(schaar) Podiumdelen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Helaas Harold,
    zonder punten en eindes aan zinnen wordt het betoog - voor mij althans - een 'beetje' onleesbaar.
    al ik er echt moeite voor moet gaan doen om eerst het Nederlands te ontcijferen
    om daarna het betoog te destilleren is er voor mij al snel een afhaakpunt.
    en dat vind ik jammer.

rinus
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Beste Harold,
      Mijn eigen poging om het verhaal leesbaar en hopelijk begrijpbaar te maken is dus de onderstaande ...
      - in de hoop dat dit topic hiermee niet in "stopverfpraat" dicht komt te zitten -

"Hallo Rinus,
      eerst even het volgende, en voor mijn duidelijkheid:
      Hoe moet ik je aanspreken en welke achtergronden heb je?
      Ben je ing of ir, of een man met heel veel vak kennis?
      Want ik heb veel van je gehoord, maar helaas nog niet het genoegen gehad je te mogen ontmoeten.

Dit moest ik even kwijt nu even terug naar jouw vragen en opmerkingen
      1) goed lezen !! ik heb gezegd: ze zouden verboden moeten worden, dan moeten wij gaan kijken van uit welk standpunt de schaarelementen worden gebruikt.
      ARBO zegt afgekeurd, want te zwaar, zelfs voor 2 personen.
      Ik zie niet dat dit met 3 personen wordt gedaan, het opzetten en het afbreken. Dit tot zover van uit arbo oogpunt.
      Dan van uit econmisch punt: op dit moment zijn ze in Nederland nog niet verboden.
      In Duitsland wel, al ligt het er wel aan hoe deze worden opgesteld. Je weet dat er een TUV is afgeven anders mogen ze in Duitsland niet eens verkocht worden en zouden ze niet gemaakt worden.

Wanneer een schaar op 20 cm staat heeft deze een extra steunpunt die bevestigd is aan de ondervoet.
      Dan alleen kan deze schaar 1500 kg dragen. Deze draagkracht is ook mogelijk als de schaar geheel uitstaat.
      Afhankelijk van de hoogste stand 80 of 100 cm bij de jumbo,s zelfs op 140 cm.
      Maar nu komt het:
      Wanneer de schaarelementen in Duitsland, Frankrijk, Engeland op de resterende tussen standen van 40, 60, 80 cm staan, dan kunnen deze niet meer dan 700 kg statische krachten aan.
      En dat is dan de reden van gebruiksverbod in deze landen.
      Dit omdat ze niet aan de afgenomen keuringen meer voldoen.
      Van de afgenomen TUV van 750 kg/m2 totaal ofwel 1500 kg per deck.
      (Even tussendoor:
      Dit moet dan wel de goede TUV zijn, de DIN 4112.
      En niet zoals Prolyte deze heeft op zijn DEX want hun TUV DIN 4113 is alleen geldig bij een samengesteld product zoals Trussen en dergelijk)
      De Duitse TUV en de Britsche staandaard normen zijn eigenlijk wel de graadmeter.
      Hierdoor zijn eigenlijk de geruchten ontstaan dat het raadzaam is geen nieuwe schaarelementen meer te kopen om de illusie op korte termijn te voorkomen, dat deze ondingen op kort termijn wel degelijk worden verboden.
      Je kunt er op dit moment dus van uitgaan dat wij in een overgangsregeling zitten wanneer komt de fatale dag van een geheel verbod.
      Hopelijk heb ik je vragen hiermee in het kort toegelicht,
      dus de vragen 3 en 4 laat ik buiten beschouwing.

