Scaff toren 8M (layer)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nachtbrakers
    • Mar 2008
    • 4

Scaff toren 8M (layer)

Wie kan mij aan een tekening voor een layer toren van 2,07m bij 2,07m 8m hoog helpen?

Hij zal buiten komen te staan en dienen als lichttoren ( 3x arena ballast onderin) verder zal hij dicht gemaakt worden met zeiltjes.
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

Hallo nachtbrakers,

8 meter hoog, een basis van 2*2m, dichtgemaakt met zeiltjes en drie ballasten van arena's als ballast/ankergewicht?

Ik kijk naar buiten, zie het stormen en besluit toch maar binnen te blijven. Heb vandaag geen zin in zeilen met een scafftorentje...

Gr, @lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• nachtbrakers
      • Mar 2008
      • 4

Ik heb toch nergens gezegd dat ik de ballasten van de arena's als ankergewicht ga gebruiken.
      Ik bedoel alleen dat ze niet boven in de toren komen te hangen.

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Er zijn voldoende steigerbouwers die een dergelijke constructie willen aanbieden.
        Een tekening wordt gemaakt voor mensen die kunnen omgaan met die tekening. Zomaar delen van tekeningen, dat is niet zoals de wereld draait.
        Bouwen van deze constructies is vakwerk, gedaan door professionele bedrijven.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

En daar wordt de spijker op zijn kop geslagen.

Probleem van Technische tekeningen is dat 60% van de mensen die ermee moeten werken niet echt begrijpen wat er staat.

Ik heb in mijn verleden bij een zwembad-bouwer gewerkt waat we privé zwembaden bouwden. Zolang het buitenbaden waren ging dat goed, zodra het binnenwerk was en we te maken kregen met een aannemer en technische bouwtekeningen moest ik met de baas mee naar de bouwvergaderingen omdat hij de tekeningen niet begreep.

De man deed dit werk al 25 Jaar !!

Het moraal van dit verhaal: zoals de MOD al zegt:
          De tekening laat je maken door de persoon die hiervoor verantwoordelijk is en wordt gebruikt door een persoon die weet wat er staat (en er zelf ook 1 zou kunnen maken)
          Dan weet je dat een tekening zin heeft. wanneer de tekening perfect is en de lezer denk "dat zal er wel staan" gaat het al mis.

Verder: Ik zou kiezen voor het dichtmaken met winddoorlatende netten. deze werken al maar werken niet als zeil. Win raad in bij een gerenomeerd bedrijf.!
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• nachtbrakers
            • Mar 2008
            • 4

Ik wil de tekening laten zien aan de plaatselijke steigerbouwer, die ook over genoeg layer materiaal beschikt maar niet zo achtelijk duur is als de gerenomeerde bedrijven (2900 ex. voor 2 torens).

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

En je vraagt dus wel of die achterlijk dure bedrijven even hun tekeningen aan jou ter beschikking stellen?

euhm...Wil je een aardig of een eerlijk antwoord?

Comment

• nachtbrakers
                • Mar 2008
                • 4

Originally posted by moderator
                En je vraagt dus wel of die achterlijk dure bedrijven even hun tekeningen aan jou ter beschikking stellen?
                Dat vraag ik toch nergens!

Ik vraag of er misschien iemand is die een tekening voor me heeft, meer niet.

Het lijkt wel of de grotere bedrijven geen eens zin hebben om 2 torentjes te bouwen en daarom de prijzen zo hoog houden.

Comment

• Hairman
                  • Feb 2005
                  • 68

Originally posted by nachtbrakers
                  Dat vraag ik toch nergens!

Ik vraag of er misschien iemand is die een tekening voor me heeft, meer niet.

Het lijkt wel of de grotere bedrijven geen eens zin hebben om 2 torentjes te bouwen en daarom de prijzen zo hoog houden.
                  Ik denk dat je dat niet zomaar kunt stellen, nachtbraker.

