(schaar) Podiumdelen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

(schaar) Podiumdelen

Is het nu wel of niet toegestaan om deze podium systemen toe te passen?

Je hoord iedere keer wel weer mensen die het tegendeel beweren.
    Iemand het verlosende antwoord?!?
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Ik heb geen idee waarop jij basseert dat het niet langer zou mogen...
    Kom ze te pas en te onpas tegen.
    Zijn wel linke praktikabels....

Comment

• Rudy Vorstenbosch
      • Jun 2001
      • 1429

Als je trouwens goed kijkt zijn dit ook weer twee verschillende type's trouwens.
      Bovenste is de Highlite variant.
      En de onderste is de uitvoering zoals ik ze regelmatig zie.
      En waar ik ook regelmatig van zie dat er enkele verzakken.

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

Er gaan inderdaad veel verhalen rond over de 'schaar' podium delen...Ik weet wel dat er steeds meer bedrijven overstappen op podiumdelen met pootjes, die pootjes zijn dan weer in verschillende lengte...Dit is omdat er tegenwoordig veel theaters zijn waar de 'schaar' podiumdelen niet meer geaccepteerd worden, dit omdat je minsten HBO moet hebben om die dingen goed neer te zetten...Zeker na verloop van tijd van werkt het slot systeem op de schaar niet meer naar behoren, dus kans op inzakken...En een gerenomeerde verhuurder hier uit de regio, vertelde mij dat ze die schaar dingen op den duur willen verbieden...
        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

Die bovenste zou ik zeker afblijven, zoals het er op de foto uitziet hebben deze geen dwarssteun in het miden, ergo: bijzonder weinig draagvermogen.
          Dat ze onderhoudsgevoelig zijn is waar, maar iets kopen, er nooit onderhoud aan doen en dan zeiken dat je podiumdeel spontaan inklapt, das niet naief, dan ben je genomineerd voor de Balkenende award!

Comment

• Rieske
            • Aug 2002
            • 544

Tijdje geleden tijdens een klusje nog meegemaakt dat de zangeres halverwege het optreden door het podium zakte. Wat bleek ? De organisatie was vergeten de schaarpodiumdelen te vergrendelen ! [V] Maar ik heb inderdaad ook van diverse kanten vernomen dat dit type podiumdelen binnenkort de stort op kan.
            Life is what you make it

Comment

• RDH
              • Aug 2001
              • 298

Het zijn inderdaad linke dingen, vaak genoeg gezien dat mensen er doorheen gingen. Met schoolfeestjes als danspodium bijvoorbeeld...
              Moet je daar is twee mensen op zetten om gewoon te dansen, dat gaat nog wel, maar zet er dan is twee springende mensen op! Dan donderd ie dus zeker in elkaar.

Comment

• kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

Mischien dit onderwerp naar het rigging forum verplaatsen. Dan wordt het ineens logischer dat er voor dit soort podia, met vaste (verwisselbare) pootjes of schaarpoten ook normen zijn voor de belasting. En die verschillen nou eenmaal per podiumdeel en ook per type schaarpodium of per type podium met vaste pootjes en per fabrikant.

Misschien daar ook eens over nadenken voor je ze als danspodium gebruikt.
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• RDH
                  • Aug 2001
                  • 298

Ik zeg toch ook niet dat ik ze als danspodium gebruikte? Ik was daar als bezoeker...

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Rigging&staging...sterk plan, hoewel die podium boeren altijd in de weg lopen hoort het wel bij elkaar
                    Onderwerp gemoved door modje.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rigging-moderator
                      • Dec 2002
                      • 20

Waarde collega en medeforummers,

Rigging & Staging zijn vooral de kreten van producenten als Thomas, Tomcat, Total Fab. & sinds kort ook Prolyte.
                      En dat komt vooral doordat ze deze zaken kombineren in de verwerking van hun hoofdproduct: aluminium.
                      Toch hebben deze dingen eigenlijk niets met elkaar te maken.
                      Het ene IS de speelvloer en het andere wordt geacht daar op veilige afstand boven te blijven.