Het beste is natuurlijke een duidelijke europese regelgeving ik denk dat jij daar het meeste over mee kunt praten want je zit toch in de commissie van normalistatie instituit de NEN norm voor hijstechnieken van trussen en dergelijke in samenwerking met prolyte en een derde partij .
      Ik kan je vertellen dat ik een zeer grote voorstaander ben van duidelijke regels van hoe het moet om een verhoogt platform (podium) en dergelijke constructies er uit horen te zien.
      Er zijn nog te veel in elkaar hangende en losliggende constructies van wat men noemt een degelijk podium. En dat in de buurt van niks wetende artiesten en laat staan het publiek, deze mogen er toch zeker van zijn dat alles veilig is.
      Om verder te gaan eerste jouw reactie op mijn reactie tot heden.

groetjes
      Harold Reurink

Laat ik het even anders zeggen lucas!!!
      zelfs dinosauriers moeten kunnen dansen op een degelijk podium."

Veel meer kan ik er niet van maken,
      behalve dat ik zie dat er veel en nogal verward wordt gepraat,
      maar er maar weinig is gebaseerd op echte feitenkennis.
      TUV is een keuringsinstantie, die zich baseert op normen.
      TUV maakt absoluut geen normen zoals jij beweert.
      In Duitsland heten de normen DIN (Deutsche Industrie Norm), en in Engeland BS (British Standard).
      En dat zijn van oudsher de landen met de meeste normen (ook van oudsher de eerst en meest geindustrialiseerde landen in Europa).
      En elk BS- of DIN-nummer staat voor een bepaald onderwerp.
      DIN 4112 gaat over

Comment

• Dj Nvie
        • Dec 2004
        • 161

bij ons op school hebben ze ook nog een stuk of 15 van deze schaar podia, en die worden nog volop gebruikt!
        Hier staat iets, maar het gaat over niets...

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Hallo Dj Nvie,

worden ze ook door de school onderhouden?
          en
          weten jullie wat je er aan belastingen op zetten mag in alle standen?

Comment

• Full On
            • Dec 2004
            • 11

Ik ben van mening dat het niet alleen ligt aan het systeem van hoe deze schaar-podia werken, maar wel aan de mensen die ermee werken.
            Ik zeg zeker niet dat het altijd zo is, maar hoe dikwijls zijn het niet de stagehands of mensen van de organisatie die de prakken en het podium ff snel rechttrekken? Ik zie deze dingen vaak genoeg gebeuren. Zelf kom ik dikwijls genoeg op de opbouw van grote en kleine evenementen en dan zie je genoeg... ff snel podium zetten... en de vergrendeling van de schaarelementen zitten d'r maar half in.
            En het verhaal van de vingertjes, dat kent iedereen wel: hoe dikwijls heb je zelf al tussen die "schaarpoten" gezeten?

Grtz
            B&
            Druk je op \'Full On\'.... vallen plots alle lampjes uit!!??

Comment

• rene.derksen
              • Feb 2004
              • 649

Wij gebruiken ze op school ook nog, bijvoorbeeld om het podium uit te bouwen of als verhoogd dansvloer. Maar de onderhoud is om over te zwijgen. Ik heb zelf een paar podiumdeeltjes "afgekeurt" omdat ze gewoon naar mijn eigen mening te gevaarlijk waren. En het wordt ook op onze school tijd om de podiumdeeltjes eens te vervangen!

Alleen hebben de deeltjes een kruislingse schaar.
              Licht is altijd zwaar.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Iemand met een mening, is iets heel anders dan iemand met kennis van zaken.

Comment

• rene.derksen
                  • Feb 2004
                  • 649

100% gelijk! Maar als iemand zonder kennis van zaken al kan zien dat iets te gevaarlijk is, dan moet het toch wel erg gesteld zijn met in dit geval een podiumdeeltje! En ik spreek dan meteen over echt gevaarlijk, dat bijvoorbeeld door hevig springen zo'n ding in elkaar zakt lijkt mij niet goed.
                  Licht is altijd zwaar.

Comment

• MGA
                    • Jul 2004
                    • 16

beste forumleden,

Ik moet regelmatig een een podium opbouwen dat bestaat uit schaar-podiumdelen. En met de averij die ik teruglees wat betreft deze podiumdelen, herken ik zelf ook een hoop in.

