Truss-manuals

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

Truss-manuals

Hoi Heren (en eventueel dames)

Ben nieuw in dit forum, maar zeker niet nieuw in deze sector
    Ik zie hier enkele gerenomeerde namen (yeah, meaning you Rinus ) en ik wil bij deze eens een discussie uitlokken over Truss manuals.
    Ik werk als projecleider bij een van de grootere licht-rigging bedrijven van de Benelux en door mijn opleidingsachtergrond (aantal jaren TU-Delft) vaak intern het aanspreekpunt als een project iets complexere rigging behelst dan het staandaard twee motortjes/1 trussje.

Nu is mijn persoonlijke ervaring dat de meeste trussfabrikanten hun user manuals buiten dit standaard gebruik te weinig info bevatten.
    Ik merk in mijn eigen omgeving vaak dat mensen op basis van de zo gesteld info vaak verkeerde conclusies trekken oevr toegelaten trussbelastingen en configuraties.

Een vb.: Bijna alle trussfabrikanten geven tabellen aan met toegelaten puntlasten tov. de trussoverspanning maar geven zelden aan wat de toegelaten puntlasten in 1 trussdeel zijn. Het inleiden van puntlasten in het vakwerk dat een trussdeel is, kan bij hoge puntlasten... en bij hoog spreek ik al snel van alles boven de 200kg een wetenschap op zichzelf zijn.

Nu ik weet wat het standpunt inzake dit is van de meeste fabrikanten: ze zijn een beetje bang voor 'misbruik' van data, maar toch.

Begrippen als zijdelingse dwarskrachten, inleiden van puntlasten, ...
    het wordt vaak onderbelicht in truss-manuals ...

Some opinions?

To all out there: read 'Aluminium structures in the entertainement industry' ... and ignore the faults

Geert.
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Hallo Geert,
    Je bent een man naar mijn hart.
    Maar..... ik sta er om te beginnen nog steeds versteld van dat ik mensen tegenkom niet niet eens weten met welk MERK truss ze werken.
    Laat staan welk type, laat staan dat ze weten dat er tabellen zijn, en als ze die al wel eens gezien hebben, geen idee hebben hoe ze ze moeten lezen, dus f*ck all weten wat er aan dat alu-vakwerkje hangen mag.
    Het is niet alleen maar de verantwoordelijkheid van de fabrikant. Tenslotte kun je voor de analfabeten onder ons wel een 1000 pictogrammen op de magnetron zetten dat de kat er niet in gedroogd mag worden, maar ergens hebben we toch ook behoefte aan hersencellen aan de kant van de gebruiker.
    Wel zou de fabrieksinfo een stuk meer gestandariseerd kunnen en moeten worden en ik weet dat er recent op de beurs in Frankfurt overleg geweest is tussen oa de ingenieurs van Prolyte en Eurotruss met de Duitse BGV-vertegenwoordigers om in dit verband met een initiatief te komen. Maar zoiets duurt altijd langer dan mij (en jou) lief is.
    In Nederland zijn we ook bezig om met de NEN-werkgroep eens te overwegen of we die Amerkaanse ANSI Truss-norm niet eens wat meer gedetaillerd kunnen aanscherpen, zowel naar fabrikant en voorzien in goede manuals als naar de gebruiker en zijn verplichtingen.
    Ook hier geldt echter weer ... het zal nog wel FF duren voordat zoiets ook serieus op papier verschenen is.
    "There's more to rigging than just whipping a wire-rope round a structural beam!

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

citaat:Geplaatst door rinus bakker

"There's more to rigging than just whipping a wire-rope round a structural beam!
      indeed...you also have to love politics...
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

He AJB,
        we gaan binnenkort samen eens een drankje naar keuze nuttigen!

