=> Steels of Kettingen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

=> Steels of Kettingen

Dit topic werd al eens eerder aangekaart door Tom en recent door Carl in het Foto-Geluidforum:
    citaat:
    het gebruiken van steels aan de constructie van de zaal zal ongetwijfeld het beste zijn, maar is er uit te leggen waarom dat niet met een ketting gedaan wordt?
    Een ketting lijkt minder gevoelig voor insnijden door de randen van de balken/raatliggers.
    Flexibele aanslagmiddelen zijn er in vier hoofdgroepen:
    1. Staalkabel-stroppen ("Wire-rope slings", "Stahlseilschlingen", "Elingues d'acier", of ook wel kortweg "steels")
    2. Kettingstroppen ("Chain-slings", = niet perse hetzelfde als "Chain-clutches" of "Clutch-chains" dat zijn inkortkettingen, "Verkürzungsketten", "Chaînes d'acoursisements" - geloof ik.)
    3. (Polyester) Eindloze rondstroppen ("Round-slings", "Rundschlingen" & "Elingues rondes", beter bekend onder de naam van de 'uitvinder': "Spansets". Maar de Spanset-fabriek maakt ook allerlei andere hijs-, sjor- en ratelbanden (Excusez le mot!, ik kan het ook niet helpen dat er ook een clown met die naam rondloopt!)
    4. Staalkabelgevulde rondstroppen (in de VS geproduceerd door de firma 'Lift-all' onder de merknaam "Steelfex", maar ze worden ook in Nederland gemaakt door 'Roodenberg Staalkabels' in IJmuiden).
    Deze laatste groep van aanslagmiddelen is heel nieuw, en nog volop in O&O ten behoeven van de normering en certificering.
    Hoe groter het oppervlak dat het gewicht van de last overdraagt aan de 'zachte' aluminium trussbuis hoe beter, dus
    als ik een truss zou zijn zou ik achtereenvolgens kiezen voor:
    4. dan is een temperatuurs-safety niet eens meer nodig!
    3. + (!) een staalkabel-safety ivm brand
    1. vanwege het relatief beperkte dragende oppervlak, de relatief lage kosten en de goedkope oppervlakte bescherming (gewapende nylon slang!)
    2. vanwege de behoorlijke hoge prijs (= niet alleen de ketting maar ook de erbij behorende haken, ogen en ringen enz!) - en het hoge eigengewicht en de heel dure (=polyurethaan ~35 Euro/m) oppervlaktebeschermingshuls. Zonder die huls zijn de kontaktvlakkken tussen kettin en truss heel erg klein en onstaan er gemakkelijk indeukingen in het aluminium op die plaatsen.

Maar voor het aanslaan van spanten zijn er dus andere afwegingen:

1. Eigengewicht: een ketting is al gauw 1,5 tot 2 x zo zwaar als een vergelijkbare staalkabel van die lengte.

2. Prijs (en ~ 'afkeurbaarheid')= weggooien als er wat mee loos is:
    een ketting is al gauw 2,5 a 4 x zo duur als een steel van dezelfde lengte.

3. Gladheid, dwz zo gering mogelijke 'schokkende' werking.
    Wanneer een Ketting zich in een spantopslag ("Basket") van een tweesprong ("Bridle') bij het belasten begint aan te spannen liggen er geregeld schalmen in een soort "twijfelpositie": net wel of net niet op of over de rand.
    Bij bewegen of veranderen van de last kan een klein beetje al genoeg zijn om die "twijfel" te veranderen en dus een klein sprongetje te maken van een paar mm. Maar als dat jouw truss een paar mm laat 'schieten', mag je van mij aannemen dat zoiets in het midden van 10 of 12m truss een 'zwiep' van een cm of 10 kan opleveren en dat daarbij de "kleur en consistentie van de ontlasting lelijk kan veranderen". Kortom je schrikt je de pleuris!). En met elke vorm van schokbelasting zijn risico's verbonden, dus begin alvast maar met het voorkomen van de kleintjes!

4. Universele inzetbaarheid en uitwisselbaarheid.
    Vanwege het regelmatige "bridelen" heb je altijd aardig wat steels bij je in allerlei lengtes, varierend van +/- 0,5m tot +/- pakweg 10m, en dat in allerlei soorten van aantallen afhankelijk van het soort tourtje (expo's of theaters of sportarena's enz). Kettingen (en dan meestal alleen de clutches heb je veel minder van bij je. Waarom? Zie hierboven! Echter kom je in een hal met in plaats van kompakte stalen spanten heel grote betonnen of houten spanten, da
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

Dat laat niets aan duidelijkheid te wensen over!
    Bedankt Rinus, voor de heldere en goed gefundeerde uitleg.
    Ik kan nu wel rigger worden denk ik

Groeten,

Carl

Comment

Working...