compatibele truss?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

compatibele truss?

Dat onderwerp blijft telkens maar weer opduiken.
    Telkens weer hoor je mensen zich afvragen of er truss van de ene fabrikant/producent past op "vergelijkbare" truss van een andere...
    Ik weet dat er heel wat copien met claims van passend op Eurotruss en/of Prolyte door de markt zweven, maar zijn er ook mensen die daar echt ervaring mee hebben, en niet alleen van horen-zeggen?
    Als je maar hard genoeg duwt, trekt, slaat, ramt of stampt krijg je alles wel aan elkaar, maar dat bedoel ik natuurlijk niet!
    Gewoon het ene merk aan het andere zoals je iets van een merk/type ook onderling kan koppelen....
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Stijn Vanstiphout
    • Oct 2000
    • 1160

Dan zal ik maar de spits afbijten:

Prolyte 30*30*30 driehoekstruss past PERFECT (zonder enige wijziging van eitjes, slagpennen, ...) op Litestructures 30*30*30 driehoekstruss.

mvg,
    Stijn Vanstiphout,
    LVL Multimedia
    België

Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

schijnt dat de uitvinder van die conische koppeling bewust geen patent heeft aangevraagd, om zo een "standaard" te creeeren, en iets van veel krijgen is meer dan alles van niks...

Comment

• tonnie
        • Oct 2003
        • 3

Er zijn veel merken die op elkaar passen met dezelfde koppelingen
        Als je twee verschillende merken hebt kun je die ook koppelen
        Wij hebben zelf verloop koppelingen van het ene merk naar het andere
        De verbinding is net zo goed als die van een merk
        Tonnie Segeren

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Kijk daar huist dus heel wat kennis onder de frummers!......
          2Stijn:
          Shit he is wist niet eens dat Litestructures ook die conische koppelingen-versie in hun assortiment had.
          Ze waren (en zijn vast nog steeds) marktleider in de trussen met van die - door mij verfoeilijkste - interne buisjeskoppelingen. Ik weet alleen dat ze het een paar jaar HEEL moeilijk gehad hebben en bijna waren overgenomen door Tomcat. Die 'Prolyte-compatible' zal dus wel een poging zijn om wat markt terug te veroveren. Bedankt voor de info. Heb je trouwens de belastbaarheidstabellen van die LS-truss?

2Mac,
          en eindelijk heb je je toch een keer vergist, al zal het dus wel degene zijn die je deze informatie heeft verstrekt!
          Hij - die uitvinder van de dubbelconische koppeling, ik ken hem persoonlijk - heeft nog bijna elke dag spijt van zijn stommiteit...
          [vraag maar aan Philips wat het waard is om licenties te verstrekken, Compact cassette, CD enz - ook al is het maar voor een halve Euro per trussdeeltje.......]

2Tonnie,
          kun je daar ook merken en/of types bij noemen?
          [ik weet dat er een bedrijf in Zweden is die de koppel-eitjes kan leveren met aan 1 kant het Eurotruss-model en aan de ander kant de Prolyte-vorm!] Overigens zitten er wel verschillen in de tabellen van die twee fabrikanten dus hanteer dan altijd de laagste waarde....
          {en deel die maar door twee als je boven mensen hijst of heft}.

Comment

• LSD
            • Jul 2002
            • 152

tja, blijkbaar passen trussen van hetzelfde merk ook niet altijd op mekaar. heb onlangs een aantal eurotruss cirkeldelen gehuurd, wel... die paste niet aan mijn eigen rechte stukken eurotruss (allemaal FD43)
            verklaring van de verhuurder : oudere en nieuwe eurotruss zou een klein verschilletje opzitten van een paar mm
            mogelijk? of heeft ie mij een slechte kopie verhuurd??
            ----------------------------------------------
            Tja... een uit de hand gelopen hobby is ook een hobby
            ----------------------------------------------

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

citaat:Geplaatst door LSD

tja, blijkbaar passen trussen van hetzelfde merk ook niet altijd op mekaar. heb onlangs een aantal eurotruss cirkeldelen gehuurd, wel... die paste niet aan mijn eigen rechte stukken eurotruss (allemaal FD43)
              verklaring van de verhuurder : oudere en nieuwe eurotruss zou een klein verschilletje opzitten van een paar mm
              mogelijk? of heeft ie mij een slechte kopie verhuurd??
              OEPS,
              dat is wel heel slordig!
              ik weet van Eurotruss juist niet beter dan dat - omdat er nergens einddiagonalen in zitten - je ze altijd wel op elkaar geforceerd krijgt.
              Een beetje een trapezium-model is dan wel terug te buigen.

Maar een paar mm (!!) verschil is natuurlijk onzin... dan weet zo'n verhuurder ook echt niet waar hij over praat!
              Wel een leuke truc om de klanten geleidelijk aan hun oude trussen te laten inruilen omdat die niet meer passen op de nieuwere.
              Ik denk echter dat een fabrikant daarmee heel snel zijn eigen glazen ingooit!
              En ik vermoed eerder dat jouw laatste veronderstelling klopt....:
              je hebt een (bijna-)copie gekregen, die natuurlijk wel op zichzelf past maar niet op het (iets afwijkende) origineel.

Overigens met een beetje ogen in je zak moet het toch opvallen dat de ene is voorzien van merk- en of type aanduidingen en de andere (helemaal) niet.
              Zoiets zou je van spots, dimmers, speakers of statieven onmiddelijk verdacht vinden, maar van die alu-zooi dus kennelijk niet?

