Rigging spullen kopen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nit-Wit
    • Feb 2005
    • 250

Om ab te seilen mag je een Achtje niet gebruiken, ook een shunt is niet toegestaan.

Abseilen is alleen toegestaan met bijvoorbeeld een Petzl I'D
    Tevens dien je met twee lijnen te klimmen. Een leeflijn en één backup lijn waaraan een valbeveiliging gemaakt is. Dit kan dus bijvoorbeeld een ASAP zijn (werking is ongeveer hetzelfde als die van een autogordel)

Je mag onder geen enkel beding aan slechts één lijn komen te hangen.
    Er was inderdaad iets met een gri gri, maar wat is me even ontschoten (ik gebruik die toch niet )

Als helm gewoon een Petzl Vertex Best nemen, die zijn toegestaan.

Bovenstaand spul kun je o.a bij Frontline Rigging kopen.

Helaas zie je soms cowboys die ooit wel eens een klimwand aangeraakt hebben stunten omdat ze "ervaren" zijn, helaas....
    "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• Highfield
      • Jun 2006
      • 144

Sorryt, ik raak het een beetje kwijt: gaat het nu om het strikt naleven van de regels of om de persoonlijke veiligheid van de persoon die aan de lijn hangt?!

<vloeken in de kerk AAN>
      Persoonlijk heb ik meerdere malen aan een achtje abgeseild (als instructeur) naar een persoon die in de problemen zat tijdens een afdaling, vervolgens de persoon in kwestie veilig en geen moment ongezekerd aan mijn persoonlijke tuigje gekoppeld, en zo gezamenlijk naar beneden vertrokken...zonder enig gevaar wat personen of materiaalbelasting betreft!

Dit is gestaafd door enerzijds getallen die bijgeleverd zijn bij de gebruikte materialen (voor mij het belangrijkst!), en anderzijds door de nederlandse wetgeving voor buitensport voor zover aanwezig. De Minister is immers niet de persoon die er daadwerkelijk hangt dus geen wetgeving voordat er een ernstig ongeval voorkomt, negen van de tien keer veroorzaakt door, U allen welbekend, amateurs.

Natuurlijk begrijp ik dat regels regels zijn, anders zou het een puinhoop worden hier, maar toch gaat mijn persoonlijke veiligheid voor alles! Helaas is de wetgever geen expert in voorkomende gevallen, maar de eventuele boete neem ik voor lief als ik daarmee mijn hachje heel kan houden!
      <vloeken in de kerk UIT>

mvg,
      Harm Hoogveld

Het begint met ambitie..

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Eerder werd mij verzocht een toelichting te geven op bersport=hobby, riggen=werk.

Het gaat om de belasting/slijtage aan je materiaal.
        Hoe vaak/frequent hang je aan een touwtje als je een berg beklimt? wat is gebruiksintensiteit wanneer je 40 uur per week an het riggen bent.

Vandaar dat wat mij betreft iedere vergelijking met bergsport volkomen mank gaat.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• PeterZwart
          • Jan 2008
          • 402

als jij fanatiek klimmer bent( en dat zijn er genoeg)

dan zal je materiaal heus wel wat moeten kunnen hebben mod.!

in beide gevallen mag je nooit naar beneden donderen omdat je 't materiaal te veel gebruikt lijkt mij?

denk trouwens dat je touwen sneller slijten in de bergen dan in't riggen

die touwtjes slepen wel es langs een stukje steen als ik mijn niet vergis..
          Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Peter, krijg je nog leesles op school?
            Gebruiksintensiteit van een fanatieke klimmer versus iemand die dagelijks zijn spullen gebruikt.

Graag on topic en inhoudelijke reacties.

Comment

• crewpoint
              • Feb 2004
              • 82

Rigging spullen

Ik ben het eens met de mod
              Er is blijkbaar meer verwarring ik lees namelijk riggingspullen en niet PBM materiaal maar we hebben het over pbm materialen.
              In andere onderwerpen is hier ook al over geschreven.
              Op het moment dat je voor je hobby ergens op de top van de K2 hangt al ben je nog zo goed heeft in zijn geheel NIETS te maken met het beroepshalve dus als onderdeel van de uitoefening van de beroepstaak in een dakspant hangen/klimmen.

