Beste mede-forumleden.
Ik ben zelf werkzaam als video tech en probeer zo ver mogelijk weg te blijven bij rigging, gewoon omdat daar anderen beter in zijn (en je krijgt vieze handen van truss, een gruwel in ons vakgebied
). Toch kwam ik laatst in de situatie dat "we" op klus een gewicht van 350 kilo wilden ophangen. Nu was er bedacht om dat aan een 1/2 tons takel te doen van een middelgroot riggingbedrijf uit Utrecht (de doos). Nu brak de hel los, want blijkbaar had iedereen er verstand van (behalve ik natuurlijk.) De ene helft van de experts was er van overtuigd dat je maar max 250 kilo aan een half tons takel mag hangen in verband met de WLL (van horen zeggen). De andere experts beweerden dat een 1/2 tons takel van 'de doos' eigenlijk een 1 tons takel is die 'terug' is gekeurd.
Afijn, ik kan de vraag voor dit specifieke geval natuurlijk beter neerleggen bij de leverancier, maar ik was benieuwd naar deze situatie in het algemeen in verhuur nederland. Korte samenvatting c.q. domme vraag; Mag je er vanuit gaan dat als je een 1/2 tons takel huurt dat je er ook een halve ton aan mag hangen, of is dit per verhuur bedrijf anders? Zijn er regels voor?
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Alvast bedankt voor de reacties,
Vriendelijke groet van een geïnteresseerde niet-rigger.
Ik ben zelf werkzaam als video tech en probeer zo ver mogelijk weg te blijven bij rigging, gewoon omdat daar anderen beter in zijn (en je krijgt vieze handen van truss, een gruwel in ons vakgebied

Afijn, ik kan de vraag voor dit specifieke geval natuurlijk beter neerleggen bij de leverancier, maar ik was benieuwd naar deze situatie in het algemeen in verhuur nederland. Korte samenvatting c.q. domme vraag; Mag je er vanuit gaan dat als je een 1/2 tons takel huurt dat je er ook een halve ton aan mag hangen, of is dit per verhuur bedrijf anders? Zijn er regels voor?
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Alvast bedankt voor de reacties,
Vriendelijke groet van een geïnteresseerde niet-rigger.
Comment