Zwarte truss?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Zwarte truss?

Naar aanleiding van het Rieu-ongeluk, maar eens een opmerking over een begrijpelijke - maar spannende - neiging, waaraan ik mezelf ook op betrapt heb:
    Als je oude trussen al te lelijk zijn geworden, kun je een visuele verjongings-truc uithalen:
    Laat ze zwart maken (moffelen, spuiten, poedercoaten - weet ik veel)
    Dan zien ze er weer uit als nieuw. Maar ze zijn het natuurlijk NIET!

Ik heb ooit eens uitgerekend dat als trussen 10 jaar lang intensief verhuurt/gebruikt (200/jaar) en intensief belast (elke show tot de volledige toegelaten belasting) worden er dan een moment is aangekomen dat er invloed van de vermoeiing in (de laszones van) het aluminium zou kunnen gaan optreden.

Die eerste twee situaties zijn niet zo waarschijnlijk, en als de truss zo goed verhuuurd zou worden was er ook genoeg poen verdiend om nieuwe te kopen.
    Dus maar eens waarschuwing tegen een neiging die ik nogal eens hoor:
    "Truss is onverslijtbaar"? Forget is but!!

Dus lelijk geworden oude truss zwart (laten) maken is struisvogelpolitiek:
    de veroudering gaat door - maar nu onzichtbaar onder een laag zwarte verf.
    Truss is (heel vaak) hijsmateriaal. Behandel het dan ook zo.
    Aluminium is een vermoeiingsgevoelig metaal (net als RVS trouwens). Houdt er rekening mee!

Zijn er bedrijven bekend die deze zwartings-truc op hun oude truss hebben losgelaten?
    - Weet je uberhaupt wel hoe oud die trussdelen zijn die je gebruikt?
    - Is het nog plaatje / labeltje / stickertje nog wel leesbaar?
    - Is er een ID-nummer op elk trussdeel te vinden?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

Ik ken de Slick MB trussing van F*C*S waar een hele zwick ooit gewoon blanc was een paar jaar later werden deze "ge zwart" en een enkele jaren naar "intensief" gebruik zijn ze weer bijna blanc.

Dus ja, wat hebben die te voorduren gehad door de jaren heen?

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Yeps, die was ik helemaal vergeten!
      Een flink deel daarvan is overgenomen van Luczewerk.
      En daarvan zijn de oudere delen als uit pakweg 87/88. Ik heb ze zelf destijds ook vaak ingehuurd.
      Dat is dus theoretisch al aardig OEPS aan het worden.
      Ben benieuwd wie daar in huis de truss-inspecties doet.

Comment

• Joost van Ens
        • Jan 2001
        • 628

Heb afgelopen vrijdag van een medewerker gehoord. dat al die slick te koop is/er uit gaat en er nieuwe prolyte voor in de plaats is/wordt aangeschaft.

gr.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Daar zijn ze in Leek vast wel blij om!
          En ik weet ook bedrijven die zullen betreuren dat het aandeel van Slick op de verhuurmarkt terugloopt.
          Ik vond/vind zelf Slick Minibeam nog steeds een truss van wereldklasse.
          (Jammer dat Mike Wood de ex-eigenaar van Slick zijn bedrijf naar de klote heeft laten gaan, omdat ie liever ging zeilen in de Caraiben.)

Comment

• R. den Ridder
            • Sep 2000
            • 1500

hmmm, zie niet echt vaak dit soort truss in de verhuur, behalve dan die uit amsterdam die er idd niet al te florissant meer utiziet.
            Wel zie ik regelmatig zwarte truss in discotheken hangen, mogelijk dat hier veel spul naar toe gaat, net als bijvoorbeeld de oude EVDV-spullen die in de zillion belandden destijd, geloof trouwens dat daar alle rigspullen nieuw werden geleverd door technoconstruct...al verbaas ik me nogsteeds over wat hun kunnen leveren, zou hier wel eens wat veiligheidsrapporten van willen zien. niet dat ik ze negatief wil bejegenen, maar vind het verdomde knap als ze alles veilig kunnen leveren!

Comment

• Kevin_DM
              • May 2003
              • 577

K zie wel regelmatig zwarte truss op de grotere tournee's (genre rolling stones etc) maar dit is dikwijls zelfs nieuwe truss die tijdens de eerste build zwart gespoten wordt, gewoon omdat het zwart moet zijn. Heeft hier meestal niets te maken met slijtage.
              --- watt ever you want ---

Comment

Working...