Er zijn hier op het forum wel eens foto's van disco shows met zo'n 6 meter truss en hierin wat parren,scans enz. Dit soort shows zie ik ook vaak in de praktijk, en soms nog wel iets uitgebreider. Sterker nog sommige van deze shows heb ik ooit zelf mee helpen bouwen of ben er bezoeker geweest. En ook ik heb heel lang gedacht "dat kan zat" tot afgelopen weekend.
Na een beetje kennis opgedaan te hebben bij rinus, ben ik vrijdag nl eens gaan rekenen voor de show van afgelopen zaterdag. En dus meteen maar goed en alles bij het laden met weegschaal of unster wezen wegen, en toen meteen maar een exel bestandje voor gemaakt, zodat dit in de toekomst universeel bruikbaar is.
De bedoeling was, gewoon een 6 meter truss, met daarin 4 scans, 4 fourbars en wat effecten. niks moeilijks dus. Dit alles op 2 statieven.
Nu bleek de locatie iets kleiner dan gemeten, dit door een andere opstelling in de zaal en de aanwezigheid van een band die er ook nog bij in moest. Dus het werd 5 meter en maar 3 four bars.
Rekenen jullie ff mee.
2 X 2,5 M truss a 10kg =20kg
2 X t-stuk met aliscafts a 2,8kg = 5,6 kg
3 X dmx bar met par 56 relight a 14 kg= 42kg
4 x scan a 10 kg = 40 kg
1 x dmx strobo a 7,1 kg = 7,1 kg
1 x tripple derby a 8kg = 8 kg
2 x moonflower a 3 kg = 6 kg
1 x dmx splitter a 1,9 kg = 1,9 kg
1 x dmx powerpack a 4,5 kg = 4,5 kg
1 x achterdoek a 3,5 kg (ja ik weet het licht, maar toch gewogen)= 3,5 kg
1 x aardkabel van 0,4 kg=0,4 kg
rest van de kabels 14 kg
totaal is dus 153 kg waarvan 133kg aan de truss,
Dit laatste is geen probleem want de hoogste puntlast zit afhankelijk van de opstelling rond de 20KG en op 5 meter overspanning mag de truss
5 x 120kg = 600/2 =300kg hebben dus is er nog 167 kg over.
dit alles stond op 2 te 034 statieven van max 100kg per stuk. Hierop mag ik dus max 150Kg zetten en zie hier, ik ben met mijn verkleinde show al 3 kg te zwaar. of te wel 102% belasting. Had ik mijn oorspronkelijk idee gedaan, had ik nog 5 kg truss + 14 kg licht + 1 dmx kabeltje??? extra gehad, voor de truss geen probleem, maar dan waren de statieven ineens wel voor 114,67% belast geweest.
Nu dus, wie van jullie calculeert voor elke show wat hij mee neemt, en houdt zich hier dan ook aan. En ja die 2% heb ik voor lief genomen dit stond er echt. Maar na aanleiding van het begin van dit verhaal, Ik zie wel eens shows, en dan moet ik van af nu (eigenlijk al vanaf de cursus) toch serieus nadenken van Mag dat wel?
groeten
Na een beetje kennis opgedaan te hebben bij rinus, ben ik vrijdag nl eens gaan rekenen voor de show van afgelopen zaterdag. En dus meteen maar goed en alles bij het laden met weegschaal of unster wezen wegen, en toen meteen maar een exel bestandje voor gemaakt, zodat dit in de toekomst universeel bruikbaar is.
De bedoeling was, gewoon een 6 meter truss, met daarin 4 scans, 4 fourbars en wat effecten. niks moeilijks dus. Dit alles op 2 statieven.
Nu bleek de locatie iets kleiner dan gemeten, dit door een andere opstelling in de zaal en de aanwezigheid van een band die er ook nog bij in moest. Dus het werd 5 meter en maar 3 four bars.
Rekenen jullie ff mee.
2 X 2,5 M truss a 10kg =20kg
2 X t-stuk met aliscafts a 2,8kg = 5,6 kg
3 X dmx bar met par 56 relight a 14 kg= 42kg
4 x scan a 10 kg = 40 kg
1 x dmx strobo a 7,1 kg = 7,1 kg
1 x tripple derby a 8kg = 8 kg
2 x moonflower a 3 kg = 6 kg
1 x dmx splitter a 1,9 kg = 1,9 kg
1 x dmx powerpack a 4,5 kg = 4,5 kg
1 x achterdoek a 3,5 kg (ja ik weet het licht, maar toch gewogen)= 3,5 kg
1 x aardkabel van 0,4 kg=0,4 kg
rest van de kabels 14 kg
totaal is dus 153 kg waarvan 133kg aan de truss,
Dit laatste is geen probleem want de hoogste puntlast zit afhankelijk van de opstelling rond de 20KG en op 5 meter overspanning mag de truss
5 x 120kg = 600/2 =300kg hebben dus is er nog 167 kg over.
dit alles stond op 2 te 034 statieven van max 100kg per stuk. Hierop mag ik dus max 150Kg zetten en zie hier, ik ben met mijn verkleinde show al 3 kg te zwaar. of te wel 102% belasting. Had ik mijn oorspronkelijk idee gedaan, had ik nog 5 kg truss + 14 kg licht + 1 dmx kabeltje??? extra gehad, voor de truss geen probleem, maar dan waren de statieven ineens wel voor 114,67% belast geweest.
Nu dus, wie van jullie calculeert voor elke show wat hij mee neemt, en houdt zich hier dan ook aan. En ja die 2% heb ik voor lief genomen dit stond er echt. Maar na aanleiding van het begin van dit verhaal, Ik zie wel eens shows, en dan moet ik van af nu (eigenlijk al vanaf de cursus) toch serieus nadenken van Mag dat wel?
groeten
Comment