Voor het voorafgaande verhaal, zie productieforum, "club party ten boer".
Beste Rinus,
het gaat hier over X30D, dus al geen H en geen V.
Bij de 003's merken we steeds dezelfde schade op, namelijk een scheur ter hoogte van de lasnaad in de 90° hoek op de "apex up" buis. Bij een 012 of 013 hebben we dit nog nooit vastgesteld. Volgens mij is een 012 of 013 steviger net omdat er een extra aanhechting is: daar waar bij apex down gebruik er een been naar beneden vertrekt is er een aanhechting net op het zwakke punt bij een 003. De rechte stijlen in dit extra been zullen waarschijnlijk hierin mee de krachten "absorberen" en over de hele driehoek (in het hoekstuk toch) van het dalende been verdelen, waardoor er minder stress komt te staan op die bepaalde lasnaad. Dit enkel bij horizontaal gebruik en zonder extra krachten op het dalende been welteverstaan.
Het gevaar bestaat er dan wel in, denk ik, dat wanneer de krachten in een 012/013 te groot worden, schade visueel minder gemakkelijk vast te stellen wordt, omdat het waarschijnlijker is dat gewoon het dalende been lichtjes uit de haak komt te staan t.o.v. de horizontale hoek, ipv de "klassieke scheur".
Bij een 014/015 zou de kans hierop dan weer nog kleiner kunnen zijn, alweer omdat er nog extra rechte stijlen aanwezig zijn aan de andere kant van de hoek. Maar dit hangt dan ook af van welke buis volledig is, en dewelke gesneden en gelast. (De kans is groter dat de lasnaad het begeeft, dan dat de volledige buis barst denk ik, maar dit zou weleens fout kunnen zijn als de scherpe rand van de gesneden buis kracht zet op de volledige buis. Hierdoor zou deze dan wel gemakkelijker kunnen barsten.)
Maar misschien wordt het wel veel eenvoudiger als we nu eens eindelijk op V truss overschakelen en enkel nog boxcorners zouden hebben.
Ik ben geen ingenieur en heb niet de mogelijkheid / kennis om dit concreet te gaan berekenen of uittesten, maar ik ben wel heel benieuwd of ik gelijk zou kunnen hebben. Momenteel kan ik enkel uitgaan van wat ik vaststel, en van wat ik me voorstel.
Misschien wekt deze post net genoeg nieuwsgierigheid om er diepgaander onderzoek naar te voeren? Rinus?
Groeten,
Beghin Didier
Ampli bvba
Beste Rinus,
het gaat hier over X30D, dus al geen H en geen V.
Bij de 003's merken we steeds dezelfde schade op, namelijk een scheur ter hoogte van de lasnaad in de 90° hoek op de "apex up" buis. Bij een 012 of 013 hebben we dit nog nooit vastgesteld. Volgens mij is een 012 of 013 steviger net omdat er een extra aanhechting is: daar waar bij apex down gebruik er een been naar beneden vertrekt is er een aanhechting net op het zwakke punt bij een 003. De rechte stijlen in dit extra been zullen waarschijnlijk hierin mee de krachten "absorberen" en over de hele driehoek (in het hoekstuk toch) van het dalende been verdelen, waardoor er minder stress komt te staan op die bepaalde lasnaad. Dit enkel bij horizontaal gebruik en zonder extra krachten op het dalende been welteverstaan.
Het gevaar bestaat er dan wel in, denk ik, dat wanneer de krachten in een 012/013 te groot worden, schade visueel minder gemakkelijk vast te stellen wordt, omdat het waarschijnlijker is dat gewoon het dalende been lichtjes uit de haak komt te staan t.o.v. de horizontale hoek, ipv de "klassieke scheur".
Bij een 014/015 zou de kans hierop dan weer nog kleiner kunnen zijn, alweer omdat er nog extra rechte stijlen aanwezig zijn aan de andere kant van de hoek. Maar dit hangt dan ook af van welke buis volledig is, en dewelke gesneden en gelast. (De kans is groter dat de lasnaad het begeeft, dan dat de volledige buis barst denk ik, maar dit zou weleens fout kunnen zijn als de scherpe rand van de gesneden buis kracht zet op de volledige buis. Hierdoor zou deze dan wel gemakkelijker kunnen barsten.)
Maar misschien wordt het wel veel eenvoudiger als we nu eens eindelijk op V truss overschakelen en enkel nog boxcorners zouden hebben.
Ik ben geen ingenieur en heb niet de mogelijkheid / kennis om dit concreet te gaan berekenen of uittesten, maar ik ben wel heel benieuwd of ik gelijk zou kunnen hebben. Momenteel kan ik enkel uitgaan van wat ik vaststel, en van wat ik me voorstel.
Misschien wekt deze post net genoeg nieuwsgierigheid om er diepgaander onderzoek naar te voeren? Rinus?

Groeten,
Beghin Didier
Ampli bvba
Comment