Maar ik zo onduidelijk vind aan de schaarpodiumdelen, is het volgende: Omdat je met zo'n schaarconstructie werkt, heb je in mijn ogen op de scharnier, en vergrendelpunten, een belasting die omgekeerd evenredig is met de hoogte waar je mee werkt. Dussss dan zou je op een maximaal uitgeklapt podium een auto kwijt kunnen (bij wijze van spreken dan he) en zakt er een voetbalteam door je 20 cm hoge podium heen. (k spreek uit ervaring). Dus voor zover ik weet worden er bij podiumdelen wél maximale belastingen gegeven, terwijl dat dus niet helemaal opgaat bij verschillende hoogten.

M. VR. Gr.
                    Marco

Comment

• lucasbakker
                      • Apr 2004
                      • 16

Ik denk dat voordat we deze discussie verder zetten is dat Harold even verteld wie hij is, voor welk bedrijf hij werkt en welk merk hij vertegenwoordigd in Nederland, dan begrijpt een ieder misschien ook beter zijn standpunt.

Want hij is wel diegene die in zijn verkoop praatje al jaren verteld dat podiumelementen met schaarpoten verboden zijn of verboden worden.En niet zo als hij op dit forum nu zegt dat ze verboden zouden moeten worden.

Des ondanks vindt ik dat zijn merk het beste en veiligste koppelsysteem heeft, wat ik gezien heb.

Ik denk dat dit meer een te maken heeft met het feit dat het merk dat Harold importeert geen elementen heeft met schaarpoten, maar ik kan mij vergissen! Zijn merk is wel redelijk nieuw te opzichte van de andere merken in Duitsland die al veel langer bestaan en produceren.

Ik heb de afgelopen week met mijn fabrikant gesproken ( reeds 50 jaar producent van podiumelementen )om uit te zoeken of een verbod is of komt in Duitsland of andere landen op podiumelementen met schaarpoten. Hun antwoord is dat bij hun niet bekend is dat dit er aankomt of dat dit zo zou zijn.
                      En wat ze hierbij vertellen is dat op alle podiumdelen met schaarpoten een TUV keuring zit en voldoet aan alle eisen van veiligheid.

Het grootste probleem blijft toch het jaarlijkse onderhoud aan podiumdelen wat bijna nooit wordt gedaan en gebreken pas worden verholpen als het stuk is.
                      Er zou eigenlijk net als voor takels een jaarlijkse keuring moeten komen voor alle podiumelementen.

Ik heb hierbij toch ook nog een vraag voor Harold.
                      Jou systeem heeft insteekpoten 4 per element, het volgende element kun je koppelen en daar heb je dan maar 2 poten voor nodig. Een hoek heeft maar 1 poot nodig.

Is bij de TUV keuring rekening gehouden met deze manier van opbouwen?
                      Ik heb eens gekeken naar een aantal TUV rapporten en zie hierin dat alle andere fabrikanten een berekening hebben van 4 poten per element.
                      Ik zou mij voor kunnen stellen dat als je er minder poten onderzet, je ook veel minder mag belasten en dat dit ten koste zou kunnen gaat van de veiligheid.
                      De opbouw gebeurd toch met minder poten dan in het TUV rapport staat.
                      Ik kan mij vergissen maar misschien kun je dit eens uitleggen.

Op de opmerking van Marco wil ik zeggen dat wij nooit schaarelementen gebruiken op een 20 cm stand als er een zware belasting op komt. Altijd elementen met insteekpoten of ons eigen systeem, ondanks dat men aangeeft dat de belasting geen probleem is.

En als ik kijk naar de vergrendeling van schaar podiumelementen dan zie vaak dat deze niet goed functoneerd omdat ze krom zijn en er geen onderhoud aan wordt gedaan en niet goed werken. Verder heb je bij een aantal merken het probleem dat op de 20 & 40 cm stand de elementen moeilijk zijn te voorzien van koppel klemmen en deze er vaak niet opgezet worden.
                      Zakt er dan een element door zijn vergrendeling dan gaat het meestal goed fout.