De gerenomeerde bedrijven zitten idd niet altijd te wachten op zulke kleine klusjes, zeker niet in het hoogseizoen. voor een torentje van 8 meter heb je toch 3 personen nodig, en vanwege de ballast die nodig is om het zaakje overeind te houden bij zware wind moet je met een vrachtwagen en heftruck komen!
                  En daar hebben we dan ook meteen de grootste kostenposten te pakken.
                  Van Eersel (daar zit ons "gerenomeerde" bedrijf) naar Harderwijk is 150Km. Heen en terug is dus 300Km, en dat nog eens erbij voor de afbouw is samen 600KM!! Had je daar al bij stil gestaan? Verder moeten die 3 personen ook hun boterham verdienen maal 2 dagen (op- en afbouw). Ook zit er op kantoor nog iemand die voor jou een mooie tekening maakt met de daarbij horende berekeningen (ivm belasting van het gewicht wat jij er in wil hangen, en van de windbelasting omdat jij die torens zonodig vol met doekjes wil hangen). Verder moet het hele zaakje klaargezet en geladen worden, en na de afbouw weer gelost en gesorteerd... En natuurlijk de salarissen van de directeur, secretaresse, verkoper, planner etc niet te vergeten!
                  Dus: Als je heel goedkoop 2 torenjes wil moet je idd bij je lokale steigerboer/ aannemer zijn!
                  Vergeet niet om een berekening te laten maken voor de windbelasting (als ze dat al kunnen?)

Maar goed, het ging om een tekening zodat je aan de steigerbouwer kunt laten zien wat je bedoelt.
                  Ik zou zeggen, pak pen en papier, en teken in 2 minuten een voor- zij- en bovenaanzicht van 1 torentje, en zeg dat je er zo 2 wil hebben....
                  Lijkt mij overdreven om dat aan iemand anders te vragen, of het moet zijn dat je je voor je tekenkunsten schaamt en liever een autocadtekening overhandigd...

Weest gegroet,

Herman.
                  Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

[QUOTE][/QUOTWie kan mij aan een tekening voor een layer toren van 2,07m bij 2,07m 8m hoog helpen?E]

Nachtbraker vraag wel degelijk om een tekening die anders gebruikt wordt door een steiger bouwer die bekwaam een toren voor hem kan bouwen.

Zolang mensen niet willen inzien dat voorbereiding en veilig werken geld kost zal ik het voor de bedrijven opnemen die hier onterecht als woekeraars worden neergezet.

Herman geeft een groot deel van de onderbouwing in de prijsstelling al aan.

Sommige dingen kan je heel veruftig oplossen door een goedkoper alternatief te bevragen/ te gebruiken.

Berekeningn van een grid/scaff of een doortimmerd creatief ichtplan, dat is waar geld mee wordt verdiend.
                    Niet de vermoorde onschuld uithangen als dat je verteld wordt!

Comment

• jens
                      • Aug 2004
                      • 1067

Ik zou lekker de organisatie voor die touwers laten zorgen, zei willen het immers net als het podium bijvoorbeeld.mischien is de mogelijkheid er wel dat de steigerbouwer het evenement wil sponseren. iig als dat mogelijk is..

ik heb ook wel eens meegewert aan relatief kleine evenementen waar toch al het steigerwerk werd hedaan.

podium, 2 torens voor geluid en FOH overkapping. En de organisatie kennende heeft het nooit veel gekost.

werd gedaan door dokter steigers tegenwoordig Workx las ik net op hun website

succes
                      Last edited by jens; 13-03-08, 20:38.

Comment

• Hairman
                        • Feb 2005
                        • 68

Originally posted by jens
                        Ik zou lekker de organisatie voor die towers laten zorgen, zij willen het immers. Net als het podium bijvoorbeeld.mischien is de mogelijkheid er wel dat de steigerbouwer het evenement wil sponseren. iig als dat mogelijk is..
                        Jens, volgens mij IS nachtbrakers de organisatie...

