Ik heb eens zitten zoeken op een aantal sites van fabrikanten, maar de info die ze daar verstrekken is behoorlijk ondermaats.
Alleen Manfrotto heb ik kunnen "betrappen" op het noemen van het verschil in de toelaatbare belasting bij een volledig neergelaten wind-up en hetzelfde ding in volledig uitgeschoven toestand en dan onder een hoek van 6 graden met de loodlijn. 6 graden is niet veel, maar....
Oeps, en dat resterende toelaatbare gewicht houdt niet over (=Understatement).
Andere fabrikanten doen heel stoer over het liervermogen of de staalkabel-breeksterkte, maar dat heeft erg weinig te maken met wat kennelijk de maatgevende/beperkende faktoren zijn, die ze vervolgens ook maar niet opgeven. Wat maakt het uit of een lier 300kg kan hebben - ze vergeten waarschijnlijk om erbij te zeggen dat dit alleen in de eerste laag van opgewikkelde staalkabel op de liertrommel geldt, maar daarmee kom je niet zo hoog! Dus meer lagen staalkabel op de liertrommel zijn nodig, en dus loopt het toelaatbare gewicht terug,maar daarover hoor je ze niet!
En er zijn een aantal bij waarbij de horizontaal ingestoken outriggers gemaakt zijn van wel heel lichte kokerprofielen. Bij een beetje scheve belasting (...Ach joh, wat l*l je nou? Dat komt toch nooit voor!?) op de wind-up zullen die heel gemakkelijk kunnen doorbuigen/bezwijken.
Vergelijk de 300kg Genie-towers (overigens keurig gecopieerd door VMB)en hun "vette" profielen en outriggers daarvan eens met veel van de als 200-220kg opgegeven "lifters".
Mijn idee is dat er nogal eens erg kort door de bocht wordt gegaan door producenten met de belastbaarheidsopgaven van dit soort materiaal.
Een merk als "Work" schermt met certificering volgens de Duitse VBG 8 klasse maar vergeet erbij te vertellen dat er dan geen mensen onder mogen komen (dus waar laat je dan die lifters en de truss erop?):
<center> § 29
Einleiten der Lastbewegung
(1) Der Geräteführer darf eine Lastbewegung erst dann einleiten, nachdem er sich davon überzeugt hat, daß die Last sicher angeschlagen ist und sich keine Personen im Gefahrbereich aufhalten, oder nachdem , er vom Anschläger ein Zeichen bekommen hat.
(2) Der Geräteführer hat alle Bewegungen der Last und des Lastaufnahmemittels zu beobachten.
(3) Kann der Geräteführer nicht alle Bewegungen der Last oder des Lastaufnahmemittels vom Steuerstand aus beobachten, hat der Unternehmer geeignete Maßnahmen zu treffen, damit Personen durch die Last oder das Lastaufnahmemittel nicht gefährdet werden. DA
DA zu § 29 Abs. 3:
Geeignete Maßnahmen sind z. B. – Absperrung des Gefahrbereiches,
– Einsatz von Einweisern, die das Arbeitsfeld überblicken und sich in geeigneter Weise mit dem Geräteführer jederzeit verständigen können, </center>
Zijn er mensen met eigen ervaringen die dit "vermoeden" bevestigen?
Er wordt genoeg gepraat over de prijzen en werkbaarheid van statieven maar eigenlijk niet erg veel over de betrouwbaarheid, duurzaamheid en sterkte.
Greetschenszzzz
Rinus
^^Volare Necesse Est!^^
Alleen Manfrotto heb ik kunnen "betrappen" op het noemen van het verschil in de toelaatbare belasting bij een volledig neergelaten wind-up en hetzelfde ding in volledig uitgeschoven toestand en dan onder een hoek van 6 graden met de loodlijn. 6 graden is niet veel, maar....
Oeps, en dat resterende toelaatbare gewicht houdt niet over (=Understatement).
Andere fabrikanten doen heel stoer over het liervermogen of de staalkabel-breeksterkte, maar dat heeft erg weinig te maken met wat kennelijk de maatgevende/beperkende faktoren zijn, die ze vervolgens ook maar niet opgeven. Wat maakt het uit of een lier 300kg kan hebben - ze vergeten waarschijnlijk om erbij te zeggen dat dit alleen in de eerste laag van opgewikkelde staalkabel op de liertrommel geldt, maar daarmee kom je niet zo hoog! Dus meer lagen staalkabel op de liertrommel zijn nodig, en dus loopt het toelaatbare gewicht terug,maar daarover hoor je ze niet!
En er zijn een aantal bij waarbij de horizontaal ingestoken outriggers gemaakt zijn van wel heel lichte kokerprofielen. Bij een beetje scheve belasting (...Ach joh, wat l*l je nou? Dat komt toch nooit voor!?) op de wind-up zullen die heel gemakkelijk kunnen doorbuigen/bezwijken.
Vergelijk de 300kg Genie-towers (overigens keurig gecopieerd door VMB)en hun "vette" profielen en outriggers daarvan eens met veel van de als 200-220kg opgegeven "lifters".
Mijn idee is dat er nogal eens erg kort door de bocht wordt gegaan door producenten met de belastbaarheidsopgaven van dit soort materiaal.
Een merk als "Work" schermt met certificering volgens de Duitse VBG 8 klasse maar vergeet erbij te vertellen dat er dan geen mensen onder mogen komen (dus waar laat je dan die lifters en de truss erop?):
<center> § 29
Einleiten der Lastbewegung
(1) Der Geräteführer darf eine Lastbewegung erst dann einleiten, nachdem er sich davon überzeugt hat, daß die Last sicher angeschlagen ist und sich keine Personen im Gefahrbereich aufhalten, oder nachdem , er vom Anschläger ein Zeichen bekommen hat.
(2) Der Geräteführer hat alle Bewegungen der Last und des Lastaufnahmemittels zu beobachten.
(3) Kann der Geräteführer nicht alle Bewegungen der Last oder des Lastaufnahmemittels vom Steuerstand aus beobachten, hat der Unternehmer geeignete Maßnahmen zu treffen, damit Personen durch die Last oder das Lastaufnahmemittel nicht gefährdet werden. DA
DA zu § 29 Abs. 3:
Geeignete Maßnahmen sind z. B. – Absperrung des Gefahrbereiches,
– Einsatz von Einweisern, die das Arbeitsfeld überblicken und sich in geeigneter Weise mit dem Geräteführer jederzeit verständigen können, </center>
Zijn er mensen met eigen ervaringen die dit "vermoeden" bevestigen?
Er wordt genoeg gepraat over de prijzen en werkbaarheid van statieven maar eigenlijk niet erg veel over de betrouwbaarheid, duurzaamheid en sterkte.
Greetschenszzzz
Rinus
^^Volare Necesse Est!^^
Comment