wat is het gevaarlijke gebied?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    wat is het gevaarlijke gebied?

    Zie ook het topic over de Passenger Terminal Amsterdam in het Foto-Forum Licht , met daarin een grote riggingdiscussie (over hijs- en hefplatforms - in dat geval voor DJ's)

    citaat:
    Je doet vermoeden of er een veiligheidstechnisch verschil bestaat of dat er mensen onder of naast een construktie staan. Is dit naar jou mening werkelijk zo ?

    De opmerking van Bart over het verschil in gevaarlijk gebied (*) bij hijsen, heffen en constructies in het algemeen kan het best als volgt toegelicht worden:
    Je kijkt eerst naar het grootste gevaar:
    1. Hijsen aan 1 hijspunt = breken van kabel of ketting oid.
    De vrijhangende last valt dan - onmiddelijk! - loodrecht naar beneden.
    2. Hijsen aan twee hijspunten = breken van één kabel of ketting.
    De vrijhangende last valt dan op een plaats, maar maakt een zwaai met het andere hijspunt als draaipunt, dus niet loodrecht. De lengte van de last (afstand tussen de ophangpunten) en de hoogte ervan boven de hoofden / de vloer bepalen hoe erg de gevolgen zullen zijn.
    3. Hijsen aan drie hijspunten = breken van één kabel of ketting.
    3A. De vrijhangende last valt dan op een plaats, maar maakt een zwaai met de andere hijspunten als draaipunt, dus niet loodrecht. enz enz
    3B. Als die 3 hijspunten op één lijn liggen:
    Welke breekt er? En als dat gebeurt wat is de inloed op de last-drager (zoals een truss). Kan die de aldus onstane krachten opnemen of bezwijkt die dan ook onmiddelijk.
    4. Hijsen aan vier hijspunten = breken van één kabel of ketting.
    De ondersteuning van de vrijhangende last valt dan op een plaats weg, en de last verdeling en sterkte en stijfheid van de drager maken veel uit kwa uiteindelijke gevolgen...
    Enz Enz Enz
    Maar wanneer zo'n ding eenmaal op 2,5m of hoger hangt en er zijn personen op heb je ook Valgevaar!
    Daarvoor moet je weer een hek (oid) plaatsen warvoor weer (sterkte en stabiliteits) gelden in het Bouwbesluit.

    Ditzelfde rijtje kun je ook maken voor hef-systemen [= met een geleide last], waarop een valbeveiliging zou kunnen worden aangebracht....
    Hierbij speelt ook de stabilitiet van de vertikale delen een rol..
    En tenslotte heb je dit verhaal nog eens voor normale constructies, waarbij in de ontwerpen ook de stabiliteit al moet zijn meegenomen.
    En om nu niet alle varianten die ooit gemaakt zouden kunnen worden door alle creat-echn-ieve geesten in wettelijke regeletje te moeten vangen (dan hebben we nog jaren lang een 50-voud van het huidige aantal ambtenaren op de ministeries nodig!) heeft de Europese wetgever gezegd:
    Degene die iets ontwerp en bouwt moet ZELF de RI&E maken!
    RI&E:
    Risico Inventarisatie (wat kan er misgaan en hoe erg is dat) en Evaluatie (wat heb ik eraan gedaan om die gevaren en de gevolgen zo klein mogelijk te maken).
    En dat geldt van de grootste Brug of wolkenkrabber tot de kleinste MP3-speler of statiefje.
    En van de grootste film- of stadion-productie tot het simpelste huiskamerfeestje.
    Kan er konstruktie omvallen, zorg dan dat dat zo moeilijk mogelijk gaat.

    Dit wordt alweer veel te veel tekst,
    maar ik hoop dat het antwoord op de PTA-vraag van Bart wat duidelijker is.

    Deste beter, deste zwemtie!
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #2
    offtopic

    citaat: Deste beter, deste zwemtie!
    sorry, maar dat waren die twee kerktorens,

    des te hoger des te bimbam


    sjonge, een nieuwe site ( klik op mijn profiel enzenzenz)

    Comment

    Working...