Hoe schuin mag een beam clamp hangen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joe
    • Jan 2003
    • 446

Hoe schuin mag een beam clamp hangen

Een vraag: Hoeveel graden mag een balk aflopen (niet horizontaal lopen) als je er een beam clamp van 1 ton, 500kg aanhangt.

Is het zoiets van 1000kg horizontaal, 500kg 10°, 1kg 90°[?][?]

Groeten,
    Marco
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Hey Joe,
    "een" beamclamp? Die bestaat niet.
    Er zijn zeker wel 10 verschillende fabrikaten, die onder een veelvoud daarvan in fraaiklinkende merknamen in de handel worden gebracht.
    (Superclamp is het origineel, met de grootste range in soorten + types, en die zijn ook nog steeds het duurste.)
    Bij sommige andere types/merken kun je er zo wel aan zien dat ze zo goed als niet onder een hoek kunnen worden gebruikt, maar het meest simpel is de aloude opmerking:
    Read the F**kin' Manual.
    Staat er daar niks over in, dan kun je gevoegelijk aannemen dat ze dat niet toestaan.
    Wil je weten hoeveel er onder een bepaalde hoek aanmag, dan heb je met tenminste twee dingen te maken:
    de (buigende) krachten/spanningen
    - in het staal van de clamp,
    - in de flenzen van het profiel (en daarvan zijn er weer veel types mogelijk, met allemaal verschillende afmetingen)
    en die zijn wel allemaal te berekenen,
    als jij als klant met dit soort vragen maar betalen wilt ....
    en
    de wrijvingskracht van de klembekken langs de profielflenzen.
    En de laatste zijn afhankelijk van een hele range van faktoren.....
    - het aandraaimoment op de spindel,
    - de oppervlakteruwheid van de stalen profielflenzen,
    - de soort en dikte van de coating op het staal (en de wrijvingscoefficient daarvan)
    en dat is allemaal veel lastiger vast te stellen..............
    dus is het antwoord in principe altijd weer:
    "het mag gewoon niet" (... om geen risico te lopen)
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• joe
      • Jan 2003
      • 446

Tja jammer dat je een hele mooie tekst schrijft maar niet een mooie vuistregel maar ik begrijp ook wel dat het moeilijk (onmogelijk)is om even te zeggen wat mag, the F**kin Manual had ik al gelezen maar daarin staat zoiets van "zijdelingse belasting op de balkklem dient te worden vermeden" en daarbij komt zeker nog wat je aangaf dat er veel verschillende merken en kwaliteiten zijn.

Maarja, ik moet toch een oplossing hebben voor balken die iets aflopen. Hoe wordt dit normaal opgelost[?][?]

Comment

• delighted
        • Jul 2003
        • 420

citaat:Geplaatst door joe

Tja jammer dat je een hele mooie tekst schrijft maar niet een mooie vuistregel maar ik begrijp ook wel dat het moeilijk (onmogelijk)is om even te zeggen wat mag, the F**kin Manual had ik al gelezen maar daarin staat zoiets van "zijdelingse belasting op de balkklem dient te worden vermeden" en daarbij komt zeker nog wat je aangaf dat er veel verschillende merken en kwaliteiten zijn.

Maarja, ik moet toch een oplossing hebben voor balken die iets aflopen. Hoe wordt dit normaal opgelost[?][?]
        Volgens mij komt je manual overeen met het statement van Rinus:

citaat:
        dus is het antwoord in principe altijd weer:
        "het mag gewoon niet" (... om geen risico te lopen)
        Dus denk dat er wel degelijk een vuistregel is gegeven.

Comment

• joe
          • Jan 2003
          • 446

ok maar nu het laatste regeltje van me verhaal
          citaat:Maarja, ik moet toch een oplossing hebben voor balken die iets aflopen. Hoe wordt dit normaal opgelost

Comment

• -Bart-
            • May 2001
            • 827

Hang me er niet aan op, ook niet letterlijk,
            Als er sprake is van 2 tegenoverelkaar hangende spanten met een flauwe hoek zou het mogelijk moeten zijn om de lijn/ketting/takel etc een hoek van 90graden laat houden met de balk.
            Dan misbruik je de clamp in principe niet.
            Je verplaatst dan wel je probleem naar je load, die je dan niet haaks hijst. Je maximale belasting zal dan verminderen afhankelijk van de hoek.
            <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• DJ_Robin
              • Jul 2001
              • 610

Als je spant maar een beetje afloop &lt; paar graden dan denk ik dat je met een steel het makkelijkste af bent , deze zal niet verschuiven als er een last aan hangt , zeker niet met het gebruik van en "burnlap".

Mocht je hoek van het spant groter zijn , kun je kijken of je een tegenoverliggend spant kunt pakken en dan een brydle kan maken.
              Dus met 2 steels naar 1 takel. Dit lijkt mij een oplossing , echter geheel zeker weten doe ik het niet , Rinnus ?