Ik zou zeggen bezig

Lucas Bakker

Comment

• IPO Jappie
                        • Feb 2005
                        • 1

Heb voor mijn huidige werkgever onderzoek gedaan naar het al dan niet verboden worden van de schaarpoten. Doel was om te kijken of het nog zou lonen om te gaan investeren in een nieuwe schaarpoot. Heb echt niks kunnen vinden dat er op zou kunnen duiden dat dit op relatief korte termijn het gevaal zou zijn. Wat wel is gebleken is dat het naar onze mening überhaubt niet gaat lonen om in de schaarpoot an sich nog een grote invetsering te doen. Klachten te over en een (inmiddels) te klein percentage van de totale poot- verkoop.

m.v.g. Jappie (ing.)

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Hallo Jappie,

Dat is duidelijke taal, wat in elk geval mijn vermmoeden bevestigd,
                          en al die beweringen van Harold voldoende ontkracht.

Comment

• Dj Nvie
                            • Dec 2004
                            • 161

citaat:geplaatst door rinus bakker:Hallo Dj Nvie,

worden ze ook door de school onderhouden?
                            en
                            weten jullie wat je er aan belastingen op zetten mag in alle standen?
                            zijn pas net 1 1/2 jaar oud, komt om het half jaar geloof ik een check en in de zomervak. wordt er groot onderhoud aan die dingen gedaan.
                            over de belastingen weet ik niks, maar daar ga ik ook niet over
                            Hier staat iets, maar het gaat over niets...

Comment

• harold reurink
                              • Jan 2005
                              • 8

Geachte forum leden,

Ten eerste heb ik begrepen, dat dit een forum moest zijn van onderzoek, verbetering en bevordering van veiligheid van schaar cq podium elementen.
                              helaas kom ik er steeds meer achter dat dit een discussie is zonder einde, en dat bevordering van veiligheid niet meer de doelsteling is.
                              Onze man met veel vak kennis dhr Rinus bakker houdt niet van personelijke vragen, en ontwijkt vragen, daarnaast geeft hij geen juiste verwoording weer van wat er gezeged of geschreven wordt, en het ergeste is nog, dat hij iedereen die hem niet aanstaat afzeikt met zijn opmerking.
                              Ik denk dat het door elke schrijver in dit forum het goed bedoeld word, en dat dat de bedoeling moet zijn van dit forum.

Ik denk dus ook dat Rinus zich beter kan bezig houden met rigging daar wordt ie teminste nog voor betaald, ( al zijn hier ook mensen die zijn beweringen en uitspraken in twijfel trekken) maar ik moet wel zeggen hij veel kennis van rigging.

daarnaast even terug te komen op jappie heb je ook naar de nieuwe VBG ( duitsland) en nieuwe de diverse aangepaste gemeenteveroderingen gekeken.

m vr gr

Harold Reurink

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

mag ik dan ff,

a de nieuwe vbg (70?) bestaat niet, dat is nl de bgv-c1.
                                b zal het de overheid een rotzorg zijn hoe je een prak neerzet, als-ie maar aan datgene voldoet waar je hem voor gebruiken wilt. Kinderballetje weegt miner dan een headbangende menigte Hells Angels .
                                c de tuv is alleen een thermometertje, ze vertellen of het koud of warm is, en desgevraagd ook nog met een bepaalde nauwkeurigheid, maar geen opsteller van regelgeving.
                                d moet ik de eerste gemeente nog tegenkomen die een kwaliteits-eis voor podia in hun verordening heeft staan. Ik bedoel : de eerste gemeente waar men dat er in zou zetten is enschede, en daar zien we dit najaar de foto's wel van.
                                e lijkt dit wel weer zeer sterk op het broodje aap-verhaal van de blauwe noodverlichting.

Heb ooit een podium helpen bouwen in het kurhaus, met dikke balken hout over de entree-trap heen. Was geen enkele keuring op, wegens het niet standaard zijn. Toch heeft het voltallig HollandsShowBallet erop staan zwieren.

Ik denk dat de schaar-prakken waarschijnlijk in hun CE-verklaring hebben staan dat er uitsluitend gebouwd mag worden door vakkundig personeel, en daar ga je al met je keuringen.

Comment

Working...