"Goed Gejatte Barriers"

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    "Goed Gejatte Barriers"

    ik moet wel lachen (of huilen?) om die mensen bij Prolyte.

    Jarenlang hebben ze zich (in mijn ogen terecht) druk gemaakt om die hufters van Milos die gewoon alles voor 99% van Prolyte kopieren.

    En wat schetst mijn verbazing?
    Nu komt Prolyte op de markt met een barricade die ze zelf voor 99% van de Mojo Barriers gejat hebben.

    Is er nou helemaal niemand meer integer en niets meer heilig?

    Het ontneemt hen wel het recht op dat gezeur over die Milos-copien.

    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    #2
    citaat:Geplaatst door sompi
    1. Anderzijds moet je wel bijna gaan kopieren als je wil barriers produceren. Wat kan je daar in ***snaam aan wijzigen ?

    2. Wanneer je trussen gaat maken zou je eventueel nog een ander systeem van koppelingen kunnen gebruiken.

    3. Of je zou ook kunnen afzien van de produktie van een produkt waar je geen meerwaarde kan aan geven. In dit kan Prolyte de produktie van PROLIFT ook wel stopzetten want ik zie niet welke meerwaarde dit produkt heeft ten opzichte van bv VERLINDE
    Hallo sompi,

    1. Dat is onzin. Barricades worden ook vandaag de dag nog gemaakt in allerlei vormen van totale ramp tot topklasse. En zelfs in die laatste categorie is nog steeds van alles te verbeteren. Maar dat moet dan wel economisch kunnen en weer op werkbaarheid worden gechecked. De MOJO barriers hebben een ontwikkeling van ca. 10-15 jaar -op de weg!- achter de rug, met telkens weer onderzoek en verbetering enz. Dus die hebben ook wereldwijd een zeer goede reputatie - dus die maak je na! En niet heel veel van het 2e rangs en goedkopere spul.

    2. Natuurlijk. Nou ik weet heel veel te verbeteren aan allerlei typen truss, maar het moet wel economi...... En je moet de fabrikanten weten te overtuigen dat dit een verbetering is. Die zijn altijd als de dood dat ze daarmee hun bestaande klanten beledigen: "Het kon dus nog beter. Waarom heb je dat niet meteen gedaan?" Veel fabrikanten zijn heel huiverig en conservatief als ze eenmaal in de markt zitten.
    (Ik heb persoonlijk die ervaring met 3 fabrikanten uit 3 verschillende landen!)
    Van de nieuwe fabrikanten komen de innovatiefste verbeteringen, en daarmee draaien ze hun kont in de markt en dan is de cirkel weer rond.
    Ik heb ook de meest weerzinwekkende {= nieuw nieuw nieuw-marketinggel*l!} koppelingssysteemen zien komen (.......en weer gaan!)

    3. Ook onzin. Toevallig (?) heb ik wat meer over de ins- en outs- van die fabrikanten gehoord (vooral vanwege het kinnesinne en het 'geroddel' en zwart maken van elkaar - dat is pas echt een concurerende markt). En als je nu gaat beweren dat een Prolyft (gemaakt in de VS door het CM-conglomeraat) een copie is van een Verlinde... moet je er nog maar eens goed naar kijken.
    Alleen al het electronisch 'taggen' met uniek genummerde chips is iets waar ze bij Verlinde nog nooit zefs aan gedacht (?) hebben. Terwijl ze daar de electronica-verbeteringen zowat voor niks aangereikt kregen van de Flashlight-ontwikkelaars.

    En toch kost die Prolyft steeds minder want de dollar zakt maar door!
    Dus dan is er wel degelijk bestaansrecht voor die Prolyft, ook al ben ik niet overal totaal van overtuigd.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

    Comment

    • Bart Vervaet
      • Nov 2004
      • 6

      #3
      In de test results van Prolyft staat het volgende:
      Body 500kg, 4m/min
      Lifting capacity 0.5kN

      Verder staat er bij test results
      one kiloNewton is approximately 1000kg

      Is 1kg niet gelijk aan 9.81N of vergis ik me?

      Comment

      • jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

        #4
        citaat:Geplaatst door Bart Vervaet
        Is 1kg niet gelijk aan 9,81N of vergis ik me?
        Voor zover ik heb geleerd bij natuurkunde wel.

        Dus 1 kN = 101,9 kg

        Comment

        • rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

          #5
          2 Bart,

          HH
          dat krijg je ervan als je met Amerikanen in zee gaat met hun achterlijk ingewikkelde stelsel van maten en eenheden. (oeps ... uitkijken als je iets achterlijk noemt, die Bush stuurt zo een revolverheld op je af!)
          Waar heb je dat van die testresults gelezen....
          ik dacht dat ik me al aardig kritisch door die teksten had geworsteld, maar die heb ik gemist.