M.V.G
              EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• peterzz
                • Oct 2003
                • 10

Waarschijnlijk zal heel riggend nederland een steal er omheen slaan maar de beamclamp is er juist voor als dit niet mogelijk is zoals in enkele hallen in de Jaarbeurs waar de beams voor een deel in het plafon zijn verwerkt en het dus niet mogelijk een steal er omheen te slaan

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Dus nogmaals... als het het goede merk hebt (de ECHTE Superclamp)
                  Dan wordt voor een aantal typen een toelaatbare afwijking van de loodlijn aangegeven tot 15 graden nog met volledige last!
                  Maar er zijn ook 'ontwerpen' op de markt waar je nog geen 5 graden zou willen scheefstaan.
                  Dus zoals al eerder gezegd:
                  'een beamclamp' is netzoiets als 'een auto':
                  er zijn Lada's & Zastava's, maar er zijn ook Rollsen & Bentley's.
                  En nou wil jij weten welk motorblok het meeste kilometers zal kunnen maken?
                  Mijn antwoord is: die van de Rolls.

Comment

• joe
                    • Jan 2003
                    • 446

en de clamps van highlite????
                    hoeveel motorblokjes mogen daar aanhangen

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

volgens mij is een beam een H-balk, of ook wel I-profiel.

Ja toch?

correct me if i'm wrong

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

dat merk kende ik nog niet,
                        maar het is ofwel een "iets" aangepast licensie-product van Superclamp
                        ofwel weer een
                        knap afgietsel van een Superclamp met een buitennissig grote oog-ring eraan.
                        En die 15 graden zal daarom ook vast wel kloppen, al zet je zo wel een vreemde extra buigspanning op die maffe oogring.

Comment

• joe
                          • Jan 2003
                          • 446

citaat:Als er sprake is van 2 tegenoverelkaar hangende spanten met een flauwe hoek zou het mogelijk moeten zijn om de lijn/ketting/takel etc een hoek van 90graden laat houden met de balk.
                          Bij deze oplossing kwam er bij mij eigenlijk nog een vraagje:
                          Hoeveel zij waartse kracht mag er op een truss koppeling komen?

voor het gemak nemen we even de prolyte X30v (square)10m
                          en de helft aan het gewicht wat hij mag hebben (netjes verdeeld)
                          Hoeveel zij waartse kracht mag hier nu op staan? (de truss wordt als het ware uitelkaar getrokken)

Als iemand weet waar het staat mag i ook een linkje plaatsen hoor.

Groeten,
                          van een geluidsman die geïnteresseerd is in licht

Comment

• cobi
                            • Aug 2002
                            • 1083

citaat:Geplaatst door joe

citaat:Als er sprake is van 2 tegenoverelkaar hangende spanten met een flauwe hoek zou het mogelijk moeten zijn om de lijn/ketting/takel etc een hoek van 90graden laat houden met de balk.
                            Bij deze oplossing kwam er bij mij eigenlijk nog een vraagje:
                            Hoeveel zij waartse kracht mag er op een truss koppeling komen?

voor het gemak nemen we even de prolyte X30v (square)10m
                            en de helft aan het gewicht wat hij mag hebben (netjes verdeeld)
                            Hoeveel zij waartse kracht mag hier nu op staan? (de truss wordt als het ware uitelkaar getrokken)

Als iemand weet waar het staat mag i ook een linkje plaatsen hoor.
                            Ik heb net effe in de Prolyte bijbel gekeken maar kon daar (nog) niets in vinden.

Als je H-profielen scheef gaat belasten met een beamclamp, kan je daar ook aardige schade aan veroorzaken. Geen idee hoe scheef je wilt gaan maar misschien is het handig om navraag te doen bij de beheerder van de hal waar je dit wilt toepassen. Kwaad kan het in ieder geval niet om wat navraag te doen.

citaat:

Groeten,
                            van een geluidsman die geïnteresseerd is in licht
                            Hohoho, laat Rinus het maar niet horen, rigging is toch echt een apart vak naast licht en geluid.
                            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• joe
                              • Jan 2003
                              • 446

citaat:Als je H-profielen scheef gaat belasten met een beamclamp, kan je daar ook aardige schade aan veroorzaken. Geen idee hoe scheef je wilt gaan maar misschien is het handig om navraag te doen bij de beheerder van de hal waar je dit wilt toepassen. Kwaad kan het in ieder geval niet om wat navraag te doen.
                              De balken zijn zo'n 21cm breed en zeker 1cm dik. Op een afstand van 10 meter hoogte ga je denk ik weinig krasjes zien

(als je een andere beschadiging bedoelt dan krassen of buigen van de H balk, wil ik het graag weten)

Van de beheerder mag ik alles ophangen. Dak is stevig genoeg zegt i.(van zulke antwoorden word ik nou een beetje [|)] als ik vraag naar een tekening met krachtberekeningen van het dak)
                              Maar ik geloof dit ook wel (De balken zijn zo'n 21cm breed en tussen de 80 en 30cm hoog) en er wordt wel vaker gevlogen in die hal, maar ik ben nou eenmaal voorzichtiger dan de gemiddelde beheerders en wil eerst weten wat wel kan/mag of niet. Het gewicht is geen probleem, ik twijfel alleen nog een beetje over die balken, geschat lopen ze zo'n 18 graden af.

Ik kan gelukkig wel een safety steal om de balk doen.

Groeten,
                              Marco.

Comment

Working...