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

citaat:en eindelijk heb je je toch een keer vergist, al zal het dus wel degene zijn die je deze informatie heeft verstrekt!
                Hij - die uitvinder van de dubbelconische koppeling, ik ken hem persoonlijk - heeft nog bijna elke dag spijt van zijn stommiteit...
                heet hij theo, vroeger van eurotruss???

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Hallo Mac,
                  nou dat van dat niet vergissen, dat begint toch wel twijfelachtig te worden hoor.

HH
                  en als hij "vroegah" bij Eurotruss gewerkt hebt, dan deed ie iets verkeerd. Dan zal hij ook zeker niet 'de uitvinder' zijn.
                  Hij heet Fokko, en de rest zoek je zelf maar uit... (zijn bedrijf zit in Leek) [8D]

Ik was getuige-deskundige bij het proces om dat patent...
                  (Conclusie daaruit was meer weer eens:
                  er bestaat geen rechtspraak in Nederland
                  er bestaan wel heel slimme advocaten en ook behoorlijk domme advocaten
                  en de rechters .......
                  ach ja dat zijn nogal eens geflipte advocaten of officieren van justitie,
                  dan weet jij wel in welke categorie je de meeste rechters ou moeten zoeken.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

ik zag voor een week of wat de eerste prototypes op een tafel staan, als pennebakje...vandaar...

er is een mailtje onderweg naar hem, we wachten wel af..

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

je bedoelt 'zijn eerste prototypes' gemaakt op de avond en de dag nadat Fokko met het originele voorbeeld bij die firma in Leeuwarden was langsgeweest,
                      met de vraag of als het goed zou gaan lopen met dat dingetje
                      ze geinteresseerd zouden zijn om als onderaannemer of samen met die firma uit Leek eraan te gaan werken....
                      op dat moment waren ze in Leeuwarden bezig op een heel ander en totaal verkeerd paard (gegoten eindplaten - een beetje zoals Litec nu nog steeds aan het doen is) te wedden en hadden daar ook al aardig wat in geinvesteerd in onderzoek en promotie... en ze zagen meteen in dat dit kleine paardje een veel betere race zou gaan lopen,
                      dus 'Heb je al patent aangevraagd?' 'Nog niet'
                      en toen dacht Theo dus kennelijk 'sukkel'!
                      en klaar was hij om er onmiddelijk ook een versie van te maken.
                      de rest is bekend..
                      er zijn inmiddels 35 versies wereldwijd...

sommigen passen geheel niet niet op elkaar,
                      andere wel en soms bijna feilloos,
                      en sommigen passen maar in één richting op elkaar ..
                      vooral die laatste twee zijn natuurlijk interessant

Comment

• Olaf Duffhuës
                        • Oct 2000
                        • 2477

Uit eigen ervaring, is Prolyte super compatible met Intral...We hebben onze eerste cirkel zon 4 jaar geleden gekocht, 4m doorsnee, en is pas sinds ongeveer een jaar een beetje "ontzet" en gaat nu dus lastiger in elkaar...Laatst een 2de cirkel bij gekocht, 6m doorsnee, paste in een keer, af fabriek, zonder moeite...

Ook hebben we vorig jaar een cirkel toegepast van 4 meter in een vaste installatie, maar die moest met spanbanden in elkaar gezet worden....dat ding was hagel nieuw, nooit gebruikt...Was een Euro truss...Mij is ook opgevallen, dat dat geval vaker voorkomt bij Euro truss....
                        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Van Intral heb ik vaker gehoord dat dat perfect past op Prolyte..
                          HH, misschien is dat wel een bedrijf dat ooit voor Prolyte dingen in uitbesteding heeft gedaan.
                          Voor de goede orde... Let wel ik spreek hier een vermoeden uit, dat echter gebaseerd is op niks,
                          want ik heb vernomen dat Intral ook Eurotruss copien maakt...
                          en kennelijk zijn die copien beter dat het origineel als ik de laatste posting van Olaf goed begrijp!

Comment

• Olaf Duffhuës
                            • Oct 2000
                            • 2477

Dat heb je heel goed begrepen, Rinus, volgens eigen zeggen van Intral, zit het in het in de manier van de volgorde van lassen, zetten en delen....maar wat daar nou volgens hun het verschil in was, weet ik zo niet meer...
                            Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

HH,
                              maar ik wel.
                              Uit de ervaring en contacten met Slick, Tomcat en Prolye heb ik een hoop geleerd over het fabriceren van truss.
                              Van het gebruiken ervan hoop ik dat het het omgekeerde het egval was....
                              De brochures van die bedrijven laten dat nog niet altijd zien.
                              (Voorbeeld: in de Prolyte catalogus staat opgegeven de belastbaarheid van een 4m cirkel op 10 hangpunten!!!!
                              4 x 3,1416 = 12,56m omtrek. Een takel of staalkabel op elke 1,25m ????
                              Niet erg op praktische toepassingen gericht. Maar ze doen daar in elk geval hun best!
                              En daar schort het bij veel Alu-boeren nog wel eens aan.
                              Ik las onlangs nog een stuk ellende over Mega-Alu op een Duits forum!)
                              Dus misschien hebben ze van truss als product niet zoveel verstand bij Intral,
                              van het lassen ervan snappen ze in elk geval meer dan die mannen in Leeuwarden.
                              Alu verwerken en vooral lassen ervan is een vak apart.
                              En gebruiken van die lego-stenen om complete constructies mee te bouwen is ook een vak apart.
                              En in zo'n vak kun je nooit genoeg vakkennis opbouwen.

Comment

Working...