De enige overeenkomsten zijn:
                      Het wordt gebruikt bij shows/evenementen enz
                      en
                      Het moet veilig.

En wat dat laatste betreft voor deze schaarpraktikabels, dat is meest toepasselijke benaming: zoals wel vaker, er wordt nogal eens mee gezondigd in onderhoud en gebruik.
                      En dan zijn die "Schnackenbergers" (zo kent men ze in Duitsland) zeker gevaarlijk.

Wat mij betreft is de reden dat ze niet meer zouden mogen het eigengewicht van die krengen!
                      Met twee man en dan niet meer dan 25kg/man tillen = vergeet het maar!
                      Maar of daar Arboregels voor/tegen zijn? Geen idee.

PS:
                      Ik wil graag bij deze alvast protesteren tegen de eventuele naamswijzinging in "Rigging & Staging Forum".
                      Maar een apart Staging Forum is natuurlijk wel een suggestie.
                      Moderator J&H Rigging-forum

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5950

Helder Punt, naamsverandering is ook niet im vrage, maar deze vraag bij techniek...ik zag en zie net als Kokkie meer raakvalk met rigging forum dan met techniek...
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Het gaat wel wat ver maar er zit wel een beetje in die redenatie:
                          Alles wat met constructie te maken heeft gaat de riggers aan?
                          Laten we zeggen dat rigging de enige discipline is die in eerste instantie bezig is met krachten, dus het tactiele zintuigelijke (tasten/voelen).
                          De rest bekommert zich vooral om de visuele (licht, projectie) of auditieve (geluid) zintuigelijke aspekten. Heb ik iets vergeten?
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

Het ging mij er meer om dat er met prakken over het algemeen maar wat gedaan word, terwijl de ene prak toch echt de andere niet is. Het probleem is echter vaak dat als er geen maximale belasting opstaat, je er ook nooit achter kan komen, want een fabrikant en typenummer staat er meestal ook niet op. Wel weet ik dat ik ergens een keer een folder heb gezien van een fabrikant die een 200 en een 300kg uitvoering had, maar waar je uiterlijk weining verschil aan zag, zeker als je ze niet kon vergelijken. Vandaar mijn uitspraak dat er nu misschien wel wordt nagedacht over de belasting.
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• -Aart-
                              • Jul 2001
                              • 801

Heb hier al een jaar of vijf negen van die krengen van de onderste foto (met twee "X"-scharen er onder) Fabrikant is mij nu niet meer bekend.
                              Na enige tijd gebruik gaven de popnagels het op waardoor de delen uiterst gevaarlijk inzakten. Reparatie onder gerantie gaf niet het gewenste resultaat.

Uiteindelijk hebben we zelf de popnagels allen uitgeboord en vervangen door M6-boutjes + moeren. Ook wat extra slotbouten + hoekjes aangebracht om het alu frame om het hout heen in elkaar te houden. Nu houden ze zich op zich goed, maar beginnen de handvatten van de vergrendeling een voor een af te breken. Nare reparaties, kost erg veel tijd en is niet leuk om te doen.

Het type dat wij hebben is in de vorm waarin ze geleverd worden prima geschikt voor een een enkele spreker of bij een kerkdienst ofzo, niet voor grote groepen mensen of een band - laat staan als danspodium in een studentenvereniging.

Gezien de kosten en het gewicht van goede schaardelen (ze bestaan wel !) gaan wij in de toekomst over op iets met gewone pootjes. Kan minder mis mee gaan, is mogelijk nog goedkoper ook.

[edit]
                              Of ze verboden zijn weet ik niet. Maar ik zou er dus geen traan om laten als dat voor deze simpele delen zou gebeuren.
                              Voor de goede worden ook SWL's etc opgegeven en dan wordt het een ander verhaal.

Comment

Working...