Naar aanleiding van het Rieu-ongeluk, maar eens een opmerking over een begrijpelijke - maar spannende - neiging, waaraan ik mezelf ook op betrapt heb:
Als je oude trussen al te lelijk zijn geworden, kun je een visuele verjongings-truc uithalen:
Laat ze zwart maken (moffelen, spuiten, poedercoaten - weet ik veel)
Dan zien ze er weer uit als nieuw. Maar ze zijn het natuurlijk NIET!
Ik heb ooit eens uitgerekend dat als trussen 10 jaar lang intensief verhuurt/gebruikt (200/jaar) en intensief belast (elke show tot de volledige toegelaten belasting) worden er dan een moment is aangekomen dat er invloed van de vermoeiing in (de laszones van) het aluminium zou kunnen gaan optreden.
Die eerste twee situaties zijn niet zo waarschijnlijk, en als de truss zo goed verhuuurd zou worden was er ook genoeg poen verdiend om nieuwe te kopen.
Dus maar eens waarschuwing tegen een neiging die ik nogal eens hoor:
"Truss is onverslijtbaar"? Forget is but!!
Dus lelijk geworden oude truss zwart (laten) maken is struisvogelpolitiek:
de veroudering gaat door - maar nu onzichtbaar onder een laag zwarte verf.
Truss is (heel vaak) hijsmateriaal. Behandel het dan ook zo.
Aluminium is een vermoeiingsgevoelig metaal (net als RVS trouwens). Houdt er rekening mee!
Zijn er bedrijven bekend die deze zwartings-truc op hun oude truss hebben losgelaten?
- Weet je uberhaupt wel hoe oud die trussdelen zijn die je gebruikt?
- Is het nog plaatje / labeltje / stickertje nog wel leesbaar?
- Is er een ID-nummer op elk trussdeel te vinden?
Als je oude trussen al te lelijk zijn geworden, kun je een visuele verjongings-truc uithalen:
Laat ze zwart maken (moffelen, spuiten, poedercoaten - weet ik veel)
Dan zien ze er weer uit als nieuw. Maar ze zijn het natuurlijk NIET!
Ik heb ooit eens uitgerekend dat als trussen 10 jaar lang intensief verhuurt/gebruikt (200/jaar) en intensief belast (elke show tot de volledige toegelaten belasting) worden er dan een moment is aangekomen dat er invloed van de vermoeiing in (de laszones van) het aluminium zou kunnen gaan optreden.
Die eerste twee situaties zijn niet zo waarschijnlijk, en als de truss zo goed verhuuurd zou worden was er ook genoeg poen verdiend om nieuwe te kopen.
Dus maar eens waarschuwing tegen een neiging die ik nogal eens hoor:
"Truss is onverslijtbaar"? Forget is but!!
Dus lelijk geworden oude truss zwart (laten) maken is struisvogelpolitiek:
de veroudering gaat door - maar nu onzichtbaar onder een laag zwarte verf.
Truss is (heel vaak) hijsmateriaal. Behandel het dan ook zo.
Aluminium is een vermoeiingsgevoelig metaal (net als RVS trouwens). Houdt er rekening mee!
Zijn er bedrijven bekend die deze zwartings-truc op hun oude truss hebben losgelaten?
- Weet je uberhaupt wel hoe oud die trussdelen zijn die je gebruikt?
- Is het nog plaatje / labeltje / stickertje nog wel leesbaar?
- Is er een ID-nummer op elk trussdeel te vinden?
Comment