Werk op ladders binnen twee jaar verboden.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

Bron: Metro zaterdag editie 27 maart 2004

[u]Den Haag..</u>
    Werken op ladders mag straks niet meer.
    Met ingang van 1 juli moeten werknemers gebruik maken van een steiger of hoogwerker bij het ramen lappen of schilderen.
    Dat heeft het kabinet gisteren besloten.
    De maatregel leidt naar verwachting tot een daling van het aantal ongelukken met 15 procent.
    Jaarlijks zijn er tussen de duizend en 1500 incidenten, waarvan hondert met ernstige afloop.
    Pas over twee jaar gaat de maatregel echt van kracht. (ANP)
  • showband
    • May 2001
    • 4524

Semi off topic:
    (maar ben ik wel ERG nieuwsgierig naar omdat het de "houdbaarheid" van de verordening gaat tonen)
    gaat dit ook voor brandweermannen op brandweerwagens gelden?
    lekker belangrijk!

Comment

• movinghead
      • Aug 2001
      • 559

Dus stel ik moet een lamp in de foyer vervangen, op een meter of 4. Moet ik een steigertje opbouwen? Welke aan de andere kant van het pand staat, ik dus vier keer moet lopen, hem dan samen met een collega op moet bouwen, lampje indraaien. Afbreken, en weer vier keer terug moet lopen om de steiger weer op te ruimen?

Waar gaat dit heen?
      [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

• djbirdie
        • Oct 2002
        • 509

Dit is echt niet te doen, het is, zoals movinghead ook al aangeeft, veel te overdreven... Maar geld deze regel voor ladders in het algemeen of vanaf een bepaalde hoogte ofzo?
        grtz, Niels

Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

Comment

• Friso Stubbe
          • Feb 2004
          • 13

het gold toch vooral voor glazenwassers? of haalden ze dat alleen aan als voorbeeld? die staan de hele dag op zo'n smal plankje te balanceren!
          maar dat was vroeger, toen wasbenzine nog isbenzine was!

Comment

• som
            • Nov 2002
            • 787

volgens mij was het al zo dat ladders alleen gebruikt mogen worden voor inspectie werkzaamheden.
            schilders en glazenwassers waren de enigen die nog mochten werken op een ladder.
            eigenlijk veranderd er dus niets.
            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• marcel
              • Aug 2000
              • 163

citaat:Geplaatst door showband

gaat dit ook voor brandweermannen op brandweerwagens gelden?
              Voor brandweermannen (en vrouwen) gelden andere regels, ze hebben bijvoorbeeld ook geen recht op een rookvrije werkplek.

In 'ons' vak kom je ook zelden een rookvrije werkplek tegen (werkvrije rookplekken al evenmin), dus ga ik er vanuit dat ook wij nog gewoon ladders mogen gebruiken, net als de brandweer.

Mars
              You don't need eyes to see, you need vision.

Comment

• Thomaz
                • Feb 2004
                • 61

In Engeland kunnen ze er ook wat van: ze hebben daar een regel dat je ladders eerst bovenaan moet bevestigen vóór je erop mag gaan staan. Hoe je bovenaan de ladder geraakt vertellen ze er niet bij natuurlijk...

Da's ook heel handig!

Thomaz.
                \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
                RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

Hoe klim ik nu hogerop de carriereladder?!
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• dj_lucv
                    • Aug 2001
                    • 616

Niet modje, je staat al bovenaan, hoger kan niet [8D]

Comment

• paul100
                      • Jan 2004
                      • 33

Is het niet zo dat het kabinet tevens besloten heeft dat incidenteel gebruik van de ladder is toegestaan (bijv. lampje verwisselen).

Volgens mij gaat het hier hooftzakelijk om beroeps groepen de de hele dag op een ladderstaan.
                      Ik denk zelf (en ik kan het verkeerd hebben )
                      dat veel glasen wassers er erg blij mee zijn de hun baas een hoogwerker aan moet schaffen
                      als je elke dag de raampjes van een flat moet wassen

Comment

• Daan Hoffmans
                        • Aug 2000
                        • 1225

ik citeer een zanger (Johnnie Zwaan (Miracle)) gisteravond:

citaat: "Kopje koffie glazenwasser?"
                        -"Nee ik moet mijn steiger nog afbreken"
                        Nederlandse regelgeving zit vaker krom in elkaar. Beetje offtopic maar wel mooi ter illustratie: De dosis ioniserende straling (radioactiviteit) die je jaarlijks mag oplopen is afhankelijk van je beroep, en van een speciaal diploma. Kan je er met zo'n diploma opeens beter tegen? Ik snap er niets van...

