Truss-manuals

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

Truss-manuals

Hoi Heren (en eventueel dames)

Ben nieuw in dit forum, maar zeker niet nieuw in deze sector
    Ik zie hier enkele gerenomeerde namen (yeah, meaning you Rinus ) en ik wil bij deze eens een discussie uitlokken over Truss manuals.
    Ik werk als projecleider bij een van de grootere licht-rigging bedrijven van de Benelux en door mijn opleidingsachtergrond (aantal jaren TU-Delft) vaak intern het aanspreekpunt als een project iets complexere rigging behelst dan het staandaard twee motortjes/1 trussje.

Nu is mijn persoonlijke ervaring dat de meeste trussfabrikanten hun user manuals buiten dit standaard gebruik te weinig info bevatten.
    Ik merk in mijn eigen omgeving vaak dat mensen op basis van de zo gesteld info vaak verkeerde conclusies trekken oevr toegelaten trussbelastingen en configuraties.

Een vb.: Bijna alle trussfabrikanten geven tabellen aan met toegelaten puntlasten tov. de trussoverspanning maar geven zelden aan wat de toegelaten puntlasten in 1 trussdeel zijn. Het inleiden van puntlasten in het vakwerk dat een trussdeel is, kan bij hoge puntlasten... en bij hoog spreek ik al snel van alles boven de 200kg een wetenschap op zichzelf zijn.

Nu ik weet wat het standpunt inzake dit is van de meeste fabrikanten: ze zijn een beetje bang voor 'misbruik' van data, maar toch.

Begrippen als zijdelingse dwarskrachten, inleiden van puntlasten, ...
    het wordt vaak onderbelicht in truss-manuals ...

Some opinions?

To all out there: read 'Aluminium structures in the entertainement industry' ... and ignore the faults

Geert.
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Hallo Geert,
    Je bent een man naar mijn hart.
    Maar..... ik sta er om te beginnen nog steeds versteld van dat ik mensen tegenkom niet niet eens weten met welk MERK truss ze werken.