Rigging spullen kopen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Ik ben zelf een niet echt actieve klimmer, dat zal ik toegeven, maar juist om gebroken ruggen te voorkomen zal er immers gekozen moeten worden voor dynamische lijnen. Klappen opvangen doen we liever met een touw dan met het lichaam.
    Uiteraard is dit afhankelijk van het snelheidsverschil tussen afdalen en een plotselinge stop.

Het argument dat je met dynamische lijnen lager uitkomt dan je zou willen halverwege een lijn, lijkt me niet opgaan. Bij het afdalen zit er in de lijn boven je immers al rek (je gewicht/massa hangt immers er al aan) en die zal niet gigantisch extra toenemen als je stopt. Bovendien lijkt het me vanzelfsprekend dat je enigszins je afdaalsnelheid aanpast als je je doel nadert. Correct me if I'm wrong.

Dat statische lijnen goedkoper zijn, mag niet meespelen de voor- en nadelen als we het over veiligheid!!

Comment

• Q-av
      • Nov 2008
      • 86

Jou beredenering duidt alleen op een fout gebruik van de producten.
      Namelijk als je in je touw hangt kun je niet verder naar beneden vallen en is rek dus zinloos.

Wanneer je niet in je touw hangt behoor je valbeveiliging te hebben.
      Dat zijn dus de befaamde valdempers.

Sterker nog als je via rope-acces touwen gaat klimmen en je doet dat met dynamisc touw, dan sta je eerst een aantal meter weg te trappen voor je van de grond afkomt.
      Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Laat maar weten als mijn kijk op de zaak verkeerd is.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

2 Q-av
        Als ik op de stoep sta - hang ik niet in een touw - en kan ik ook niet vallen?
        Heb ik dan ook valdempers nodig?

Is dit allemaal een 'staging' onderwerp?
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Q-av
          • Nov 2008
          • 86

Originally posted by rinus bakker
          2 Q-av
          Als ik op de stoep sta - hang ik niet in een touw - en kan ik ook niet vallen?
          Heb ik dan ook valdempers nodig?

Is dit allemaal een 'staging' onderwerp?
          Gebruik je dan wel dynamisch touw? zoja waarvoor.

En ja ik moet je eerlijk bekennen ik kijk niet zo vaak in welk onderdeel ik zit te lezen als ik ergens bij het gevoel krijg dat ik er weleens op zou kunnen reageren dan doe ik dat.
          Terwijl ik toch denk dat het jezelf opangen of zekeren in de categorie Stage&RIGGING valt.

Comment

• Little John
            • Jul 2009
            • 6

Ik ben nu wel benieuwd wat rhulshof heeft gekocht

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

Originally posted by Q-av
              Jou beredenering duidt alleen op een fout gebruik van de producten.
              Namelijk als je in je touw hangt kun je niet verder naar beneden vallen en is rek dus zinloos.
              Naar beneden vallen zal inderdaad meevallen, lange lengten slap touw is inderdaad niet de bedoeling. Maar een flinke noodstop tijdens het afdalen is een verwaarloosbare kracht voor het lichaam?

Wanneer je niet in je touw hangt behoor je valbeveiliging te hebben.
              Dat zijn dus de befaamde valdempers.
              Klopt, heb ook nooit beweerd dat dit niet zo is.

Sterker nog als je via rope-acces touwen gaat klimmen en je doet dat met dynamisc touw, dan sta je eerst een aantal meter weg te trappen voor je van de grond afkomt.
              Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
              Ook vaak genoeg mensen gezien die geen valbeveiliging droegen, omdat het te veel ten koste ging van de bewegingsvrijheid, wat in hun ogen ook niet de bedoeling was. Gebruiksgemak boven levensbedreigende risico's?

Comment

• Little John
                • Jul 2009
                • 6

sorry dat ik even inhaak jurjen, but

met robe acces hang je echt liever in een statische lijn
                Bovendien ben je ook getraind dat te doen.
                Een afdaling zo snel dat je beter uitbent met dyn. touw komt niet voor met de middelen die je gebruikt, al begrijp ik wel je redenering.

Afdalen met een achtje kan wel ontzettend snel gaan, maar die gebruik je met sport, en daar gebruik je idd wel weer dyn. touw.
                (en als je dan zo snel gaat, en je wilt een noodstop maken, doe dan eerst handschoenen aan.....)

