D&B vliegen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

D&B vliegen

Voor een nieuw systeem ben ik op zoek naar een vlieg oplossing. We kunnen niet altijd takelen, en toch is het wel eens makkelijk om wat hoger te gaan.

Het gaat om Q7 kastjes die 22 kg. per stuk wegen. Het is bedoeld als front-stack, dus het kan wel eens voorkomen dat er publiek / monitor mixer oid onderstaat (in verband met v.f.). Voor de duidelijkheid gaat het hier om een systeem dat als line-array gebruikt kan worden, maar meestal zullen er 3 kastjes per kant naast elkaar hangen. We gaan op het moment nog niet groter, maar een beetje schaalbaarheid is nooit weg.

Nu ben ik op zoek naar de verschillende oplossingen. 2 truss towers met een stukje truss is leuk, maar vreselijk duur. En in mijn ogen ook overdreven voor die hele 66 kilo die naar boven gaat (okay, vf x8 ofzo? maar dan nog is het niet veel!). Zou makkelijk zijn als er hier wat mensen oplossingen posten die veel gebruikt worden, om de verschillende opties eens op een rijtje te hebben.

Eisen:
    * veilig (goedgekeurd & beproefd dus)
    * schaalbaar; moet uit te breiden zijn
    * compact; qua vrachtwagen-volume, en qua in beslag genomen oppervlakte op het podium
    * netjes; het liefst zelfs zwart voor evt. theaterklussen
    * zo goedkoop mogelijk (we zijn en blijven Hollanders)

Dingen die ik zelf al vond waren:

met dank aan Overdrive

en:

Met dank aan Peak Audio @ Borsato.
  • lucken
    • Sep 2002
    • 342

Neem eens een kijkje bij : www.alc-belgium.be en klik op ALC@TRUSS

Groeten,

Luc

Comment

• Jasper-Lichtbron
      • Jun 2001
      • 2155

Hoi Lucken, bedankt voor je info! Maar wanneer het dan toch zo'n soort oplossing zou worden ga ik liever voor Pro-lyte, dat sluit dan mooi aan bij wat we al hebben. Dit is opzich net spul, maar geheel niet-compatibel met andersoortige truss. En da's jammer!

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Hoi iCe,
        Een Genie-tower is zeker ook te duur?
        Maar kan met de toelaatbare 300kg (xVf=5) best jouw last van 66kg (xVf=10) verwerken.
        Als je nou toch al Prolyte hebt kun je toch op de 'Borsato-manier' uitbreiden?

Overigens is het woord vliegen (vrijhangende last*) niet echt meer van toepassing,
        want je zoekt in feite een heftoepassing.
        En dat doe je met hef-werktuigen en/of -constructies. En die kosten geld.
        PS: een echte Hollander weet dat een bakfiets goedkoper is dan een busje!

* 'vliegen' = Nederlands woord, daarbij denken we
        - in het algemeen aan vogels en insecten, en aan het verplaatsen van personen of goederen per Fokker, Boeing of Airbus, en
        - in entertainment/theater vooral aan het 'hijsen van personen'.
        In de Angelsaksische wereld (US, UK en Aus) wordt 'flying' voor vertikaal (en/ofhorizontaal) verplaatsen zowel 'goederen' als personen boven het toneel toegepast. De oorsprong ligt in het theater waar de fly-man, fly-gallery en fly-rail enz. normale begrippen zijn.
        In de R'n'R en aanverwante takken is wordt de discipline van de fly-tech uitgevoerd door de rigger.
        Zo kan er dus op een evenement ook een 'flying-system' tussen de 'lighting' en 'PA-systems' gerigged worden.
        groetsels
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jasper-Lichtbron
          • Jun 2001
          • 2155

Haha, okee; de begrippen daargelaten is een Genie tower ook gewoon een optie; maar wel een prijzige inderdaad.
          We hebben nog geen Prolyte, maar zijn van plan onze Eurotruss allemaal in de verkoop te gooien om de boel om te wisselen voor nieuwe Prolyte delen; dus wat dat betrefd is het handig om zovast vooruit te lopen op de feiten. Die Borsato manier is best een handige inderdaad, maar ik vroeg me af of die steunen etc. allemaal standaard onderdelen zijn? Kan het zo 1-2-3 niet op de website terugvinden namelijk. Dus als iemand daarvan toevallig type-nummers heeft, graag!

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

Denk dat je het snelst, meest flexibel uit bent met een alp/genie liftje.
            Alle towers en constructies zijn leuk, maar redelijk groot (ook qua te overhandigen euri)

Comment

• Overdrive
              • Feb 2002
              • 717

Even ter info, het Electro Voice geluid op de foto is afkomstig van een klus die [u]niet</u> door mijn bedrijfje is gedaan maar door het bedrijf waar ik werk (Powersound Sales & Rent Groningen) Voordat bepaalde mensen verkeerde conclusies gaan trekken...

