Handtakels stuurkettingen 'breuk'

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    Handtakels stuurkettingen 'breuk'

    Ik hoor nog wel eens dat bij handtakels de "stuurketting" van lange dunne schalmen wordt afgewerkt met een verbindingsschalm die niet wordt dichtgelast. Aan de Hijsketting met korte schalmen MAG je niet alssen, maar als die stuurketting niet wordt gesloten dat kan ie soms 'openbreken'.
    Zijn er mensen die dit uit eigen ervaring kennen? Merken? Types?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • GladiatorIV
    • Mar 2004
    • 4

    #2
    Jawel beste Bakker,

    Wij hebben ruim 30 tralift handtakels en hebben uit noodzaak inderdaad de verbindingsschalmen dicht gelast.
    Was niet echt makkelijk om truss en takel uit 't dak te krijgen als de 'stuurketting' door de takel heen is getrokken......

    Groeten uit Linschoten,
    Patrick.

    Comment

    • Kevin_DM
      • May 2003
      • 577

      #3
      Heb dit probleem dikwijls gehad bij verlinde handtakels, heb d'r ooit eens 10 aangeschaft (1 ton versies), en na half jaar al bij 4 kettingbreuk. Heb ze dan ook allemaal meteen terug buiten gedaan en CM's in plaats gezet, en probleem opgelost.
      Probleem is dus dikwijls dat wanneer ie even blijft hangen, men er toch nog eens extra aan snokt en de ketting dan open gaat.
      --- watt ever you want ---

      Comment

      • test12
        • Jan 2003
        • 901

        #4
        Wel ervaring met verlinde dat ze vast gaan zitten (door onvoldoende belasting hangt de takel nog niet recht) maar geen stuurkettingbreuk (is wel met een gammel koppelschakel uitgevoerd).

        m.v.g. Herman

        ________________________
        Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

        Comment

        • jorgen
          • Feb 2003
          • 14

          #5
          Hey rinus,
          Ik heb een keer op 1 klus 3 handtakels van Yale gehad 0,5T
          waar de stuurketting uit de takel was gelopen door een niet gesloten verbinding. Deze kettingen kwamen van 10 meter naar beneden gezeild. gelukkig niet bij iemand op zijn hoofd! en ja de tijd die het in beslag neemt een nieuwe takel in tehangen met een alp-lift.

          Greetz jörgen Dohmen[]

          Jörgen Dohmen
          j.dohmen@rentall.info

          Comment

          • Roland
            • Jan 2001
            • 480

            #6
            Heb zelf aleens mee gemaakt dat aan de last ketting een schakel verkeerd zat, gewoon nieuw uit de doos. Met certificaat erbij.

            Waren gelukkig niet mijn eigen takels
            Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #7
              citaat:een schakel verkeerd zat?
              verklaar je nader.

              ach en wat betreft certificaten.
              Ik heb bij de grootst mogelijk rommel en stommiteiten al certificaten zien zitten.
              Een certificaat is een stuk papier met een datum een verklaring en een handtekening.
              En zoals mensen soms liegen, soms fouten maken, soms iets over het hoofd zien en soms niet beter weten, zo zijn ook certificaten producten van mensenhanden.
              Maar ze zijn van papier dus
              .......... het ideale voer voor bureacraten en advocaten!
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • dj_lucv
                • Aug 2001
                • 616

                #8
                citaat:Geplaatst door rinus bakker
                ach en wat betreft certificaten...
                Het is toch wel erg fijn lijkt mij als er eens iets echt fout gaat dat je die certificaten hebt...

                Waarom mogen ze trouwens niet dichtgelast worden Rinus?

