Rigging termen / riging rookie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olvaar_be
    • Mar 2004
    • 64

Rigging termen / riging rookie

Ja ja .. hier ben ik weer met een domme vraag / vragen [:I] :

[?]1. Wat is een Ground support ? Is dit hetgeen je nodig hebt om van een vierkante truss een tower te maken ?

[?]2. Waarvoor staat "een outrig" ?

[?]3. Bestaan er towers voor x30d truss ? of bestaat dit enkel voor vierkante truss ?

Alvast bedankt voor de ophelderingen ..

Is er nergens geen pagina, het woordenboek v/d rigger ?

Wij houden het voorlopig op nen driehoekigen hoek met de platte kant vanonder .. of opzij ..

Ik heb al anderen gehoord die spreken over nen 003, ne 007 of nen 012 .. ik weet ook wel wat dit wil zeggen, maar ik ken die nr. wel niet vanbuiten

Groeten
    Peter

Surf eens naar mijne website.
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

1.) geloof dat je het zelf al goed hebt, maar ben niet cker ervan

2.) Outriggers zijn een soort poten, die je in de tower-basis zet, opdat ze niet omvallen.

3.) Voor zover ik weet heb je alleen 40'er square-truss towers...

Volgens mij is het van de outriggers al eens gevraagd... Al de zoekfunctie geprobeerd, nee cker?

Comment

• olvaar_be
      • Mar 2004
      • 64

ja heb net "zoek" geprobeerd .. niks gevonden ..

'k Zou zelf eens dolgraag die cursus riggen of cursus truss-dingskes willen volgen om alles piekfijn te weten te komen, er is maar een klein detail .. heb een beetje last van hoogtes .. tot 5 meter gaat het nog ... eigenlijk straf, had daar vroeger geen last van. tot ik een paar keer ben gaan muurklimmen. Maar da's nu wil al redelijk off-topic.
      Surf eens naar mijne website.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

citaat:Geplaatst door olvaar_be

Ja ja .. hier ben ik weer met een domme vraag / vragen [:I] :
        [?]1. Wat is een Ground support?
        Is dit hetgeen je nodig hebt om van een vierkante truss een tower te maken ?
        [?]2. Waarvoor staat "een outrig" ?
        [?]3. Bestaan er towers voor x30d truss ? of bestaat dit enkel voor vierkante truss ?
        4. Is er nergens geen pagina, het woordenboek v/d rigger ?
        5. Wij houden het voorlopig op nen driehoekigen hoek met de platte kant vanonder .. of opzij ..
        6. Ik heb al anderen gehoord die spreken over nen 003, ne 007 of nen 012 .. ik weet ook wel wat dit wil zeggen, maar ik ken die nr. wel niet vanbuiten
        1. Goundsupport = feitelijk dus alles wat op de grond staat.
        Maar in ons vak specifiek voor die systemen waarbij de 'masten' uit vertikale trussen bestaan, waaromheen een geleidings-sectie ('sleeve-block') op en neer kan bewegen. De mast rust op een 'base-section' met grote of kleine 'outriggers' (lange of korte 'stempelpoten') en op de mast zit een topstuk met twee schijven voor ketting of staalkabel waarmee de hef-beweging wordt uitgeoerd. Een groundsupport is een hefconstructie = met een geleide last. In theorie zijn de hef-krachten op de towers axiaal, maar de praktijk is complexer. Towers meestal met hef-capaciteiten van ca. 0,5-2ton, maar er zijn ook systemen met 4ton-towers op de markt.
        Andere grond-gesteunde systemen zijn
        a) 'portalen', die geheel uit vast-gemonteerde trussdelen+hoekstukken bestaan, waarbij deze op hoogte worden gebracht door wind-ups/lifters enz, die worden weggenomen als de poten hoog genoeg zijn. Typisch in standbouw en disco-toepassingen.
        b) 'lifting towers':
        - 'tours de levage' (typisch Frans) ~ gelijk aan groundsupports, maar zonder sleeveblocks. Hiermee kunnen alleen vrijhangende lasten worden gehesen, waarbij er meestal ook een moment over de asymmetrische base, mast/tower en asymmetrische topsection ontstaat. Typisch van 500-1000kg hijsvermogen per mast.
        - 'delay towers' of 'rigging towers' - meestal stand-alone masten, niet vertikaal maar met een hellingshoek. Vaak voor PA-clusters of delay-sets toegepast. Gangbaar in de range van 300-2000kg.
        c) statieven van alle denkbare soorten. Grootste hefvermogens tot ca. 300 kg.
        2. 'Outrig' is een term die ik niet ken, tenzij het een werkwoord moet zijn. Dan betekent het iets als buiten de truss ophangen - aan een outrigger (~uitkrager). De uitkragende stempelpoten aan een base noem je ook 'outriggers', en een trussje dat aan één zijde vastzit aan een sleeveblock noem je ook een 'outrigger' of 'cantilever'. De stempel-poten van een mobiel kraan heten bijv. ook 'outriggers'.
        3. Nee, niet dat ik weet. Maar als je het zeker wilt weten bel je Prolyte. Ik weet dat Slick voor haar driehoekige truss ooit wel sleeveblock gemaakt heeft, maar het is altijd een odd-ball gebleven.
        4. HET woordenboek voor de rigger bestaat niet. Ik ben al 15 jaar bezig met zoiets, maar blijf maar toevoegen en aanvullen. Sinds een klein half jaar is er een officiele NEN-club begonnen om zoiets op te gaan zetten. Overigens is het internet bezaaid met glossaries cq. woordenlijsten over 'arena rigging' en 'stage rigging'. Als je alleen op 'rigging' zoekt kom je vaak uit bij hengelaars, parachutisten en zeilbootuitrustingen. Met overigens ook soms herkenbare technieken.
        5. ? wat jij wilt.... ik snap niet wat je hier zegt / vraagt.
        6. ik denk dat je het hier over de codes (van Prolyte!) hebt voor bepaalde soorten hoekstukken. Andere fabrikanten gebruiken weer heel andere coderingen. Je kunt van alle trussbouwers hun product-informatie zelf wel van het net plukken, lijkt me.
        Tot zover, ik hoop dat het wat helpt, groeten Rinus.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...