@Ice: Succes met je zoektocht [8D]

Comment

• Rv
                • Feb 2001
                • 1086

Ook een vlieg-systeemke. Misschien niks voor u, maar ge weet nooit.

Peter van euro-pa is er vol lof over (hij voert het dan ook wel in ...). Kijk eens voor prijzen, meel hem voor info, is best een aangenaam persoon.
                Meer info: http://www.euro-pa.be/hookcraft.html

____
                Rv.
                ____

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

citaat:Geplaatst door Rv

Ook een vlieg-systeemke. Misschien niks voor u, maar ge weet nooit.
                  Peter van euro-pa is er vol lof over (hij voert het dan ook wel in ...). Kijk eens voor prijzen, meel hem voor info, is best een aangenaam persoon.
                  Die/dat hebben we al eens eerder voorbij zien komen.
                  Neemt een tikkeltje veel ruimte in naast de bühne, maar is ook verrekte handig bij klusjes aan de buitengevel... [8D]

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

ik ken dat ding, zie fotos aruba van live-foto forum...volgens mij is dat de 7.5 meter versie, denk ook niet de zwaarste

max gewicht is heel erg hoog volgens de specs, ik had er 500 kg inhangen en vond dat best al eng, had niet echt een goed gevoel over er meer bij hangen....
                    Als je bij die 9 meter versie ook wil duiken met een beetje diepe array moet je de steiger wel dwars zetten, en het word allemaal wat vaag qua topbelasting etc maar daar weet rinus alles van

wat ik ook wel heb gedaan is zon groundstatiefding (weet je met uitklapbare poten/wielen, eigenlijk voor licht oid) die gaan tot 7 meter.
                    knoppen en waarden :)

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Overigens... wat kost zo'n setje herriebakken en versterkers?
                      en over hoevel geld hebben we het als we kijken naar de (veilige) draagconstructie?
                      Het klinkt weer een beetje als:
                      "Ik wil een Porsche met een Lada-motor". (Want die zie je toch niet, dus moet niet teveel kosten?)
                      Ook kabels en connectors zijn er in meerdere prijsniveaus. Daarvoor ook niet teveel betaald?
                      Waarom eigelijk D&B? Ik ken merken die netzogoed (of beter) klinken en duidelijk goedkoper zijn.
                      Althans dat van die prijs vertelde de Finse importeur van Nexo aan mij met een grote grijns op zijn gezicht.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                        • Jun 2001
                        • 2155

Denk dat die ALP lift tot nu toe de beste oplossing is. Veilig; netjes af te rokken; komt goed aan het gewicht, niet te groot etc. etc.

En waarom D&B? Weet ik dat, ik doe lichtklusjes Rinus; dat moet je onderhand toch weten . Serieus; die nieuwe set is echt erg gaaf, kleine handzame kastjes die ook als klein setje te gebruiken zijn (1 basje, paaltje & 1 top) en passen gewoon goed binnen het bedrijf. Daarbij is D&B breed geaccepteerd, wat ook een erg groot voordeel is. Je kunt met de kastjes een array bouwen als het nodig is, allemaal voordelen, waarom ze hier precies voor gekozen hebben weet ik verder niet, ik vind het allemaal prima.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

HH McDonald is ook breed (!!!!!!!!) geaccepteerd.
                          Maar zeker niks beter dan de Koning van de Burgers.

Sorry iCe,
                          ik hou niet echt bij wie wat doet of waar die goed in is.
                          Nou ja, van een paar man/vrouw weet ik het inmiddels wel ...
                          (Gne gne gne, vooral van die vrouw is dat wel prettig...)
                          Maar geef mij verder maar takels, trussen, lieren en trekken.... enno
                          zo af en toe een statief.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                            • Jun 2001
                            • 2155

citaat:Geplaatst door rinus bakker

HH McDonald is ook breed (!!!!!!!!) geaccepteerd.
                            Maar zeker niks beter dan de Koning van de Burgers.
                            Klopt, maar sinds wanneer draait het daar dan om? Dan kunnen we wel voorbeelden blijven noemen!

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Sorry iCe,
                            ik hou niet echt bij wie wat doet of waar die goed in is.
                            Nou ja, van een paar man/vrouw weet ik het inmiddels wel ...
                            (Gne gne gne, vooral van die vrouw is dat wel prettig...)
                            Maar geef mij verder maar takels, trussen, lieren en trekken.... enno
                            zo af en toe een statief.
                            En dat is hier dan ook duidelijk bekend Zal het er in de toekomst bijzetten

Comment

• jens
                              • Aug 2004
                              • 1067

ik heb hier nog een plaatje van die prolite tower

voor een kleine 25000 euro ken jij je 3 toppen wel ophangen

Comment

Working...