ophangpunten messe dusseldorf

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

ophangpunten messe dusseldorf

Van de week geklust in dusseldorf.
    Was leuke beurs, zoals zo vaak zie je een heleboel dingen waarvan je denkt, is dat echt wel handig zo...

Fundamenteel was daarin de manier waarop je daar je puntjes krijgt gehnagen.
    twee fotoojes voor een omschrijving (zegt meer dan woorden)

Wat ze daar dus doen:
    grid heeft iedere 2 meter een vaste aanslag mogelijkheid.
    Daar hangen ze een stuk van 2m prolyteE20 tussen
    wordt in het grid geschroefd en met een conische koppeling in de bovenste buis van het trussje.
    aan dat trussje mag je je takels, steels hangen.

Aan het grid zelf hangen mag niet...

Mijn duits schoot tekort voor een duidelijke tekst en uitleg, bovendien weinig riggers daaro, wel stofjassen
    mijn vraag: waarom niet rechtstreeks aan het grid aanslaan?

Trussje mag bij 1 puntlast 200kg hebben, bij 2 puntlasten 150kg

Enig plausibele argument wat wij konden bedenken: ze hebben liever dat je een stukkie truss krom trekt, dan dat het rid onbekende zwaktes oploopt...

Iemand die hier meer over kan vertellen? alvast dank!
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Duitsland hè!
    F**kin' bunch of loonies.
    In elk geval mag er nu al 100kg in een spaceframe-knooppunt. Dat was (nog niet zo lang geleden) nog maar 50kg.
    Bridles mogen niet, want geven horizontale krachten...
    Ik ken dergelijke 2x2m spaceframes (maar niet in "Die Heimat") waar zonder veel problemen 200kg veilig in élke knoop gehangen kan worden.
    Maar strepen zijn strepen, en wie er in dat land eenmaal op is gaan staan, gaat er daar nooit meer af!
    200kg puntlast midden op een Prolyte E20 ladder(!)'truss' lijkt mij echter ook de ***en verzoeken.

Overigens is het wat mij betreft wel logisch dat je liever hebt dat een los trussje bezwijkt, dan dat je een deel van het dak aan flarden trekt.
    Al lijkt het mij dat die stalen buis (120-150mm doorsnede?) in het vakwerk heel wat degelijker is, en meer reservecapaciteit heeft, dan die alu-ladder eronder.
    Ik was een jaar of drie-vier geleden op een conferentie van Duitse Expo-exploitanten (standbouwers en hallen-eigenaars) en daar werd destijds afgesproken dat de gruwels en uitwassen wat betreft de rigging-beperkingen nader zouden worden bekeken door een commissie (ja, ook daar!).
    Er zou een objectieve en gelijkluidende regeling (gebruiksaanwijzing) komen voor alle deelnemende expocomplexen.
    We zijn dus een paar jaar verder en al in belastbaarheid verdubbeld.
    Over 10 jaar mag je er vast wel normaal riggen, als er 'house-rigging-companies' komen die ook echt verstand van zaken hebben.
    Maar dat laatste is niet echt een Duits probleem. Je komt in alle landen van de wereld ook nog steeds totaal autistische Orangoetangs en monetair agressieve Loupoloupos (geldwolven) van huisriggers tegen, die echt f**ck-all snappen van waar ze mee bezig zijn.
    Hoop doet leven.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

een conferentie van expo exposanten...dat klinkt mij in de oren als: we hadden een hal leeg staan en die gaan we aan onszelf verhuren, maar dat terzijde..

De keus voor de laddertruss was inderdaad hetgeen ons de wenkbrauwen deed fronsen.
      Zal wel met makkelijk stapelen te maken hebben ofzo...

Iemand meer inside info over deze keuze? ik hou me van harte aanbevolen voor alle id-en en suggesties.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Met iets van 45 - 50 geinteresserde vertegenwoordigers heb je geen hal nodig hoor, was een klein zaaltje in Bielefeld. Er zijn altijd maar weinig echt betrokkenen. De formule voor dit soort dingen is overal we te herkennen: 5% leidt, 30% volgt graag, 30% gaat schoorvoetend mee, 30% wacht zo lang mogelijk af en de resterende 5% blijft zeiken, tegenwerken en protesteren.
        Het geheel ging uit van de vereniging (naam weet ik niet meer precies, maar klonk als 'MANAS') die dit soort bedrijven samenbrengt. Die club is behoorlijk groot en heeft een gigantische gezamenlijke omzet. Een soort van club als de Nederlandse ESAH, maar dan ook met de 'Expohal-eigenaars' erbij.
        Die keuze voor laddertruss heb ik al eens eerder gehoord: het is goedkoop! Duitsers zijn net Hollanders (... maar vertel het ze nooit!) Overigens andersom geldt hetzelfde
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

het enigste wat ik kan bedenken is dat de constructie buizen vanwege hun redelijke diameter wel eens niet zo enorm dik kunnen zijn.
          misschien zijn ze bang dat een staalkabel een groef en daarma later een knik trekt.
          op deze manier trek je altijd op een knooppunt v.d. constuctie.
          wellicht is het voorschift van de architect.

ps weet je ook wat de kabel doet iets rechts van het trussje?
          deze hangt direct aan een knoop.
          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

Dat punt rechts van het trussje is een puntje van onze buren...
            dus een aanslag onder het knooppunt van het grid, die liep naar een trussje wat meter of 5 lager hing, andere kant hadden ze ook zoiets.
            Kortom: die hadden niet begrepen hoe je door middel van zo'n trussje netjes recht naar beneden kon...

Comment

Working...