Jullie hebben gelijk wat betreft veiligheid hoor maar als medeorganisator van een kleine theatrale productie moet ik soms met opstappen dreigen om gewoon de basisveiligheid te krijgen! Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van brandwerende doeken. Toen ze de prijzen hoorden en zagen kwamen ze een week later met een veel goedkopere prijs af maar die waren niet brandwerend ... Maar ach, dat risico was toch zo klein ... Ik heb mij toen echt heel onpopulair moeten maken door voet bij stuk te houden en brandwerende doeken te eisen. Het is echt niet gemakkelijk hoor: de (vooral financiƫle) druk is soms heel groot. Vooral omdat je je op zulke momenten echt heel onsympathiek moet maken en er tegen moet kunnen dat iedereen je voor gek verklaart "omdat het gevaar toch klein is". Ik kan begrijpen dat mensen aan deze enorm zware druk toch toegeven.
dubbel check 472 kg 5 meter de lucht in
Collapse
X
-
Jullie hebben gelijk wat betreft veiligheid hoor maar als medeorganisator van een kleine theatrale productie moet ik soms met opstappen dreigen om gewoon de basisveiligheid te krijgen! Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van brandwerende doeken. Toen ze de prijzen hoorden en zagen kwamen ze een week later met een veel goedkopere prijs af maar die waren niet brandwerend ... Maar ach, dat risico was toch zo klein ... Ik heb mij toen echt heel onpopulair moeten maken door voet bij stuk te houden en brandwerende doeken te eisen. Het is echt niet gemakkelijk hoor: de (vooral financiƫle) druk is soms heel groot. Vooral omdat je je op zulke momenten echt heel onsympathiek moet maken en er tegen moet kunnen dat iedereen je voor gek verklaart "omdat het gevaar toch klein is". Ik kan begrijpen dat mensen aan deze enorm zware druk toch toegeven.
Ik hoor het graag als jullie mij d.m.v. een rekensommetje het tegendeel kunnen bewijzen! Beledigingen zie ik wel genoeg maar daar heb ik weinig aanComment
-
Punt is dat je dit soort dingen nooit met de 'trail and error' methode mag doen en dat is in dit geval dus wel gebeurd.
Iemand die de constructie test door eraan te trekken is totaal niet te vergelijken met een paar flinke windvlagen.
In dat laatste geval zal het scherm gaan schommelen waardoor er nog maar heel weinig wind nodig is om de hele boel om te laten slaan.
Kijk ik bijvoorbeeld naar de masten waar bij grote concerten de delay stacks aan worden gehangen, daar staat een zware stalen constructie die ook nog eens gevuld wordt met een paar kuub water om 'slechts' 1000kg aan last aan te hangen met een kleiner oppervlak dan jouw scherm. Daarmee vergeleken is dit dan wel heel erg fragiel...De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Nog even snel wat rekenwerk: Uitgangspunten zijn een scherm van 4 m2, oppervlak van truss en masten 1 m2.
Bij een windvlaag van 50 m/s frontaal op het scherm is de kracht FW=0,1*V2*A=X FW is hier de kracht in Newton, V2 is de windsnelheid in het kwadraat en A is de totale oppervlak. 0,1*(50*50)*5=1250 N.
In 'normaal' Nederlands wordt er dus met 125kg aan de bovenzijde getrokken!
En ik heb het dan over statische belasting, het scherm zal echter als schommel gaan werken en geweldig mee helpen het hele spul om te trekken.
Dat je in de luwte tussen gebouwen staat zegt daarbij helemaal niets, jij weet niet wat de wind doet tussen die gebouwen en op 4,5 meter hoogte.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Sorry, dit is de wereld op zijn kop! Jij durft hier te beweren dat je een vf van 10 hebt gehanteerd. Wat trouwens nooit voor de hele constructie kan. Maar het sommetje waaruit ji die vf 10 hebt gedestilleerd kun je hier niet plaatsen. Erger nog! Nu wens je van ons dat wij achteraf, d.m.v. een sommetje jou huiswerk gaan maken. Kom op, wees een vent en gooi die berekening hier in het topic neer.Comment
-
t' Is inderdaad de wereld op z'n kop....
Normaal maak je berekeningen om te zien of iets veilig is, nu moeten wij met berekeningen aan gaan tonen dat het niet veilig was.
Zelf heb ik nooit een rigging cursus gevolgd en toch denk ik veilig bezig te zijn, wanneer ik een 30 cm hoge I balk zie in een dakconstructie durf ik, mits er niet 50cm sneeuw op het dak ligt, zonder berekeningen daar nog wel een line-array van 500 kg aan te hangen.
Wanneer ik dit in een truss carre wil hangen ga ik uitvogelen wat de fabrikant opgeeft aan krachten die erop mogen komen, dat wordt mijn uitgangspunt bij mijn berekeningen. Wanneer het hele verhaal buiten komt te hangen maak ik mijn berekeningen niet alleen in verticale richting maar hou ook rekening met windvlagen van 50m/s.
Wat ik nooit, maar dan ook echt nooit doe is dingen ophangen aan constructies waarvan ik niet zeker weet of die sterk genoeg zijn. Dan wil ik voldoende info om zelf te kunnen berekenen of voldoende onderbouwde garanties van beheerders, eigenaren of architekten waaruit blijkt dat het veilig genoeg is.
Een SF van 10 loodrecht naar beneden is altijd goed maar als er niet alleen krachten naar beneden kunnen optreden heb je er uiteindelijk nog steeds niets aan.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
konninginnedag.... zucht...
alle amateurs gaan weer buiten spelen.
Advies : huur een heftruck of kraan, en blijf die VMB's gebruiken waar ze voor bedoeld zijn, namelijk een paar barretjes parren, eventueel een klein wapperkopje, en misschien een lichtgewicht boxje.
- in een smal steegje waait het vaak extra hard, en altijd loodrecht op het scherm zoals nu geplaatst was,
- berekeningen maak je achteraf, als het misgegaan is...
- in dit topic is verwezen naar Pukkelpop, maar ik heb nog wel een paar voorbeelden voor je.
- als dit de ingenieurs uit Delft zijn houd ik m'n hart vast voor de toekomst van alle techniek in Nederland...
Windenergie?
eh, ff forumpje vragen of die mast wel stevig genoeg is... En als ze zeggen van niet, och, dan doe ik daar lekker niks op uit...
Kernenergie?
eh, ff forumpje vragen of dat beton wel stevig genoeg is... En als ze zeggen van niet, och, dan doe ik daar lekker niks op uit...
Medicijnen?
eh, ff forumpje vragen of die cleanroom wel clean genoeg is... En als ze zeggen van niet, och, dan doe ik daar lekker niks op uit...
Brugje bouwen ?
eh, ff forumpje vragen of dat anker wel stevig genoeg is... En als ze zeggen van niet, och, dan doe ik daar lekker niks op uit...
volgens mij is dit weer een Hoereca-feestje, ofwel, we geven niks uit, dan is iedere stuiver omzet ook meteen winst.Last edited by Gast1401081; 04-05-13, 05:58.Comment
-
Durfde het eerst niet te vragen, maar dit zijn toch niet de cafe's op de Heilige Geestkerkhof in Delft toch? De Oude Jan etcComment
Comment