Ontwerp rigging, suggesties en goedkeuring aub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJEM
    • Jul 2004
    • 254

Ontwerp rigging, suggesties en goedkeuring aub

Ik heb een ontwerp gemaakt voor een truss riging. Het idee is een halfronde cirkel.

Korte uitleg:

Zwartelijnen = truss
    Grijsblok = meubel
    Rodestip(pen) = trusspoot
    Blauwelijn = Stijgerbuis om het geheel stevigheid te bieden en evt om er een kleine spiegelbol aan te hangen.

Is dit idee mogelijk zo of kom ik straks in the hall of shame oid?

Verders wat raden jullie aan, vierkante of driehoek truss?

In afwachting van de reacties verblijf ik,

DJEM
    Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Wat ik mis; afmetingen.... GEWICHT...(zowel eigen gewicht materialen, als gewicht van in te hangen lampjes etc.)

Daarbij lijkt het alsog je je halve cirkelboog nog weer verlengt met een stukje reachte truss, alvorens door je takel"stip" te gaan (lastig te zien op paint tekening). Kun je dus alle exacte maten geven ?
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

Zoals AJB zegt, wat er in komt te hangen is van belang, maar zeker de afmetinegn en te gebruiken truss.

Direct ff een reality check...dit moet ook omhoog...blazen helpt niet, zal echt met behulp van statiefjes op hoogte moeten komen.

ps. Is dit een vervolg op: waar laat ik die paal?

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

citaat:Geplaatst door DJEM
        Is dit idee mogelijk zo of kom ik straks in the hall of shame oid?
        ALLES is mogelijk, mits er voldoende budget is...[8D] om te beginnen bij een goede planning.
        Jij bent de bedenker = de architect, maar daarna komt het werk van de technische toepassing = de constructeur.
        En het is dus realistischer - zoals de andere heren ook al zeiden - om een idee van de geplande (gewenste?) afmetingen, truss en de soort en plaats van de belastingen erbij te geven, om het geheel ook te realiseren. Als het alleen lege truss is met een boogstraal van pakweg 2,5m kan dit haast ook al uit enkele buis 48x3 [wel beetje spannend bij de masten/towers/palen/pootjes... hoe hoog moeten die?]
        1 opmerking kan ik alvast wel maken:
        Het is met truss net als met jenever-flessen: vierkant is beter dan rond.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

Vanuit lichttechnisch oogpunt ga ik toch voor die boog Rinus Speelsere dieptewerking he ! Life isn't only about rigging...[][B)]

Ga binnenkort een 11 meter halve cirkel op 3 statieven zetten, en met steels een 2de 11 meter cirkel eronder hangen... Zoals Ralph zeer terecht aangeeft; vergeet niet dat alles ook snel in elkaar te zetten moet zijn...Dus; trussjes op statieven, licht erin, bekabeling (met voldoende extra lengte) erin, takelen, groundsupport eronder, en kloar...

Leuk als je achter die DJ-booth serieus diepte wil maken; hang witte backdrop in die boog...Ook voor projectie met macjes interessant. 3 RGB-parren van Showtec eronder als strijklichtje; resultaat=botergeil... [:X]
          Arvid Buit

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Hoi AJB,
            misverstand... boog is OK, maar ik bedoelde vierkante truss-doorsnede+sterkte is beter dan driehoekstrus!
            ENNE
            "denk om de gevoeligheid van die ene paal"
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• DJEM
              • Jul 2004
              • 254

Dit is idd een vervolg van waar laat je die paal ja. Eerst wou ik weten of het uberhaubt wel zou overleven. Verders wat maten en gewichten betreft. Zat zelf te denken aan 5m breed, dan komt de cirkel gelijk, welk ik idd eerst wou verlengen met stukje recht, zodat die ongeveer 3,5m diep word.

En wat eer aan komt te hangen. In eerste instantie niet zoveel. De contructie bestaat uit 3 segmenten zeg maar. In elk segment komen ongeveer 4 parspots, en 2 a 3 tal licht effecten en nog een spot voor op de lichtbol. Verders komt er zoals ik zei waarschijnlijk in het midden een steigebuis, de blauwe lijn, waaraan een spiegelbolletje hangt.

