Zelfgemaakte beugels en klemmen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Zelfgemaakte beugels en klemmen?

Kennen jullie bedrijven die werken met zelf ontworpen en/of - door 'de lokale smid' - gemaakte spotbeugels, balkklemmen, hijsjukken, draagarmen, speakerframes enz.
    En staat daar dan ook altijd de toelaatbare belasting op kilogrammen (WLL, Maximaal Toelaatbare Last, Veilige Belasting oid)?
    Ooit een berekening of beproevingscertificaat daarbij gezien?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

Ken wel een bedrijf hier in de buurt die zijn eigen G-haken en tal van andere rigging hulpmiddelen uit eigen keuken.
    maar lijkt me een beetje ongepast die met naam en toenaam hier te vermelden.

Maar nee, belastingen en of andere aanduidingen zijn er natuurlijk nit bij te vinden.

Comment

• DJ_Robin
      • Jul 2001
      • 610

Ken ook wel een aantal bedrijfjes die hun eigen trusjes , statieven hebben.

Maar waaraan moet je nou voldoen om het wel "officieel" te hebben ?
      Ik zit namelijk erover te denk zelf vliegframes te maken voor al bestaande speakerkastjes. Echter moet dit wel zo worden dat het ook echt goed is .

M.V.G
      EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

ALS er al mensen zijn die dit doen, zullen ze dit zeker niet melden op dit forum... Men weet wat voor reacties er dan (terecht)komen Rinus
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• goldsound
          • Jan 2003
          • 429

Wat is eigenlijk de reden dat je dat vraagt?
          Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

citaat:Geplaatst door DJ_Robin
            Maar waaraan moet je nou voldoen om het wel "officieel" te hebben ?
            Ik zit namelijk erover te denk zelf vliegframes te maken voor al bestaande speakerkastjes. Echter moet dit wel zo worden dat het ook echt goed is .
            Hallo Robin,
            je zult gewoon het aantal kasten moeten bepalen dat je er maximaal aan zult willen hangen = "WLL" ofwel de "werklast"
            Dan moet je het frame berekenen volgens de geharmoniseerde Europese norm NEN-EN 13155, die gaat over "Non-fixed load lifting attachment" ('afneembare hijsgereedschappen'). Die gaat echter met nadruk NIET over het hijsen boven personen. Dus de waardes die daarin staan, zul je moeten verdubbelen.
            In het kort komt het erop neer dat je die dingen moet kunnen beproeven tot 4 x WLL zonder dat er vervormingen zullen optreden en tot 6 x WLL zonder dat er breuk zal optreden. [8D]
            De Vf is dan 4 tegen vervorming en 6 tegen breuk, waarbij er maar één vorm van belasting kan worden aangebracht (= de speakers).

En niet meer dan 20.000 keer tot de volledige last zult gebruiken...

Comment

• crewpoint
              • Feb 2004
              • 82

In Wassenaar is een aluminiumbedrijfje dat ophang en bevestigingsmateriaal levert en laat dit ook keuren natuurlijk maar duur!!

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

ophang en bevestigingsmateriaal hoeft niet perse hetzelfde te zijn als hijsmateriaal:
                1 maal de last eraan en "nooit meer" eraf geeft een veel minder grote aanspraak op het materiaal.

Comment

• DJ_Robin
                  • Jul 2001
                  • 610

Dat het duur is had ik al een beetje op gerekend.
                  Maar ik ben gewoon aan het rondkijken omdat ik nu beugels heb die ik veels te lomp vind voor hetgeen ze doen. En daarom heb ik zelf een beetje zitten brainstormen/afkijken [:0][].
                  Nu heb ik een leuk idee en daarmee wil ik dus naar een constructeur/staal- / alu bedrijf stappen en gaan kijken of dat het haalbaar is om zelf dit soort producten te maken/laten maken.

Maar verder heb ik hier geen eigen gebrouwen rigging benodigdheden liggen. Daar vind ik het toch net iets te link voor.

M.V.G
                  EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• splash
                    • Aug 2002
                    • 342

Parren die hangen aan "gemodificeerde" metalen bloembakhaken hangen vallen zeker ook binnen deze catagorie??

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

citaat:Geplaatst door splash

Parren die hangen aan "gemodificeerde" metalen bloembakhaken hangen vallen zeker ook binnen deze catagorie??
                      [8D]Wat denk je zelf?

Comment

• som
                        • Nov 2002
                        • 787

citaat:Geplaatst door DJ_Robin

Dat het duur is had ik al een beetje op gerekend.
                        Maar ik ben gewoon aan het rondkijken omdat ik nu beugels heb die ik veels te lomp vind voor hetgeen ze doen. En daarom heb ik zelf een beetje zitten brainstormen/afkijken [:0][].
                        Nu heb ik een leuk idee en daarmee wil ik dus naar een constructeur/staal- / alu bedrijf stappen en gaan kijken of dat het haalbaar is om zelf dit soort producten te maken/laten maken.

Maar verder heb ik hier geen eigen gebrouwen rigging benodigdheden liggen. Daar vind ik het toch net iets te link voor.

M.V.G
                        wat de prijs betreft,
                        bij mijn werkgever worden wel eens (speciaal)hijsdelen gemaakt en uiteraard dan ook gekeurd,
                        en das niet duur, das heel duur
                        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• timescape
                          • Oct 2002
                          • 328

Is al een keer gevraagd, nog een poging : Vanwaar deze vraag ?

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

De reden van de vraag....
                            Is eigenlijk heel simpel.
                            Er zijn nog hele volksstammen die allerlei onderdelen (vaak ook juist dit soort van 'zelfgebakken' fabricages) toepassen voor heijsdoeleinden zonder ook maar een faluwe notie te hebben wat ze aan het doen zijn.
                            Een simpel voorbeeld als de beroemde C of G-haak waaraan maar maximaal zo'n 15-17kg mag hangen, spreekt boekdelen.
                            Ook ken ik het voorbeeld van één origineel geimporteerd speakerframe, dat men daarna (veel goedkoper!) in 15-voud liet namaken bij de lokale smid....
                            Zonder te beseffen dat het origineel van 'hoogwaardig' staal was gemaakt Staal-52.
                            En dus mocht er eigenlijk maar de helft aan die namaaksels van Staal-36.
                            En iets soortgelijks heb ik al eens gehoord over statieven en kettingen.
                            Kortom... weten wat voor vormgeving je wilt is 1.
                            Weten wat je ermee mag en kan is 2.
                            En weten dat je tot 10 jaar (!) na de productiedatum aansprakelijk blijft voor dat product is 3.

Comment

• Kevin_DM
                              • May 2003
                              • 577

waarover dit dus ook ging:
                              --- watt ever you want ---

Comment

Working...