt die extra 42 kg dan wat uit?

Dank voor jullie input!
  • Hans van Demen
    • Oct 2011
    • 113

Omdat het buiten is en je zelf al aangeeft dat het kan gaan waaien, zou ik het zeker vast zetten.

Zoals je zelf al aangeeft je gaat er 42 kg overheen, ik weet niet precies wat hier de berekeningen voor zijn.

Je vraag over de evenementenverzekering van de opdrachtgever heeft hier niets mee van doen, jij moet zelf ook een bedrijfs WA verzekering hebben. Ik ga erdan ook vanuit dat je die gewoon hebt met voldoende en ruime dekking.

Comment

• MennoSWP
      • Apr 2011
      • 103

Omdat we sinds kort steeds meer met rigging doen ben ik inderdaad van plan voor die tijd een AVB verzekering af te hebben gesloten.

Comment

• Podium Verhuur
        • Mar 2012
        • 480

Als die 42 kg binnen de marge zou vallen stonden er wel andere waardes bij de statieven.
        Het wordt trouwens nog wel meer dan alleen dit gewicht. Je vergeet namelijk je kabels en ik denk dat je met 10kg aan rigging materiaal ook nog wel aan de krappe kant zit. Een truss adapter is al gauw een kilo of 3 per stuk.
        Bovendien is een H3 77,3 kg dus totaal 154,6, ik zou als ik jouw was sowieso eens je berekening narekenen, want 472 - 440 = 32 en niet 42.
        Vergeet ook niet rekening te houden met zoiets als een eigen marge regeling, dus de dingen die je nu vergeet, wij houden altijd 10% aan. Dit zijn dan dingen als tape, steeltjes, dat extra stekkerblokje dat je vergeten etc etc.
        De 472kg is bij een gelijkmatige belasting waarbij de kracht alleen van boven naar beneden wordt berekend. In dit geval komt alle kracht 1 kant van het statief. Of komen de speakers aan de buitenkant van het statief te hangen?
        Conclusie: nee dit is niet een veilige constructie en er is geen verzekering in de wereld die bij overbelasting zal zeggen dat dit prima is.
        Aanvulling: een aansprakelijkheids verzekering kost bijna niets per jaar en is zeker de moeite waard, niet alleen bij rigging. Ze dekken namelijk vooral schades waar je echt niets aan kunt doen, denk hierbij aan een schilderij dat je per ongeluk kapotmaakt of een flightcase die per ongeluk tegen een auto botst oid. Waar je ook eens naar zou kunnen kijken is een beroepsaansprakelijkheids verzekering
        Wat houdt beroepsaansprakelijkheid in? Beroepsaansprakelijkheid is de aansprakelijkheid die voortvloeit uit fouten (nalatigheden, vergissingen, onjuistheden, gebrekkige adviezen, verkeerde handelingen, etc.) van zelfstandigen of ondernemingen bij de uitoefening van onafhankelijke beroepsmatige activiteiten.
        In beginsel biedt de beroepsaansprakelijkheidsverzekering dekking tegen aanspraken tot schadevergoeding bestaande uit zuivere vermogensschade en soms ook personen- en zaakschade van opdrachtgevers en derden. Daarnaast biedt deze verzekering dekking voor kosten van verweer (proceskosten en kosten van juridische bijstand), wettelijke rente, bereddingskosten en ondersteuning bij de verdediging van uw belangen, ongeacht of de schadeclaim gerechtvaardigd is.
        Naast de beroepsaansprakelijkheidsverzekering is ook het sluiten van een bedrijfs- aansprakelijkheidsverzekering (AVB) noodzakelijk. De AVB biedt dekking voor zaak- en personenschade welke niet het directe gevolg zijn van de uitoefening van beroepsmatige activiteiten, maar waarvoor u wel aansprakelijk bent.
        Last edited by Podium Verhuur; 18-04-13, 07:51.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Eh, 220 / 2 = 110 kg?
          Als er mensen onder lopen delen we de wll toch door 2?

Comment

• Podium Verhuur
            • Mar 2012
            • 480

Daar zijn toch nog geen wettelijke bepaling voor? Wat niet wil zeggen dat een verzekeraar dit niet ziet als normaal verantwoord gedrag.
            edit: stom er hier natuurlijk wel een wettelijke bepaling voor, namelijk de Machine Richtlijn.
            Last edited by Podium Verhuur; 18-04-13, 08:40.

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Maar lopen er mensen onder een LEDscherm? Vaak niet. In dit geval... geen idee.

Punt is en blijft dat het nu berekende gewicht ruim boven de maximale WLL van de statieven uitkomt. Ja, dat maakt uit, dat mag niet. De statieven zijn gekeurd tot max 220kg. Ga je ze overbelasten dan ben je met geen enkele verzekering verzekerd. De gedachten 'tsja, ik ben toch verzekerd' vind ik ook een hele kwalijke. Helaas zie ik dat vaker gebeuren, maar dat betekend dus dat je financieel gewin (het volgens de regels doen is duurder) belangrijker vind dan mensenlevens. Totaal onacceptabel als je het mij vraagt.

Daarnaast vraag ik me af of een slordige 350KG aan een 6m overspanning wel mag, maar het type truss (X30D of X30V??) is niet duidelijk, waaraan gehangen wordt (hoeveel punten voor het LEDscherm, voorste/achterste buizen) en de exacte overspanning ook niet, dus dat is moeilijk te beoordelen.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MennoSWP
                • Apr 2011
                • 103

Het LED scherm wordt ingehangen door een extern bedrijf en het zijn 8 losse LED panelen van 72cm breedte, dus dit zal waarschijnlijk in 2 rijen van 4 worden opgehangen. dus als ik uit ga van 2 ophangpunten per paneel zit je op 8 punten. Het gaat overigens om driehoek truss.