Dit valt ook allemaal na te lezen in de europese richtlijnen

Op de site van arbopodium staat een duidelijk artikel
              zie : ArboPodium

Er zijn in Nederland inmiddels een aantal bedrijven zoals frontline, Rotterdam Rigging en Crewpoint die IRATA of ERRA cursussen organiseren en de betreffende PBM materialen verkopen en uitgebreide adviezen kunnen geven maar eerst alle zaken goed uitzoeken lijkt mij een pre

gr Willem

Comment

• RHulshof
                • Jan 2008
                • 66

ik ben nu al volop aan het informeren ik denkt toch dat ik eerst die cursus ga doen en dan de spullen ga kopen dan weet ik ook wat ik allemaal nodig heb.

Maar wel super bedankt voor de informatie.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Ha die Willem,
                  toch FF reageren (vanuit Athene) - want die opmerking over een goed artikel op de site van Arbopodium verbaast me hogelijk.
                  Die klojo's hebben maar heel weinig goed gedaan, dus was ik nieuwsgierig - en ja hoor:
                  positioneren is "fall restraint"? = shoot me (of liever "them").
                  Ik heb mijn leven lang begrepen dat positioneren een vorm van vertikale klim was waarbij je je op een positie - ter hoogte van je middel met behulp van je gordel - vastzet en dan je handen vrij hebt voor werkzaamheden....
                  Maar dus niet volgens deze door briljante personen bemande website.
                  Dus ben ik nou al die tijd zo dom geweest of zijn zij nou plotseling zo slim?

"Fall restraint" (=positioneren) staat voor het treffen van voorzieningen die het risico van een val volledig uitsluiten.
                  Een behoorlijk aanmatigende uitspraak trouwens: 'volledig uitsluiten'. En ook niet terecht want er is NOOIT iets volledig uit te sluiten. 100% Veiligheid bestaat niet.
                  En wat het nu is van dat voorbeeld-plaatje op een website over theater-/-podium veiligheid ontgaat me al helemaal.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• crewpoint
                    • Feb 2004
                    • 82

Beste Rinus

Klopt Rinus

allebei overigens zowel de inhoud van het artikel als de arbo podium site.
                    Het gaat mij om het volgende: Info zoeken (hier of elders) is een zeer goed streven voor ons allen. Vaak met een beetje googlelen kom je al een heel eind. Ik wilde de betreffende jongeman enkel wijzen op de verschillende internet sites waar alle regelgeving na te lezen valt.

Verder blijkt uit mijn praktijk helaas zeer vaak dat veel mensen ondanks hun ervaring te weinig weten van de door de wet gestelde eisen. Een forum zoals dit is wat mij betreft een ideale plek om eens naar de praktijk ervaring van anderen te vragen zoals werken op hoogte of riggen. En juist het gekke is dat ik dat nou juist weinig tegenkom ( Al heb ik een heel beperkte visie haha)

gr Willem

Comment

• HobbyBOB
                      • Jun 2006
                      • 2

GriGri???

Volgens mij is een GriGri niet bedoel om voor je werk aan te hangen, beter keus is een ID of een STOP.

Originally posted by JustME125
                      Mocht je een leuk advies willen en nog fijne spullen ook kijk dan even bij Vertigo Rotterdam, let wel even op dat er een Vertigo klimwanden en een Vertigo Hoogtewerk onderdeel binnen het bedrijf is. Het is wat lastig om erbij uit te komen via hun site dus vandaar de link

Bergsport

Ik heb de Rock Empire Skill Uni gekocht op aanraden van een collega. Verder heb ik via Globetrotter in duitsland een valdemper met lijnen gekocht (Camp).

Natuurlijk een helm erbij van Petzl (Petzl Ecrin Rock) via een bergsportzaak.

Verder nog een hoop losse spullen zoals karabiners, katrolletje, een aantal bandslings, Petzl GriGri en dat soort spullen maar die gebruik ik ook voor de hobby (ja, bergsport ja )

Ik hoop dat je er iets aan hebt, ga vooral niet overhaast dingen kopen. Vooral met je gordel moet je opletten dat deze je echt comfortabel zit want je zult hem lang aan moeten kunnen hebben. Daarom adviseer ik om de spullen een keer te gaan bekijken/passen/voelen en een goed advies vragen voordat je iets koopt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Comment

• JustME125
                        • Jun 2006
                        • 297

Fijn dat de topic weer "heropent" is.

De Petzl ID is een verbeterde versie van de Petzl GriGri. Doet feitelijk hetzelfde, heeft alleen als extra de anti-panick functie welke voorkomt dat je afdaalt wanneer je doordat je schrikt de hendel te ver opentrekt (de GriGri heeft deze functie niet, wanneer je schrikt, en je trekt de hendel helemaal open lazer je dus naar beneden).