De bergsporters krabben achter hun oor als ze horen dat industrieklimmers in statische touwen hangen en andersom trouwens ook.

buiten dat, bergsporters en industrieklimmers gebruiken vaakwel dezelfde materialen (handjammers, bandlussen) en ook weer een heleboel niet helaas. (heb nl een assorti voor sport en werk,...kost wat...maar dan heb je ook wat!)

hopelijk wat verheldering gegeven

grt

Comment

• RHulshof
                  • Jan 2008
                  • 66

Al een tijdje niet op het forum geweest wegens over drukte op mijn werk.
                  Onder tussen gaan freelancen dus dat probleem is nu opgelost.

Ik heb een tuigje van petzl de havano BOD
                  Het een en ander aan Carabines.
                  een Y val beveiliging en een paar slings voor positionering.

daarnaast een statisch touw is het geworden
                  Alleen wil ik nog een afdaal apparaat gaan kopen weet alleen niet welke
                  ik gebruik nu alleen een 8 om te abseilen soms maar dat is dan gecontroleerd afdalen dus in 1 keer naar beneden toch lijkt mij een grigri of zo ook erg fijn werken.

ben dus nog aan het uitzoeken welk ik wil

Comment

• TVE
                    • Nov 2009
                    • 1

Hey RHulshof,

Indien je weinig/geen ervaring heb met afdaal apparaten is het verstandig om te kijken naar een apparaat als de Petzl ID.

Dit afdaal apparaat heeft een auto-lock systeem en mocht je het touw op de verkeerde wijze door het apparaat heen halen dan blokkeert hij zodat je niet naar beneden dondert.
                    Een Grigri doet dit niet, als je deze op de verkeerde wijzen inbind remt hij niet.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Gr. Tom

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Misschien is het niet onverstandig om je licht eens
                      op te steken bij Frontline Rigging.

Daar snappen ze tenminste waar klimmen en rigging over gaat.

Ze hebben daar trouwens ook een webshop:
                      Home

Je kunt ook verwachten dat je daar een serieus advies krijgt,
                      en geen 100% commerciele zwambabbel zoals van veel van die
                      hijsmateriaal-bedijven die dit "klimspul" er even bij doen voor de leuke marge,
                      maar amper weten hoe je een goede tweesprong moet opmaken
                      om zinvol te gebruiken in ons vakgebied.

Klimmend riggen is niet hetzelfde als valbeveiligen.
                      Een kraanmachinist is geen entertainment-rigger.
                      (Een rigger is touwens ook geen kraanmachinist).

Comment

• @lex
                        • Jul 2006
                        • 1087

Een andere reden om statisch touw te kopen (naast de hierbovengenoemde) is de volgende:

Je evacueert met een kabeltrommel (wie weet de officiƫle naam?) met een afdaalapparaat. Als je sneller zou abseilen dan je trommel zou toestaan, dan slaat deze vast. Doe je dit met een statische lijn dan heb je een klein probleem. Je zal je aan het touw moeten optrekken om de kabeltrommel te ontgrendelen. Als dit gebeurt met een dynamisch touw dan trekt de rek het touw door het afdaalapparaat en zal je dus een stuk omhoog moeten klimmen om de kabeltrommel te ontgrendelen. Niet bepaald veilig in een evacuatiesituatie.

Overigens zal dit met een Petzl ID niet gebeuren (zo snel kan je met dit apparaat niet abseilen). Maar in een testsituatie heb ik gemerkt dat dit een bestaand risico is met gebruik van een Grigri.

@lex
                        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Er zijn
                          kabeltrommels (hoe officieel wil je een naam hebben?)
                          een trommel waar een kabel op kan.
                          Maar misschien doel je op de Non-chutes? "meelopende staalkabel valstopper".
                          Daar is een EN-norm over ergens in de 560 (of was het 650?) reeks.

En er zijn
                          afdaalapparaten.
                          ook daar is een EN-norm over. Werken ook met behulp van staalkabels.

Maar het is wel een vergelijking van appels en peren.

En hoe ik jouw touw daar dan weer mee in verband moet brengen is mij een raadsel.
                          Er is een verschil tussen hoogtewerk van riggers, bouwvakkers en kraanmonteurs
                          en
                          hoogtewerk van "berggeiten en andere rotsklevers".
                          - de eerste groep moet het doen om hun werk te verrichten.
                          - de tweede groep wil het doen om hun leven te verlichten?
                          Dit forum gaat over groep 1.
                          (voor de hobby-suicidalen zijn er voldoende andere forums te vinden.)

Comment

Working...