          Moet je eens de logica proberen te vinden van de AWG - American Wira Gauge voor stroomkabels.

          2 jurjen:
          we gaan alleen zeuren over twee procent als het op betalingen aankomt, maar verder
          1 kN = 100kg.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

          Comment

          • Bart Vervaet
            • Nov 2004
            • 6

            #6
            Net 8 stuks aangekocht met daarbij natuurlijk de nodige certificaten
            Anders aardig goede takels alleen de ketting lijkt me wat overgedimensioneerd voor een 500kg model (of dienen we volgens de gegevens te spreken over 50kg model) ter vergelijking met een SM5.
            Lukt bijna niet meer om 20m keting alleen omhoog te hijsen.

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #7
              Zoek eens in jouw certificaten naar de specs van die ketting...
              misschien zit er wel gewoon 1tons ketting in en hebben ze alleen maar aan de overbrenging wat veranderd.
              Ik begreep ook al dat er geen verschil in formaat is tussen een 1 tonner en 0,5 tonner.
              In mijn ogen beteket dat maar 1 ding: "that really sucks".
              Maar je hebt wel een rete-sterk ketting in die 0,5tonner.
              Misschien wel met een verdubbelde Veiligheidsfactor.
              dan ben je klaar voor de toekomst (als de rest van de takel daar ook equivalent aan is).
              Ik ben heel nieuwsgierig naar jouw gebruikerservaringen.
              Heb je hiervoor ook nog met andere merken klimtakels gewerkt?
              Maar ik merk dat we afdwalen = weg gaan OFF-TOPIC!
              Als je iest te melden hebt over die Prolyfts - open dan een nieuw topic in het rigging-forum!
              Dit ging over namaak (en nare smaak).
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • Kevin_DM
                • May 2003
                • 577

                #8
                citaat:Geplaatst door rinus bakker

                ik moet wel lachen (of huilen?) om die mensen bij Prolyte.

                Jarenlang hebben ze zich (in mijn ogen terecht) druk gemaakt om die hufters van Milos die gewoon alles voor 99% van Prolyte kopieren.

                En wat schetst mijn verbazing?
                Nu komt Prolyte op de markt met een barricade die ze zelf voor 99% van de Mojo Barriers gejat hebben.

                Is er nou helemaal niemand meer integer en niets meer heilig?

                Het ontneemt hen wel het recht op dat gezeur over die Milos-copien.

                Héhé, had ik het in vorige topics al niet gehad over na-apers en schaamteloos kopiëren, kan ik alleen maar trots zijn waar het origineel (MOJO) weeral vandaan komt !
                --- watt ever you want ---

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  volgens mij is alles een imitaite van de Jersey-barrier.

                  ( blok beton, van een ton of wat.....))

                  Comment

                  • GladiatorIV
                    • Mar 2004
                    • 4

                    #10
                    Yo Rinus,
                    Bedankt voor de ongezouten mening mbt de Mojo Barrier copie van Prolyte !
                    Helaas is het inderdaad zo dat ook Prolyte een slechte kopie heeft afgeleverd, misschien de beste kopie tot nu toe, maar met vele beginners fouten en duidelijk gedreven door een drang tot het 'meters branden', ofwel kosten besparing mbt de productie gaat voor extra kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid.
                    Het zal interessant zijn om te zien of er meer als een recht exemplaar komt, de 'specials' ( bochten, nooduitgangen etc) en de manier van verpakken zijn een belangrijk onderdeel van het succes van de Mojo Barrier.
                    En Kevin : De Mojo Barriers komen uit Nederland, zijn ontworpen door een Nederlander, worden daar nog steeds gefabriceerd en ook het verhuurapparaat is daar nog steeds gevestigd. Dat de firma Stageco nu ook iets in de pap te brokkelen heeft, komt hoofdzakelijk doordat de beruchte Clear Channnel's het nut niet in zagen van een verhuurorganistie. Neemt uiteraard niet weg dat jouw oude heer ( mag ik dat zo noemen ) voor het barrierbedrijf zeker geen straf is !

                    Patrick

                    Comment

                    • SpaceyDeeJ
                      • Sep 2001
                      • 876

                      #11
                      Even offtopic een opmerking over de genoemde Prolift.

                      Ik kwam deze uiteraard tegen op de Plasa en heb me laten vertellen door een verkoper van Prolyte, dat elke takel twee keer zijn gewicht kan heffen. Met hierbij de uitleg dat bijv. een half tons takel, indien de ketting dubbel gebruikt (je zou dan een bepaald wiel, cq plaatje moeten omdraaien. ) je het te takelen gewicht kan verdubbelen. Vandaar dat dan ook een half tons takel, een ketting bezit die een ton mag takelen (mits dubbel geslagen) en voor een tons takel, twee ton etc...

