Vliegen van personen ?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eddo
    • Nov 2003
    • 11

Vliegen van personen ?

Beste mensen,

Ik ben voor een schoolopdracht, bezig met het ontwerpen van een openingsstunt op hoogte.
    Nu zijn alle optredende krachten + reacties mij bekend! alsmede de belastbaarheid van te gebruiken materialen en de geldende regels.

Er zijn echter een paar kleine praktische zaakjes, die ik door mijn geringe praktijkervaring ( NOG! )niet kan invullen.

het betreft hetvolgende:

I.v.m. optredende krachten op het lichaam en de aard van de act, verdient een veiligheidsharnas met laterale inbindpunten de voorkeur.
    Alleen............ waar / wie levert( of past ze aan ) harnassen, die laterale bevestigingspunten hebben, die ook nog eens de kracht van een val kunnen houden! ??? ( standaard, zijn zij daar niet voor gemaakt!)

En als 2e, Omdat de beweging die gemaakt zou moeten worden, een kleine schok geeft, is het voor de gebruiker fijn om dit te dempen.
    Maar wat is feiner:

- een scheurbeveiliging? is eenmalig, niet vloeiend
    - een stuk bungee-demper? is lekker dynamisch
    - speciaal dynamisch touw? is vloeiend, herbruikbaar, maar mag dit?

Het zou fijn zijn als mensen die iets !!ZINNIGS!! kunnen melden mij kunnen/willen helpen. ( want ik ken dat op dit forum![)])

Met vriendelijke groet,

Eddo.

• Kevin_DM
    • May 2003
    • 577

Eerste mogelijkheid denk ik wel dat we al mogen schrappen, aangezien een veiligheidsharnas maar 5 (dacht ik) vallen mag meemaken, en dan een nieuw en het zo wel een dure grap gaat worden. Scheurbeveiliging is echter ook maar berekend op vallen tot 1 meter hoogte, wat dus weinig is...

dynamisch touw lijkt me ook niet aangewezen, aangezien we hier een dynamische en geen statische belasting hebben, waarbij het ten eerste zo al niet mogelijk is om de ingrijpende krachten te berekenen (van welke hoogte, etc), en een bungee lijkt me helemaal van een andere veiligheidsklasse, zeker gezien de verwachtte (schoolfeest) hoogte.
    Ik weet niet hoe de val er zal uitzien, maar dit lijkt me toch op gevaarlijk gebied te komen zonder ervaring....

Waarschijnlijk kan Rinus je hier wel meer over vertellen...
    --- watt ever you want ---

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

Volgens mij zit je op het verkeerde forum. Dit is stunt werk en zou ik niet doen zonder ervaring of professionele begeleiding.
      Ik heb weleens gezien dat mensen via een plateautje aan 2 takels en loopcat systeem over mensen werden gevlogen waarbij ze nog een harnas aanhadden met non-chute (schrijf ik dat goed?) als valbeveiliging, maar dat is wel even anders dan dit!

Enige advies: Ga met een pro stuntbedrijf aan de gang en kijk naar een goede verzekering.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Vorig jaar een complete cursus vliegen van personen meegemaakt, die oa door de weledele heer R. Bakker gegeven werd.

Misschien dat er iemand iets zinnigs kan zeggen, nou, dan is hij het, kan ik U melden.

Er zijn eigenlijk geen echte regels, maar je moet een risico-inventarisatie maken, namelijk.
        En uit de titel/post wordt niet echt duidelijk of het nou om vliegen of om valbeveiliging gaat...

Kort samengevat:
        ** valbeveiliging : parachute-vest aan, goed begeleiden met een zekeringskoord etc,
        ** vliegen arachutevest aan, goede bevestiging aan je hijs-punten, betere zekerheid aan vat-touwen etc ( diemmet een maximale snelheid afrollen) kortom : typisch geval voor Rinus.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Hallo Eddo,
          je had me ook rechtstreeks kunnen mailen,
          (zeker als oud-cursist heb je daar het volste recht toe!)

enne, niet zo negatief over dit forum he....
          (voor het negatief was ik al 'als vrijwilliger ingehuurd', dus daar hebben we geen anderen meer voor nodig!)
          ... en ik ben het helemaal eens met Mac en een beetje met Kokkie:
          de titel van het topic deugt niet erg.
          Dit heeft niks meer met vliegen te maken maar alles met het overleven van een 'val'.
          En:
          Vallen van hoogte is wettelijk niet toegestaan.

Valbeveiligingsgordels met laterale punten bestaan naar mijn weten niet. Dat is een ergonomische vloek.
          Vlieg-gordels (zq. 'summersaults') en positioneergordels met laterale punten bestaan wel.
          MAAR die zijn niet ontworpen op het opnemen van grote (dynamische cq schok-belastingen.
          En ELKE val van meer dan 1 a 1,5 meter zal moeten worden geremd door een absorptie-mechaniek.