Zelf zat ik te denken aan 3kant truss
              Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• Stijn Vanstiphout
                • Oct 2000
                • 1160

citaat:Ga binnenkort een 11 meter halve cirkel op 3 statieven zetten, en met steels een 2de 11 meter cirkel eronder hangen...
                Hoe ga je dat doen? Je onderste cirkel heeft dan toch de neiging de supports opzei te duwen??? Of ga je supertowers gebruiken? In dat geval gaat 't perfect natuurlijk, mits je ze aan de buiten (of binnen-)zijde plaatst.

mvg,
                Stijn Vanstiphout,
                LVL Multimedia
                België

Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Genie's hebben de eigenschap voorover te hangen, dus gaat prima
                  Arvid Buit

Comment

• ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

Goed...topic founder heeft dus echt geen enkel id wat er gedaan moet worden om dit te realiseren.

Gezien de problemen die je dan in de praktijk tegen gaat komen: help een keer mee met het sjouwen van dat spul als het gebouwd wordt door mensen die wel weten wat ze aan het doen zijn.
                    Gezien de summiere beschrijving van wat er in wordt gehangen ( spiegelbol van 30cm verschilt nogal van gewickt met een bol van 1m)
                    zal je mij verder niet horen dat iets op een bepaalde manier kan.

Comment

• DJEM
                      • Jul 2004
                      • 254

En Ja ik heb weinig kaas gegeten van riging ed. Vandaar dat ik het ook eerst post alvoorns ik het uitvoer. Zo probeer ik erachter te komen of het haalbaar is dit idee of niet.

Om nou een complete curses te volgen... Aangezien dit het enige idee is en ik niet verders andere dingen zal doen lijkt me dat niet nodig.

Oftewel kan dit ontwerp zo of niet das de vraag. Ik probeer gewoon een veilig iets neer te zetten.

Verders wat meewerken oid betreft ed zou ik alleen maar kunnen zeggen: iemand een vacature openstaan? Ben in bezit van CE.. Mail me maar!

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Kennis is nooit overbodige luxe, dus zo'n cursus is absoluut zinvol (en nog leuk ook kan ik je melden!)

Verder kan je ontwerp prima, maar het hangt volledig samen met de manier van uitvoeren, en de gewichten die je gaat hangen... WAT voor lamp, welk type, welk gewicht... Een moving head is wat dat betreft nogal vaag bijv. omdat een Zoom1200 58 kilo weegt, en een XT250 maar 14...
                        Arvid Buit

Comment

• DJEM
                          • Jul 2004
                          • 254

Das de clue een beetje... par's heb ik wel, niet zoveel alla. en wat de rest betreft moet nog aangekocht worden. Kijk als je in eerste instantie geen ruimte hebt op je truss, waarom zou je ze dan kopen...

Als dit ontw kan, heb ik meer ruimte en kan ik daar weer wat voor kopen.

Enfin laten we de vraag omdraaien wat zou de max belasting kunnen zijn.. of hangt dit meer van merk, type ed truss af?

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

De zwakste schakel bepaalt de sterkte van de ketting...

Laten we simpel zeggen; jij koop een Prolyte 30x30V trussboog van 5 mtr. (2 kwart stukken van 2,5m), verlengt deze met 2m recht van gelijk type, en onderbreekt op de rood aangegeven vlekken d.m.v. een boxcorner naar beneden. Hieronder staat een 4m truss (zelfde type etc.) op een goede baseplate... Hierin kun je dan rustig 4 fourbars parren hangen, en een aantal macjes (8 robee xt250 a 14kilo). No problem, ook bekabeling meegerekend. Ga je echter moving heads inhangen van 50 kilo, krijg je grotere puntlasten, en wordt het verhaal heel anders. Vergeet niet dat de achterste paal (in de boog) het meeste te verduren gaat krijgen... Contacteer Prolyte evt voor exacte opgave van hun materialen. Neem je hokkie tokkie truss zou ik helemaal geen licht inhangen
                            Arvid Buit

Comment

• DJEM
                              • Jul 2004
                              • 254

Kijk advies waar men wat aan hebt. Goed die puntlasten ed totaal niet aangedacht, maybe idee om dat in de gaten te houden met aanschaf effecten. Verders ik had zelf ook het idee dat we geen gamma truss voor dit soort ideeen konden gebruiken..

Comment

Working...