Als het niet veilig genoeg is om de 15" er bij te hangen kan ik deze natuurlijk ook op een statiefje zetten. Enige nadeel is dat het qua ruimte erg beperkt is (zeer veel mensen).

Nog een vraagje, stel we willen de boel zekeren zodat hiet niet naar voor- of achter kan vallen (zijkant lijkt me lastig ivm de truss die er tussen hangt), wat voor materiaal kun je hier het beste voor gebruiken?
                Last edited by MennoSWP; 18-04-13, 10:09.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Statieven met een WLL van 220 kg, daar al 32 kg overheen gaan en dan nog vastzetten om ook nog windbelasting aan te kunnen.....
                  Meestal wordt er dan met tuikabels gewerkt, meestal is de kracht van die kabels neerwaarts gericht wat dus inhoudt dat de WLL bij een beetje wind met veel meer dan 32 kg wordt overschreden.
                  Eigenlijk weet je dus alleen de minimale kracht die erop komt, de maximale kracht is afhankelijk van de wind.
                  Er lopen misschien geen mensen recht onder het scherm maar als de boel het begeeft is het niet ondenkbaar dat het opzij valt, met een hoogte van bijna 6 meter is de kans groot dat er alsnog iemand geraakt wordt. Zelf hou ik altijd een minimale SF van 10 aan, of er nou wel of geen mensen onder lopen en of het nou wel of niet waait. Met die extra safety factor is de kans op ongelukken bij een rekenfoutje nog steeds minimaal. Ik zou het dus beperken tot alleen het LED scherm, daarmee blijf je, zonder wind, al niet binnen de SF van 10. Zou nog wel even wat rekenwerk verrichten hoeveel kracht erop komt te staan door de tuikabels.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MennoSWP
                    • Apr 2011
                    • 103

Wellicht is het zo te lezen beter om extra neerwaartse krachten te voorkomen. De constructie staat een halve meter voor een podium dus ik ga kijken of ik die op de een of andere manier via truss kan verbinden met elkaar.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

konninginnedag.... zucht...
                      alle amateurs gaan weer buiten spelen.

Advies : huur een heftruck of kraan, en blijf die VMB's gebruiken waar ze voor bedoeld zijn, namelijk een paar barretjes parren, eventueel een klein wapperkopje, en misschien een lichtgewicht boxje.

De led-schermen die ik voorbij zie flitsen zijn overigens 200 kilo PER GEDEELTE, en worden vaak per streng met een eigen 0,5t takel omhoog getrokken......

Heb hier een aanvraag of ik voor Amsterdam een setje zenders heb, zodat de DJ op een bootje kan gaan staan draaien, maar de PA op de wal blijft staan. Mijn opmerking was : " daar moet je dan de nieuwe frequentiegebieden voor nemen, wegens de 4G-opstart van de telefoonmaatschappijen in Amsterdam-randstad, en die heb ik -nog- niet."
                      Conclusie van hullie : " we gaan toch die van ouwe jouw gebruiken, want die nieuwe dingen zijn veel te duur, en we gokken erop dat het wel goedkomt" ........

Comment

• RayM
                        • Jan 2006
                        • 742

Tja, wat is de zin van deze discussie? De normen worden toch overschreden?
                        Wel of niet tuien, waar kan het heen vallen, windfactor die onvoorspelbaar is.
                        Waar begin je aan? Doe het veilig of doe het niet!
                        Heerlijk die stilte

Comment

• Podium Verhuur
                          • Mar 2012
                          • 480

Waarom niet gewoon een trusscarre, waarbij je de voeten netjes volgens de regels verzwaard. Gewoon met boxcorners werken, dan kun je de volledige belasting van de truss benutten. Heb je ook meteen de mogelijkheid om je schermen vast te zetten zodat je ze niet in de wind mee gaan bewegen.
                          Wel even goed narekenen maar volgens mij moet je met H30V truss en boxcorners wel een goede stevige constructie kunnen bouwen. Maar nogmaals eerst even goed kijken wat alles nu weegt. Vergeet niet een hoogwerker oid te huren om de speakers in te hangen. 77.3 kg op een ladder is misschien wat te zwaar...

Comment

• Turboke
                            • Oct 2006
                            • 463

Google maar een even wat er op pukkelpop is gebeurd een paar jaar geleden.

Comment

• Joost van Ens
                              • Jan 2001
                              • 628

En waarom hoor ik nou niemand roepen of schrijven dat als je met 2 of meer takels gaat hijsen of statieven gaat heffen, het maximaal te hijsen/heffen gewicht (mits gelijkmatig verdeeld) 2/3 van de maximale last van het minst belastbare hijs/hef toestel maal het aantal toestellen is.

Dus afgezien van je windbelasting mag je met deze 2 statieven in de meest ideale situatie (heb je niet) 220 kg / 3 x 2 = 146,66 kg x 2 statieven = 293,33 kg omhoog brengen. 472 kg is dus zo ongeveer 177 kg te veel!!! dit is maar 61% overbelasting. En dat in de meest ideale situatie. Luister naar Mac en huur een heftruck.

Joost.

Comment

Working...