                      Excuses voor de offtopic en misschien kromme uitleg, ik denk dat Rinus kan uitleggen wat ik bedoel ?
                      cheers,

                      DeeJ

                      zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #12
                        Nou dat klinkt wel heel erg bekend.
                        Maar ja ... verkoperspraat ... die hebben niet de capaciteit om een klant ook echt iets uit te leggen (ervaringen uit de eerste hand).
                        En toch heeft ie wel gelijk:
                        Met een 2-tonsblok (haak+kettingwiel) kun je de takel "tweeparts" maken:
                        en 2 x een ketting van 1 ton = ...................Twee ton!
                        Dan zit er aan het huis/body van de takel wel al standaard een twee-tonshaak.
                        Want ook die moet dan een kracht van 2 ton verwerken.
                        De verdere details haal je wel uit de manuals....
                        en die zijn bij de meeste fabrikanten aardig overeenkomstig.
                        Wat je wel in de gaten moet houden:
                        - je hijshoogte is plotseling gehalveerd als je dezelfde ketting 'dubbelt'.
                        - de hijssnelheid is gehalveerd!
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • Kevin_DM
                          • May 2003
                          • 577

                          #13
                          citaat:Geplaatst door GladiatorIV

                          Yo Rinus,
                          En Kevin : De Mojo Barriers komen uit Nederland, zijn ontworpen door een Nederlander, worden daar nog steeds gefabriceerd en ook het verhuurapparaat is daar nog steeds gevestigd. Dat de firma Stageco nu ook iets in de pap te brokkelen heeft, komt hoofdzakelijk doordat de beruchte Clear Channnel's het nut niet in zagen van een verhuurorganistie. Neemt uiteraard niet weg dat jouw oude heer ( mag ik dat zo noemen ) voor het barrierbedrijf zeker geen straf is !

                          Patrick
                          offtopic...
                          Ik kan ondertussen ook al lang niet meer volgen hoe de hele stageco structuren in elkaar zitten (als ie dat zelf al wel kan), maar gelukkig maar zijn we nog steeds niet over genomen door de amerikanen en nog steeds 100 % Belgisch !!! Ik weet wel dat MOJO blijkbaar toch ergens onderdeel uitmaakt van de overkoepelende stageco company ("international boarding of companies" of zoiets).
                          Enne, ik noem hem ook al wel ouweheer hoor!
                          Patrick, Als ik even mag vragen, van waar zou ik je kennen of welke connectie heb je met Stageco/Mojo ?
                          --- watt ever you want ---

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            #14
                            Ha die Kevin,

                            ik moert je ook nog steeds even bellen over een eventuele rigging cursus op jullie premises volgend jaar maar dat terzijde.
                            Ik ken je vader - en Stageco nog uit de tijd van die witte "oplierende" stalen tentdakjes - al heel lang dus, en reken hem tot de lichtende voorbeelden voor onze business.
                            En ik ken Patrick ook al heel lang = sinds de tijd dat hij als "smurf" werkzaam was bij Flashlight (1985/86 zoiets?).
                            Weliswaar een smurf van het formaat dat alleen maar door de waterkranen van de Hooverdam past hoor.
                            Laten we zeggen dat Patrick "Mr. MOJO Barriers Intl." is/was als John zich er even niet mee bemoeide....
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            • Kevin_DM
                              • May 2003
                              • 577

                              #15
                              citaat:Geplaatst door rinus bakker

                              Ha die Kevin,

                              ik moert je ook nog steeds even bellen over een eventuele rigging cursus op jullie premises volgend jaar maar dat terzijde.
                              Ik ken je vader - en Stageco nog uit de tijd van die witte "oplierende" stalen tentdakjes - al heel lang dus, en reken hem tot de lichtende voorbeelden voor onze business.
                              En ik ken Patrick ook al heel lang = sinds de tijd dat hij als "smurf" werkzaam was bij Flashlight (1985/86 zoiets?).
                              Weliswaar een smurf van het formaat dat alleen maar door de waterkranen van de Hooverdam past hoor.
                              Laten we zeggen dat Patrick "Mr. MOJO Barriers Intl." is/was als John zich er even niet mee bemoeide....
                              Ah Rinus,


                              Lijkt me wel de geschikte moment nu om te bellen, aangezien de tours momenteel toch grotendeels stil liggen en halve stageco crew toch maar ganse dag wat rondlummeld .

                              Enne Patrick, groeten van onze flashlight(metam)smurf (sinds ie z'n haar blauww heeft geverfd) Robin Kloppenburg !
                              --- watt ever you want ---

                              Comment

                              Working...