                Comment

                • AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

                  #9
                  citaat:Geplaatst door rinus bakker

                  .......... het ideale voer voor bureacraten en advocaten!
                  HAHAHA hij blijft een beetje frustie
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

                  Comment

                  • test12
                    • Jan 2003
                    • 901

                    #10
                    citaat:Het is toch wel erg fijn lijkt mij als er eens iets echt fout gaat dat je die certificaten hebt...
                    Nog fijner is het om te weten waar je mee bezig bent, met of zonder certificaten, zodat er niet iets echt fout gaat...
                    Denk dat certificaten opzich weinig ongelukken voorkomen maar het besef en kennis van waarmee je bezig bent wel.

                    gr. Herman

                    ________________________
                    Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

                    Comment

                    • AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

                      #11
                      Certificaten hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel... De rigger meestal wel...
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #12
                        citaat:Geplaatst door test12
                        Denk dat certificaten opzich weinig ongelukken voorkomen maar het besef en kennis van waarmee je bezig bent wel.
                        Hallo test12,
                        als jij ooit meedoet aan 'Kopspijkers' knal je zelfs met een Pim-Pam-Pet hamertje die 6-duimer in één keer dwars door dat spijkerblok![8D]
                        Biertjee?
                        Niks daarvan deze opmerking verdient tenminste een Moët of een Mumm!

                        2dj lucv,
                        citaat:Het is toch wel erg fijn lijkt mij als er eens iets echt fout gaat dat je die certificaten hebt...
                        en wat denk je daar dan mee te bereiken. De Hoge Raad der Nederlanden heeft al jaren gelden uitgesproken dat je ALTIJD Verantwoordelijk (strafrecht/bestuursrecht) en Aansprakelijk (civielrecht) bent voor jouw materiaal!

                        'ze' mogen wel dichtgelast worden hoor, zolang je de handketting bedoelt en NIET de hijsketting.
                        Die laatste is van een soort hoogwaardig staal dat juist sterkte verliest als je het weer heet stookt. Ik hoop binnenkort daar een meer van de vernemen want ik ben ook geen staaloloog, maar weet wel dat om die hoogwaardig stalen schalmen te fabriceren ze toch wel degelijk (heel even) gelast moeten worden, ook al gaat dat heel anders dan met een electrode of lasdraad.
                        We hopen met de ARGH 'binnenkort' langs te gaan bij RUD in Duitsland, één van de beste kettingfabrikanten ter wereld.
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • dj_lucv
                          • Aug 2001
                          • 616

                          #13
                          citaat:en wat denk je daar dan mee te bereiken. De Hoge Raad der Nederlanden heeft al jaren gelden uitgesproken dat je ALTIJD Verantwoordelijk (strafrecht/bestuursrecht) en Aansprakelijk (civielrecht) bent voor jouw materiaal!
                          Geheel mee eens, ben ook geen rigger o.i.d. en waag me dan ook niet aan dat soort zaken maar vind het wel interessant. De reden waarom ik dat punt vooral aanhaalde was het feit dat je toch wel op een dergelijke ketting moet kunnen vertrouwen. De certificaten bevestigen dit neem ik aan. De prodicent is dan toch ook verantwoordelijk als er iets fout gaat? Stel dat er een ketting van een x aantal meter op iemands hoofd beland.

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            #14
                            citaat:Geplaatst door dj_lucv
                            1. De reden waarom ik dat punt vooral aanhaalde was het feit dat je toch wel op een dergelijke ketting moet kunnen vertrouwen. De certificaten bevestigen dit neem ik aan.
                            2. De producent is dan toch ook verantwoordelijk als er iets fout gaat?
                            3. Stel dat er een ketting van een x aantal meter op iemands hoofd beland.
                            1. Laten stellen dat 'vertrouwen' iets is waar je een samenleving mee kunt maken (of breken). Dat gaat verder dan alleen een ketting hoor.
                            Anders staptje je ook niet meer in een achtbaan, auto, tram (zie ander topic), of vliegtuig. Of heb je daar dan ook eerst de certificaten (van gezien)?.
                            2. Sterker nog: hij is Aansprakelijk (hij moet dokken, en dat kan ver gaan: (Letsel-)Schadevergoeding/Smartegeld/Inkomstenderving, enz)! Maar 'als er iets fout gaat' blijkt nou eenmaal voor 70-80% voort te komen uit fouten van de gebruikers! En maar 5% ofzo door fabricagefouten.
                            3. Sterker nog... stel dat er ook nog iets aanhangt!
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            • major tom
                              • May 2004
                              • 108

                              #15
                              zelf gebruik ik Tralift 0,5 ton met persoonlijk door mijzelf dichtgelaste stuurketting. Je moet er toch niet aan denken dat je die ketting kapot trekt op een klus, erg tijdrovend...

                              Comment

                              Working...