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

citaat:Geplaatst door rinus bakker

He AJB,
          we gaan binnenkort samen eens een drankje naar keuze nuttigen!
          Klinkt goed, moet lukken in Drachten
          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
          ------------------------------------------------
          Arvid Buit
          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• DJRenz
            • Dec 2000
            • 99

he Geert doet me goed om meer mensen op dit vak gebied te zien , niet dat ik er vestand van heb, maar tot nu toe moesten we het alleen met Rinus doen (niets ten nadele van Rinus). maar het kan misschien wel leuk / interresante discussies opleveren... Ik ben zeker geinterreseert in het riggen, zou ook een cursus / opleiding riggen krijgen van mijn werkgever tot het bedrijf waarvoor ik werkte overgenomen werd door een collega bedrijf en ik mijn contract kwijt raakte.. maar met de stelling :
            "There's more to rigging than just whipping a wire-rope round a structural beam!" ben ik het zeker eens

Bemin met mate, want liefde maakt meer kapot dan drank goed kan maken

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Hallo DJRenz,
              ik vrees dat ik het vaker eens zal zijn met Geert, dan jij hoopt of vermoedt.
              Daardoor zullen die leuke / interessante discussie ook snel saai worden denk ik zo.
              Wat betreft die cursus rigging... mail mij eens wat meer van de details.

Comment

• G-LiTe
                • Apr 2004
                • 196

Hi DJRenz,

Ik moet Rinus even bijtreden, en ik denk dat je weinig echte meningsverschillen tussen mij en Rinus zal zien. Ik werk voor de Belgische tak van een bedrijf waar Rinus ook nog ooit zweet voor gelaten heeft , kom continu in aanraking met voormalige 'disciples' van Rinus (Martijn 'Botje', Han, ...). En Rinus zijn werk 'Elementaire techniek in theatersituatie' ligt continu op mijn bureau. En alhoewel nooit zelf het certificaat ervan gaan halen, is het toch mijn eerste 'guideline' in riggingstechnieken geweest. Ik ben in deze sector begonnen uit een passie voor licht en er creatief mee omgaan, niet zozeer om me te gaan etaleren als een riggingexpert. Maar door mijn mechanische studieachtergrond blijk ik in bepaalde situaties een ruimere 'baggage' te hebben om oplossingen of problemen te beoordelen op een andere wijze dan 'laten we het zo doen, want zo heb ik het eens gezien ergens anders' en werd daardoor automatisch frequent balast met riggingvraagstukken. Om meer en meer deze vraagstukken snel en adequaat te kunnen beoordelen ben ik me de laatste jaren wel enorm gaan verdiepen in het onderwerp dmv. uitgebreide lituratuur en met een zeer attent oog 'riggingoplossingen' van anderen bestuderen. Maar dat is net dezelfde baggage die Rinus heeft, en over de wetten van Newton valt weinig te discussieren hoor, dus daarin moet ik je teleurstellen

Als je in staat gesteld wordt om een cursus te volgen: zeker doen!
                Maar in afwachting, een paar tips:

1. Rule number one: Gebruik je gezond verstand!!
                2. Rule number two: Twijfel => NIET doen
                3. Rule number three: Vraag, vraag, vraag, ...

'What goes up, must come down ... the way how is the difference between stupidity and pure mastership'

Greetz.

Geert.
                Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Nou Geert,
                  ik wordt nieuwsgierig. mail me even rechtstreeks...
                  Zit je ergens "onder Valkenswaard de grens over" ????
                  Ik heb nog een drie of vier keer sindsdien kontakt gehad met mensen van die mogelijke firma over riggingtrainingen enz,
                  maar daar kwam om onduidelijke redenen nooit iets van.
                  nou wil ik het graag weten ook.
                  Overigens:
                  van 14 t/m 18 juni doe ik er weer eentje, ditmaal in Belgie bij EVDV in Willebroek.
                  Een kans voor jouw compnay om het inmiddels behoorlijk verouderde exemplaar
                  van het genoemde cursusboek te vervangen voor een recente?
                  groeten
                  Rinus

Comment

• DJRenz
                    • Dec 2000
                    • 99

citaat:Geplaatst door G-LiTe

Als je in staat gesteld wordt om een cursus te volgen: zeker doen!
                    Helaas WERD ik in staat gesteld om een cursus te volgen, maar aangezien ik nu geen vast contract meer heb en mijn persoonlijke (spaar)potje leeg is, is het nu even van de baan... Maar zodra ik de kans krijg ga ik het zeker doen.
                    Bemin met mate, want liefde maakt meer kapot dan drank goed kan maken

Comment

Working...