Vliegen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Enrico
    • Jun 2004
    • 28

Vliegen

ik heb op een aantal forum polls gelezen over het "vliegen" van apparaten

O.a. gezien ik bezig ben met een klein woordenboekje over deze tak, zou ik graag willen weten wat het is!!!

Als iemand het mij uit kan leggen, graag

Mvg Enrico
    BOEM is HO!
  • Dropsen
    • Jan 2004
    • 375

Iets in je truss hangen.
    Een gevlogen headje hangt in je truss....

Rob
    Lange tijd werd bier beschouwd als een gezonde vorm van drinkwater...

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Zodra het niet meer op de grond staat en het omhoog wordt/is gehesen, vliegt t.
      Meestal praten we dan over truss, maar als ik het goed heb kan een line-array ook direct aan een takel omhoog worden gehesen en heet t dan nog steeds vliegen. Dus truss is niet verplicht. (Correct me if I'm wrong)

Comment

• Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

Oftewel; je vliegt wanneer je los bent van de grond, datzelfde geld ook voor apparatuur.

Comment

• DeAl
          • Dec 2003
          • 114

Aha, ik dacht wel dat vliegen die betekenis had.
          Ik dacht echter dat enkel alles wat omhoog getakeld was aan plafond/dakconstructie de benaming vliegen kreeg.
          Dus niet een truss die met "poten" ondersteund wordt op de vloer ...

Greetz
          The best way to accelerate a computer running Windows is at 9.81 m/s²

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

citaatus niet een truss die met "poten" ondersteund wordt op de vloer ...
            Dat heet dan ook geen vliegen. Als je vervolgens apparatuur aan die truss ophangt, dan is die apparatuur wel "gevlogen".

Die truss hoeft overigens dus niet met poten op de grond te staan (kan ook worden gevlogen).

Mvg Johan

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

vliegen: last die je hijst of heft. Hijsen doe je dus met een takel, heffen met een statief.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Hijsen wil zeggen dat het gaat om een vrijhangende last (!), enkel gehesen apparatuur "vliegt"... Een lichtmast met truss is geen gevlogen truss...

grtz AJB
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

En toch zeg ik u, kan ik apparaten laten vliegen zonder dat er takels of steels of wat dan ook in de buurt zijn!!!
                  [)] Maar dat is weer een heel ander verhaal natuurlijk.

Dit is nog gedeeltelijk waar ook, als ik een speaker vanuit een hoogwerker met steels in het dak hang, noem ik dat gevlogen, komt geen takel aan te pas.

Wat speakerclusters en ook line-arrays betreft Jurjen, die hangen aan een vliegframe, deze hangt weer aan de takel(s) En nee, idd niet aan truss, hoeveel soorten truss mogen een belasting van een ton hebben over een of twee punten verdeeld denk je?
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

Ik vind 'vliegen' een beetje vreemde term voor licht.

Geluid kan worden 'gevlogen' en versterkers en dimmers kun je 'meevliegen'.
                    Maar ik zeg tegen de rigger dat ie een paar takeltjes moet inknopen, vervolgens pik ik een trussje aan, daar hang ik lampen in die worden bekabeld en dan zeg ik tegen de rigger dat het trussje weg kan. Dat trussje wordt nog een keer getrimt (misschien met d of dt) en dan is het klaar. Komt geen vliegen aan te pas.
                    Ook niet naar de klant toe. We hangen trussjes/carreetjes of wat dan ook in, maar we zeggen nooit dat we het licht gaan vliegen.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

Je kent de term; "dit trussje/trekje kan naar ***" niet ??
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Enrico
                        • Jun 2004
                        • 28

Bedankt voor al jullie reacties, ik ben weer wat wijzer geworden!
                        BOEM is HO!

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Hallo Enrico en Kokkie:
                          nog FF in aansluiting op ralph en AJB:
                          Hier is weer de (Hollandse?) verwarring door het gebruik van engelse termen, die we letterlijk gaan vertalen.
                          In het Engelse taalgebied (GB/VS/Australie/Canada-enz) wordt in de theatersector met de term 'flying' zowel 'materiaal hijsen' (decor, licht, geluid, effekten enz.) als 'personen hijsen' = om de illusie van het vliegen te creeren.
                          Als iemand hier (NL) praat over een 'gevlogen' systeem bedoelt hij meestal 'opgehesen of opgehangen'.
                          En dat zijn dan 'vrijhangende' lasten = 'beweegbaar in de ruimte' (in elk geval in horizontale richting).
                          Plaats je een speaker-box op een statief dan heb je een 'geleide last', en is die beweging (grotendeels) onmogelijk.
                          Hang je een speaker onder een hoogwerker dan ben je illegaal bezig (er zullen weing hoogwerker- fabrikanten aangeven dat hun werktuigen ook geschikt zijn voor het ophijsen van lasten), maar zodra dat ding hangt is het een 'ongeleide, en dus vrijhangende last'.
                          Je kunt natuurlijk eindeloos zeuren over de lengte van de steels en het zijdelings tuien ervan, maar de principes in onderscheid lijken me duidelijk.
                          Dus Kokkie in jouw taalgebruik heb je deze verwarring wel degelijk laten binnensluipen.
                          Er is geen wezenlijk onderscheid tussen het ophijsen/ophangen van geluidweergevers of verstekers, of 'lichtweergevers' of dimmers.

Wanneer we het over echte 'personen vliegsystemen' hebben, moet je maar eens kontakt opnemen met Frontline Rigging. Daar hebben ze een paar ZFX-vliegsystemen in de verhuur.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...