een onderwerp dat zo maar binnengeslopen is:
Kasten vliegen met behulp van seat track, vliegtuigvloer stoelen-strips...
Dat bestaat uit een aluminium stripprofiel, uit gekantelde C-vormige extrusies met uitgefreesde ronde gaten om de ca. 30-35mm.
Die profielen zijn er in meerdere afmetingen en kwaliteiten = sterktes dus!
En de inklikkende 'studs' zijn er in meerdere typen met enkele en dubbelvoudige 'paddestoelen'.
Ik vraag me af welke merken dit systeem toepassen, en of de gebruikers de sterktes (meestal breukbelasting onder verschillende hoken ten opzichten van de strips) ervan weten...
Tenslotte hijsen we hier met span/sjormateriaal, weliswaar met zeer hoge veiligheidseisen, want het komt uit de luchtvaart!
Maar met ladingsvastzet/sjormateriaal uit het wegtransport is hijsen zonder meer verboden, laat staan dat je ermee gaat hijsen of heffen boven mensen.
Net zoals je met span-materiaal van zeiljachten bijvoorbeeld ook niet gaat hijsen.
Je zult in Europa met toepassen dit soort dingen alleen "weg kunnen komen" als je - op schrift en/of door eigen beproeving - kunt aantonen dat je veiligheidseisen voor onze sector aanhoudt!
Dat betekent dat je moet uitgaan van de meest ongunstige situatie en daar een Vf (=veiligheidsfactor) van 10 kan garanderen.
(Vf = verhouding tussen breukkracht en de uitgeoefende kracht; de breuklast is dus minimaal 10 x zo groot als wat je er op zijn beroerdst aan hebt hangen!)
In Amerika worden dit soort systemen vaak toegepast door de 'speakerbouwers', maar daar is men er sinds kort pas achter dat hijsen in de entertainment toch iets anders is dan het hijsen in de industrie of in de havens....
Ik ben zeer benieuwd naar:
- Geluidsmerk, - types kasten en idem gegevens van de - strips & - studs en de sterktegegevens daarvan!
Hoe zwaar zijn die kasten en hoeveel hang je aan die -studs, -strips, en steeltjes of kettingen daartussen.
Werken er mensen met dit soort vliegmateriaal? Zo ja, .... om met Olaf te spreken.... : Laat je hooooooooooooren!
Let's break things better
Kasten vliegen met behulp van seat track, vliegtuigvloer stoelen-strips...
Dat bestaat uit een aluminium stripprofiel, uit gekantelde C-vormige extrusies met uitgefreesde ronde gaten om de ca. 30-35mm.
Die profielen zijn er in meerdere afmetingen en kwaliteiten = sterktes dus!
En de inklikkende 'studs' zijn er in meerdere typen met enkele en dubbelvoudige 'paddestoelen'.
Ik vraag me af welke merken dit systeem toepassen, en of de gebruikers de sterktes (meestal breukbelasting onder verschillende hoken ten opzichten van de strips) ervan weten...
Tenslotte hijsen we hier met span/sjormateriaal, weliswaar met zeer hoge veiligheidseisen, want het komt uit de luchtvaart!
Maar met ladingsvastzet/sjormateriaal uit het wegtransport is hijsen zonder meer verboden, laat staan dat je ermee gaat hijsen of heffen boven mensen.
Net zoals je met span-materiaal van zeiljachten bijvoorbeeld ook niet gaat hijsen.
Je zult in Europa met toepassen dit soort dingen alleen "weg kunnen komen" als je - op schrift en/of door eigen beproeving - kunt aantonen dat je veiligheidseisen voor onze sector aanhoudt!
Dat betekent dat je moet uitgaan van de meest ongunstige situatie en daar een Vf (=veiligheidsfactor) van 10 kan garanderen.
(Vf = verhouding tussen breukkracht en de uitgeoefende kracht; de breuklast is dus minimaal 10 x zo groot als wat je er op zijn beroerdst aan hebt hangen!)
In Amerika worden dit soort systemen vaak toegepast door de 'speakerbouwers', maar daar is men er sinds kort pas achter dat hijsen in de entertainment toch iets anders is dan het hijsen in de industrie of in de havens....
Ik ben zeer benieuwd naar:
- Geluidsmerk, - types kasten en idem gegevens van de - strips & - studs en de sterktegegevens daarvan!
Hoe zwaar zijn die kasten en hoeveel hang je aan die -studs, -strips, en steeltjes of kettingen daartussen.
Werken er mensen met dit soort vliegmateriaal? Zo ja, .... om met Olaf te spreken.... : Laat je hooooooooooooren!
Let's break things better
Comment