Maar als je een echte val wilt hebben lijkt het me toch wel prettig als je iets meer in detail kunt treden:
          - valhoogte?
          - afstap-plaats en lichaamshouding?
          - ankerpunten voor valdemping/absorbtie?
          - mogelijkheid voor gevaarsafwending (matrassen? luchtkussens?)
          Voor ik een onzin antwoord ga geven lijkt het me dat je beter even wat meer details kan geven...
          waarin de RI&E al meteen mee opgezet kan worden.

Als je geen enkele ervaring met dit soort dingen hebt,
          raad ik je zonder meer af om er zomaar 'in the blind' mee te beginnen.
          Hetzelfde geldt ook voor het toepassen van bungee-cords...
          daar is op zich niets mis mee (gebeurt wereldwijd zo'n 4000 per dag),
          maar ook dat doe je ook niet zomaar als probeerseltje.
          Je gaat niet rommelen met mensenlevens, of levenslange veroordeling tot bed of rolstoel!

Overigens zijn er ook afdaal-apparaten in de handel, waarbij je niet echt valt
          maar toch behoorlijk snel naar beneden suizt. Maar ook daarvoor moet je kennis van zaken hebben.
          Ik meen dat Frontline-Rigging die dingen ook in de verhuur heeft.
          Vraag maar na bij Gert-Jan Brouwer of Frank Bothof.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Eddo
            • Nov 2003
            • 11

Hallo Rinus,

Ik wilde je graag persoonlijk mailen, echter had de gegevens niet direct voorhanden dus vond dit een leuk alternatief. ( kon bovendien eens kijken hoe anderen op zo'n spannend onderwerp reageren! en 'k moet zeggen: valt best mee)

Ik zal het complete idee eens aan je opsturen, het is de bedoeling dat dit mijn profiel-(eind)werkstuk voor school wordt, dus heb nog 1,5 jaar de tijd!

En overige heren: wees gerust, ik ga dit idee niet echt uitvoeren, totdat alle dingen rond zijn, het is echt gewoon een proefcasus.

[}]Nog wel een puntje van discussie:

Ik ben het ermee eens, dat dit richting stuntwerk gaat, maar...! is het niet zo dat je als rigger 'de'aangewezen persoon bent om het uiteindelijk op te bouwen? of doet de grimeuse dat?[]
            maar dat even terzijde!

rest mij nog dit:

- Heren bedankt, u was geweldig!
            - Rinus, bedankt ik spreek je nog ( ben hier serieus mee bezig! )

- Dit topic is weer af.

met vriendelijke groet,

Eddo.

p.s. als anderen dit topic doorzetten, veel plezier nog.

Comment

• jeroenw
              • Dec 2003
              • 216

T kan zo zijn dat ik nu een heel rare opmerking ga maken maar ga eens praten met mensen uit de klimsport, daar zijn 1001 mogelijkheden om zoiets te doen (naar beneden pleuren en op tijd stoppen) en dat kan ook best zonder ingewikkelde dingen, alleen zou ik dat niet aan een truss ofzo hangen, de gem breekwaarde van klimmateriaal is zo'n 20 kN, en bij die klap heb je al lang alles gebroken in je lichaam.
              Maar hard afdalen en op tijd stoppen heb ik al vaker gedaan....

greetz
              Jeroen
              \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• Eddo
                • Nov 2003
                • 11

He Jeroen,

Bedankt voor de tip, maar daar heb ik al gekeken.
                Ik ben namenlijk zelf kliminstructeur, dus tja, dan is dat natuurlijk eerste uitgangspunt!

Overigens heb ik al de meest rare dingen gedaan daarvoor[V] ( zoals iemand redden en met die persoon op je rug gebonden abseilen etc. [xx(] ) maar da's echt afzien, ik hoop het ook nooit echt toe te hoeven passen op grote hoogte.

maar anyway, bedankt! en hulde aan 't feit, dat je ons klimmers als echte mensen ziet!! TOPPIE!!

Comment

• Menno-Jan
                  • Dec 2004
                  • 1

Hallo allemaal,

Ik heb effe een vraagje:
                  Zijn hier mensen bekend met het op hoogte werken ik de elektrotechniek?

Lijkt me nogal leuk om dat te gaan doen.

I hope you can help me!

Comment

• SjoerdOptLand
                    • Jul 2003
                    • 261

Ehm, Menno...

Wat wil je weten? Waar je al hoogspanningsmast-reparateur aan de slag kunt? Het lijkt me dat je dan eens met decaan of loopbaanbegeleider over de daarvoor benodigde opleiding moet gaan spreken, in elk geval niet op dit forum.

Of gaat je vraag over elektrotechniek in het theater?

Kun je iets specifieker zijn?

Groetjes,
                    Sjoerd

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Hallo Menno-Jan
                      dit is een beetje een vreemde vraag op deze plaats.
                      Begin gewoon een nieuw topic als je een nieuw onderwerp wil starten.
                      En dan graag meteen met een goede omschrijving in de titel.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...