prolyte h30 x30

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ Bert
    • Apr 2003
    • 270

prolyte h30 x30

Hey ik had els eens gezocht en ook op de site van prolyte gekeken maar vond geen verdere info.
    wij zijn van plan nieuwe trussen te kopen maar twijfelen nog tussen de h30 en de x30 van prolyte? de x 30 is maar 2 mm en de h 3 mm kan iemand mij het verschil in draagkracht even vermelden?? rinus mischien?

Alvast bedankt.
    hehe wat een gedoe
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

De tabellen van de X30 staan wel op de Prolyte site. Die van de H30 zijn ca 30% hoger.
    Advies vraag de Prolyte Products Technical Edition 2003 aan.
    Ander voordeel H30 t.o.v. X30 is dat door de grotere wanddikte deze lang niet zo snel deuken oploopt.

m.v.g. Herman

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Hallo Bert,

in elk geval behoorlijk slordig dat dat niet op de Prolyte-Site te vinden is!
      X-buis is, meen ik, 50x2mm en H-buis is 48x3mm. Het zit niet allemaal meer zo goed in mijn geheugencellen.

(En van jou had ik graag gehoord of je D driehoek of de V vierkant bedoelde....)
      Ik heb hun boek er maar bij gepakt (volgens mij had je dat ook vast wel kunnen bestellen of in PDF kunnen downloaden)
      En nu de voorbeelden dus maar voor allebei:
      bij 4m overspanning:
      X30D: 222 kg/m & H30D: 34 kg/m X30V: 234 kg/m & H30V: 262 kg/m
      bij 8m overspanning:
      X30D: 55 kg/m & H30D: 77 kg/m X30V: 128 kg/m & H30V: 131 kg/m
      bij 12m overspanning:
      X30D: 24 kg/m & H30D: 34 kg/m X30V: 57 kg/m & H30V: 77 kg/m
      Wat je in de tabellen niet ziet is de grotere robuustheid van de H-series.
      De randstaven (hoofdbuizen) zijn aanmerkelijk minder deukgevoelig,
      en dat betekent een grotere levensduur.
      Alleen had Prolyte ook de wandstaven (vakwerkbuisjes) wat zwaarder (20x2 of 20x33 ipv 16x2mm) moeten uitvoeren.
      Nu is het voordeel van de H-serie boven de X lang niet genoeg 'uitgenut'.
      NB:
      Hou in de gaten dat je al deze waarden halveert (= door 2 deelt!) als je er mensen onder toe wilt laten!

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...