Takel vragen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • quincman
    • Mar 2003
    • 66

Takel vragen.

ik heb een aantal vragen over takels:
    1. wat is het verschil tussen een takel met "climbset" en een zonder?
    2. hoe haal je de kabels uit de truss, die aan takels hangt, naar beneden (naar je lichttafel, stroomvoorziening e.d.)
    3. als je een handmatige takel gebruikt, dan trek je aan een ketting (iig bij mijn weten), dus dan blijft er altijd ketting naar beneden hangen, waar laat je dat?

bvd

QuincMan
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

citaat:Geplaatst door quincman

3. als je een handmatige takel gebruikt, dan trek je aan een ketting (iig bij mijn weten), dus dan blijft er altijd ketting naar beneden hangen, waar laat je dat?
    In een chainbasket, meestal een emmer of zak voor dat doel gemaakt, die je dan aan je truss hangt op het punt waar je takel bevestigd is. Zo doen wij het tenminste

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Hallo iCe,
      "chainbasket" (kettingmandje?) is voor mij een woord dat lijkt op een aanslagmethode:
      ="umgelegter Kette", "kettingstrop in een mandje".
      Je bedoeld waarschijnlijk: "chain bucket" (= "kettingemmer"). De zware katoenen emmerversie wordt in de VS ook wel "Klein-bucket" genoemd naar de fabrikant ervan: 'Klein tools' in Chicago.) of "chain bag" (="kettingzak") beiden ook wel op z'n Duits als "Kettenspeicher".
      en 2 quincman:
      Hoe kom je aan het woord "climbset"? Waar heb je het vandaan?
      Klinkt mij in de oren als een bergbeklimmers uitrusting....
      Je bedoeld waarschijnlijk "chain climber" of "selfclimbing chainhoist"?
      Een 'climber-hoist' heeft de hijsketting naar boven en het motorhuis+reductiekast trekt zichzelf daarlangs omhoog.
      Dit is bij vrijwel alle fabrikanten een aangepaste versie van een standaard industriele takel waarbij motorhuis+reductiekast bovenin hangen en de waardoor ketting omhoog wordt getrokken.
      Die kabelvraag snap ik niet zo, verklaar je nader. Hoe haal je de kabels uit een truss op statieven.
      Bij handtakels heb je twee kettingen: een langschalmige stuurketting en een kortschalmige hijsketting.
      De tweede kan je met wat goede wil rechtstreeks in de kettingzak laten lopen.
      De stuurketting moet je na het hijsen alsnog met behulp van Genie of A-ladder in de "kettinopvangvoorziening" doen.
      greets
      Rinus
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

Basket... bucket, what's in a name ik bedoelde hetzelfde inderdaad, terminologie is bij deze weer ge-update

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

2 iCe
          ach ja: "Do you have a light for me?" Enne: "I make a nice long nose to you" enzo?
          Spreken we engels? Dan spreken we ook Engels!

Comment

• quincman
            • Mar 2003
            • 66

bedankt!

met 2e vraag bedoel ik:

stel je lampen zijn dmx gestuurd, hangt de dmx kabel dan gewoon vanuit de truss naar beneden, naar de lichttafel toe (of de stroomkabel's naar de stroomvoorziening), of gaat ie eerst via een andere weg zodat ie niet in de weg/in het zicht hangt?

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Kan uiteraard via zijkant gewoon naar beneden lopen...maar;

- Kan ook via kabelboom naar zijkant podium gaan...(m.b.v. evt extra takel(s))
              - Kan ook via bruggen in het dak richting FOH...

Be creative !
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Normaal zou je zeggen dat alles wat kabel is via een bundel die uit het zicht hangt omhoog zal lopen.
                Lampen/Spots moeten worden aangestuurd (control) en gevoed (mains), Motoren idem, Speakers ook zo iets, zeker als de amps erin zitten: er zijn altijd dunne en dikkke die je in een of meer bundels zal aanvoeren.....
                Alleen als er een truss vanaf pakweg mixer naar het trussplafond loopt kun je misschien de DMX meteen het "licht-plafond" insturen.

Comment

• delighted
                  • Jul 2003
                  • 420

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Normaal zou je zeggen dat alles wat kabel is via een bundel die uit het zicht hangt omhoog zal lopen.
                  Lampen/Spots moeten worden aangestuurd (control) en gevoed (mains), Motoren idem, Speakers ook zo iets, zeker als de amps erin zitten: er zijn altijd dunne en dikkke die je in een of meer bundels zal aanvoeren.....
                  Alleen als er een truss vanaf pakweg mixer naar het trussplafond loopt kun je misschien de DMX meteen het "licht-plafond" insturen.
                  Ik denk dat de vraag meer is hoe je die kabel nog aan de trus moet bevestigen alvorens de kabel naar beneden gaat.

Een simpel DMX-lijntje heeft voldoende aan een stuk gaffa om de boel op z'n plaats te houden. Bij grotere hoeveelheden kabels en/of kabelbomen wordt er veelal gebruik gemaakt van stroppen om een "trekontlasting" te maken.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Stroppen van dikke bundels dan wel bij voorkeur in een Prusik.
                    Gaffa zou ik nooit aanraden, want dat wordt ook bij een dunne kabel gemakkelijk ingescheurd.
                    En eventuele lijmresten verzieken gemakkelijk de kabels en de truss.
                    Dan kan je zo'n dunne (als ie tenminste een beetje soepel en knoopbaar is) kabel ook met de lus van een vissersknoop om een koppeling-buisuiteinde van de truss steken. Rest ook een simpele (bergbeklimmers)-bandsling die je prusikt op de DMX-kabel en daarna met de lus door de truss op een buisuiteinde steekt.
                    BTW: het topic verschuift al aardig richting
                    "takel+bekabelings-trekontlastings vragen"!

Comment

• quincman
                      • Mar 2003
                      • 66

mja ik bedoelde eigenlijk, laat je die kabels eerst via het plafond oid naar een muur lopen en daar naar beneden gaan, of doe je ze direct naar beneden, die vraag is beantwoord

citaat:- Kan ook via kabelboom naar zijkant podium gaan...(m.b.v. evt extra takel(s))
                      - Kan ook via bruggen in het dak richting FOH...
                      tnx allemaal!

Comment

• Roland
                        • Jan 2001
                        • 480

Beste Quincman,

Volgens mij kun je beter ff ergens gaan kijken voordat jezelf een trussje gaat vliegen.

Als je niet weet hoe je de kabels naar benenden moet doen, hoe weet je dan hoe je een takel moet inhangen.

Succes ermee
                        Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Comment

• quincman
                          • Mar 2003
                          • 66

ja ik weet, heb me al ingeschreven voor een cursus

Comment

• robinzon
                            • Oct 2003
                            • 1

Nog ff een berichtje van een elekto man, kabels mogen (bijna) niet hangen, dit is per kabel soort anders, maar de meeste kabels moet je om de 50cm ondersteunen.

Gr, Robin...

Comment

• Lykle
                              • Dec 2003
                              • 63

@Robinzon,

Hoe los jij dit op als je een grote kabelboom met multi's, krachtstroom, DMX, enz van een truss naar beneden laat komen? Of zijn er andere mensen met goede suggesties?

Gr. Lykle

Comment

Working...