bevestiging kabel takel.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pino
    • Jul 2002
    • 390

    bevestiging kabel takel.

    Hallo allemaal,

    Misschien een ietwat rare vraag op dit forum, maar gezien hier toch wel enkele mensen zitten die wat kennen van materiaalsterkte waag ik mijn kans.

    Ik wil graag een kabel takel ( 250 kg maximum ) bevestigen aan een rail . 't Is de bedoeling om deze occasioneel te gebruiken om het materiaal van mijn geluidsinstallatie dat ik niet dikwijls nodig heb, te stockeren in de kelder om plaats te winnen in de garage.
    Nu, de rail is geen probleem: een soort poortrail waaraan ik 800 kg mag hangen, met 2 dikke bouten met 4 wielen aan die elk 200 kg mogen dragen. (dit zijn technische gegevens van de fabrikant). De lengte van de rail is 3 meter, en wordt opgehangen met 6 daarvoor dienende beugels (2 per meter dus).
    Nu moet die rail met behulp van hoekijzers zo'n 10cm onder het plafond komen hangen om een andere constructie niet in de weg te zitten.
    Er komt dus een verbinding (horizontaal) tussen dat hoekijzer en een draagbeugel (6 X ) door middel van een bout.

    Nu is mijn vraag: hoe dik moeten die bouten [u]minimaal</u> zijn als je weet dat er steeds 2 bouten belast worden met maximaal 250 Kg?

    Voor alle duidelijkheid: het gewicht komt dwars op de bout, en niet in het verlengde.
    Misschien nog even dit: de 2 beugels om de takel op te hangen zijn bevestigd met in totaal 4 boutjes M 8.

    Mijn gedacht is om dan ook M 8 te gebruiken, maar ik ben hier niet zeker van.
    Weet iemand van jullie hier een antwoord op?
    Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...
  • DidierB
    • May 2003
    • 337

    #2
    Als je ervan uitgaat dat elke bout 250kg moet kunnen dragen, dan zit je met een meer dan noemenswaardige veiligheidsfactor. (ik neem aan dat je in je garage nooit boven publiek zal hijsen, en dan nog zitten we veilig denk ik) Persoonlijk ben ik een fan van overbemeten constructies en zou ik een M16 gebruiken.

    Maar als je het echt exact wil weten: bij Würth krijg je heel gemakkelijk heel uitvoerig info over hun gamma, misschien moet je het eens bij hen vragen? In de "Würth-bijbel" (lees: uitgebreide catalogus) staan deze gegevens zeker in.

    En o ja: houd je ook effe rekening met het eigen gewicht van de constructie zelf? Beschrijvingen kunnen soms nogal vaag zijn, en ik haal me een constructie voor ogen zoals bij m'n pa waar een stalen profiel van 300kg de garage overspant...

    Groeten,

    Beghin Didier
    Ampli bvba

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #3
      Hallo Pino,
      een heel stuk beschrijving waar ik - net als Didier - weinig van snap...
      met materiaalspecificaties van fabrikanten = de lier en de ligger(?)
      en jezelf (?) = garagedak-belastbaarheid en hoeklijndimensionering?
      maar uiteindelijk vraag je naar de toelaatbare afschuiving (+ buiging?) op een M8, die je vergelijkt met de M8-en (in trek belast) op het liertje (of is het nou toch een takel?).
      Wat voor staalkwaliteit hebben die M8 boutjes? 4.6?, 8.8?, of 10.9?
      Dat op zich scheelt al heel wat slokken op een borrel.

      Didier duikt meteen in de kwaliteit van gewoon koolstofstaal met zijn M16. Lijkt me ook weer wat overdreven.

      Versimpeld sommetje voor bepaling van de axiale grens-trekkracht op een bout:
      pi * (0,8 * r²) * 0,2 rekgrens van het staal = bezwijkwaarde.
      Wanneer je in pure afschuiving (dwarskracht) wilt rekenen, deel de gevonden waarde hierboven dan maar door twee.
      Daar moet je dan in beide gevallen ook nog wel een Veiligheidsfactor 'op loslaten' - in de meeste bouwnormen minimaal dus delen door 1,5.
      Voor hijswerk (vooral dynamische belastingen) wordt dat wat meer vanwege vermoeiing enz = meestal 1,8. Maar dat kun je in jouw geval verwaarloosbaar noemen.
      Voor 8.8 M8 boutjes kom je dan op:
      pi * (0,8 * r²) * 0,2 rekgrens van het staal = bezwijkwaarde.
      3,1416 * (0,8*4²) * 560 (N/mm²) = 22518 N ~ 2252 kg bezwijkgrens in trek.
      En pakweg 1100 kg in afschuiving.
      Gedeeld door 1,5 ~ 1500kg 'toelaatbaar' in trek of ~ 730 kg in afschuiving.
      Maar dan mag er NIET gelijk ook een andere kracht (buiging?) op werken.
      (En voor hijsen boven personen alle waarden graag nog weer eens halveren.)

      Kortom ... zorg eerst voor een goede beschrijving (tekening!), met de krachtenwerking daarin overzichtelijk gemaakt,
      want anders blijven de antwoorden net zo vaag als jouw eigen vraag.
      't ken bes nohwel wah mer wuerre.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      Working...