citaat:Ik denk zelf (en ik kan het verkeerd hebben )
                        dat veel glasen wassers er erg blij mee zijn de hun baas een hoogwerker aan moet schaffen
                        als je elke dag de raampjes van een flat moet wassen
                        En ik denk inderdaad dat je dat verkeerd hebt. Ik denk dat een glazenwasser liever ramen wast dan dat ie steigers staat te bouwen.
                        <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Hallo Daan,

er is natuurlijk wel een subtiel verschil tussen het gebruiken van
                          citaat:een hoogwerker
                          of zoals jij nu weer aanhaalt 'een steiger'.

Overigens op de dag dat dit bericht in de krant kwam stond er ook een bericht in over een wielrenner die thuis op een ladder bezig was en er vervolgens afpleurde om nu een maand of 3 in een gipskorset te moeten rondgaan. Niet FF op de fiets dus.

Toen een paar jaar geleden de ongelukken met ladders in de glazenwasserij met de helft afnam, verdubbelde het jaar erop het aantal ongelukken met ladders in de privesfeer door het gebruik om glazen te wassen.
                          Maar... de ziektedagen en WAO-gevallen in het gevelonderhoud werden teruggedrongen.... En al die andere ziektedagen en WAO-ers zaten in allerlei beroepen... dus dat viel niet op.
                          Wordt over tien jaar de ladder dan ook in prive-gebruik als levensgevaarlijk bestempeld en dus maar helemaal verboden?
                          In elk geval hebben een aantal ladder-fabrikanten (Altrex/Bijstede? Wienese?) binnenkort dus een reden om een deel van hun personeel te kunnen onstlaan.

En als de ladders eenmaal zijn geweest blijkt het dat taxi's ook levensgevaarlijk kunnen zijn (voor de chauffeurs dan). Dus die ook maar verbieden.
                          En daarna de auto en het leger, daarna verbieden gewoon het leven.
                          Want daarvan is gegarandeerd dat het eindigt met de dood.
                          Zouden ze er in Den Haag al achter zijn dat het misschien ook wel slim is om de misdaad te verbieden? Daar vallen tegenwoordig ook heel wat dooien!
                          In elk geval worden er weer banen gecreeerd voor de handhavers. Bureacraten/ambtenaren die de overtredingen op het verbod moeten controleren en bekeuringen uitschrijven.
                          Wie heeft er al een rookverbod-overtredingsboete gehad?
                          Overigens schijn je ook al niet te mogen fauderen in de bouw en op de beurs....
                          Maar ja, dat is te moeilijk te bewijzen. Zo'n ladder die kan iedereen zien. En het nu besproken verbod bespaart wel een half miljoen aan ziekte/waogeld per jaar. Dat is ongeveer 0,00003% van wat er per jaar wordt gefraudeerd in de bouw. Ja, deze regering kan de hoofd- en bijzaken goed uit elkaar houden. Tenslotte kan de boekhouder van KPN ook zo 3.000.000.000,- 'lospraten' bij s'lands schatkistbewaarder... en maar zeggen dat het allemaal zo slecht gaat.
                          Die man mag de naam Zalm niet dragen, voortaan heet ie bij mij Platvis.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• DJ_Robin
                            • Jul 2001
                            • 610

ff voor de goede orde , ladders mogen nog wel gebruikt worden. Maar alleen voor korte werkzaamheden en nog wat bepaalde regeltjes.
                            Het is niet zo dat je de ladder helemaal niet meer mag gebruiken.
                            Maar er zullen wel weer een hoop haken en ogen aanzitten.

M.V.G
                            EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• jurjen_barel
                              • Jun 2003
                              • 3150

Ik had dit ook in het journaal gezien, maar daarin werd een kleine detail wel genoemd: "als het niet anders kan, mag nog wel een ladder gebruikt worden."

Dus Movinghead: je zegt gewoon dat je niet bij die steiger kon komen en dat het dus niet anders kon Wel slordig als de ladder in precies hetzelfde hok stond [)]

Comment

Working...