De Petzl Stop heb ikzelf geen ervaring mee, uit de beschrijving en de tekeningen ervan valt af te leiden dat de Stop op een andere manier maar wel volgens een gelijksoortig principe (touwwrijving) werkt. Bij de Stop kun je in ieder geval het touw plaatsen zonder de Stop van je gordel te halen (is een groot voordeel). De Stop schijnt ook een betere snelheidsregeling te hebben, de GriGri (en ook de ID) hebben feitelijk geen snelheidsregeling, dit doe je met je vrije hand aan het losse touw. De Stop lijkt dus wel voordelen te hebben.

Over de veiligheid van de GriGri als ascender/descender zijn de meningen verdeeld, zowel hier als binnen de bergsport.

Verder wil ik even kwijt dat ik de GriGri uitsluitend gebruik voor positionering, nooit om aan te hangen zonder backup (in de bergsport wél, maar het schijnt dat klimmaterialen in een keer niet veilig zijn wanneer je er een truss mee inklimt. Nooit geweten dat mijn GriGri zo selectief was wat dat betreft ).
                        Correct me if I'm wrong

Comment

• martin rs
                          • Oct 2003
                          • 54

Ik zie bij rigging vaak alleen maar bergsport spullen.
                          Ik ben zelf bergbeklimmer en dit is vaak nog veiliger dan het rigging gebeuren.
                          vond ook inderdaad de opmerking over arbo werk en bergsport hobby vrij kortzichtig.
                          Alles wat in de bergsport wordt ontwikkelt en wordt verkocht moet aan zeer strenge eisen voldoen.
                          De ongelukken komen dan ook voor 99.9% door menselijke fouten en niet door falend materiaal.
                          Een rigging cursus gaat ook lang niet zo diep in op veiligheid en materiaalkeuze als bij de bergsport.
                          Gewoon met een integraal gordel erbij en een via ferrata set met helm en je bent eigelijk al bijna compleet. daarbij als je lijnen wil gebruiken gewoon statische lijn nemen.
                          DJ is not a crime

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

Als plaatser van de "kort door de bocht" bevonden opmerking wil ik je dan toch meegeven dat het materiaal dat gebruikt wordt in de bergsport ontwikkeld wordt voor een andere gebruiksintensiteit dan materiaal waar je je dagelijkse werkzaamheden mee doet.

Dat is wat mij betreft het grote verschil, ik geloof er met jou in dat de materialen voor de bergsport zeker gericht zijn op veilig gebruik door de klimmer, daar twijfel ik niet aan.

Dat je dingen ziet die op bergsportattributen lijken en veel raakvlakken hebben lijkt me evident.

Toch heb je bijvoorbeeld alu klimachtjes en stalen versies, doe mij die maar van staal.

Comment

• jurjen_barel
                              • Jun 2003
                              • 3150

Originally posted by martin rs
                              daarbij als je lijnen wil gebruiken gewoon statische lijn nemen.
                              Gefeliciteerd, je bent de eerste van wie ik dit hoor. Tot nu toe ben ik overal overtuigd van het gebruik van dynamische lijnen (behalve als hijslijn). Heb jij ook een mooie redenering achter je bewering?

Comment

• martin rs
                                • Oct 2003
                                • 54

een dynamisch lijn heeft rek. dit kan afhankelijk van belasting oplopen tot wel 30%. deze dyunamische rek is bedoeld voor als men klimt de klap op te vangen. een gebroken rug is zomaar gebeurt. je ziet ook dat als de lijn te kort is om de klap op te vangen, dat er een remplaat tussen zit. dit is vaak zo bij de zelfzekeringen die je om en om kan klikken. lijnen van vaak max 1.5 mtr. allemaal met een remplaat of vergelijkbaar systeem.

Bij het afdalen heb je dit niet nodig en is het ook lastiger omdat men door de rek niet exact kan werken.
                                de dynamische lijn is dus niet geschikt voor afdalen en al helemaal niet om af te dalen en halverwege blijven hangen om iets te doen en vervolgens weer verder af te dalen of door middel van stijgklemmen omhoog te gaan.
                                Ook gaat de statische lijn langer mee, en zijn ze goedkoper.
                                Ik zou niet snappen waarom iemand een dynamische lijn zal gebruiken tijdens het riggen.
                                DJ is not a crime

Comment

Working...