Weest gegroet,

Hairman
                        Last edited by Hairman; 18-03-08, 17:36. Reason: spelling...

Comment

• Hairman
                          • Feb 2005
                          • 68

By the way, dit is toch ook wel een beetje de omgekeerde wereld.
                          Als ik een steiger om mijn huis wil laten zetten voor schilderwerk, dan hoef ik toch ook geen autocad-tekening aan te leveren bij de lokale steigerboer..
                          Of hij komt de zaak opmeten, of ik maak een schetsje met daarop de maten die hij nodig heeft, toch??

De steigerboer hoort dan een tekening te maken van datgene wat hij gaat bouwen.
                          Dat is namelijk wel zo handig voor zijn werknemers die het moeten bouwen, en voor eventuele keuringsinstanties...

Weest gegroet,

Hairman.

Comment

• @lex
                            • Jul 2006
                            • 1087

Originally posted by Hairman
                            By the way, dit is toch ook wel een beetje de omgekeerde wereld.
                            Als ik een steiger om mijn huis wil laten zetten voor schilderwerk, dan hoef ik toch ook geen autocad-tekening aan te leveren bij de lokale steigerboer..
                            Of hij komt de zaak opmeten, of ik maak een schetsje met daarop de maten die hij nodig heeft, toch??

De steigerboer hoort dan een tekening te maken van datgene wat hij gaat bouwen.
                            Dat is namelijk wel zo handig voor zijn werknemers die het moeten bouwen, en voor eventuele keuringsinstanties...

Weest gegroet,

Hairman.
                            In het geval van een steiger tegen een gevel is er sprake van een hele andere situatie. Deze steigers worden zelden met zeil bekleed en als dat al gebeurt brengt de steiger de kracht op het zeil over op de gevel, die daartegen bestand is (anders zou de gevel het ook begeven als de wind er direct op zou staan). In het geval van TS wordt een structuur neergezet die op zichzelf moet kunnen staan (en niet bepaald ideale afmetinge heeft voor iets dat op zichzelf moet kunnen blijven staan). De meeste forummers hier zullen inmiddels weten dat je daar net voor gebruikt ipv zeil. Vandaar ook mijn opmerking op de eerste pagina. Ik krijg toch wel kriebel als iemand denk dat het zo makkelijk is als even van iemand anders een papiertje krijgen. Als het omflikkert: wie is er dan aansprakelijk? De bouwer zal wijzen naar degene die de tekening heeft geleverd. Wordt lastig om te wijzen naar een forumgebruiker... Iemand anders zal wijzen naar degene die het zeil er tegenaan heeft gehangen. Maar die vrijwilliger zal hooguit zeggen: ik vond het al onverantwoord dat ik zonder valbeveiliging dat zeil op die toren moest gaan vast maken.

Om kort te gaan: er is een reden waarom dit soort torens door de grote bedrijven alleen tegen een dikke vergoeding worden neergezet (en dat is hierboven ook al toegelicht).

Genoeg voor vandaag!

Gr, @lex
                            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Upgrading your system
                              • May 2003
                              • 1684

Feit is dat wanneer jij de tekening aandraagt van de te maken toren en de steigerbouwer dit na gaat bouwen hij de verantwoordelijkheid op jou gaat afschuiven als het fout gaat. Laat hem het geheel zelf bedenken, berekenen en plaatsen. op die manier is het zijn verantwoording dat het ding blijft staan. ook de zeilen of netten en dak laat je regelen door de bouwer.

De eerste de beste slimmerd die hier met een tekening aankomt of het ding mailt kom ik persoonlijk zijn/haar brein controleren en hem/haar vragen waar ze mee bezig zijn.
                              Dit soort zaken zijn veel te belangrijk om een loopje mee te nemen en ik hoop dat Nachtbrakers dan ook bij deze goed genoeg bij de tijd is om dit te begrijpen.

Een schetsje van hoe het er ongeveer uit zou moeten zien is echt het maximale wat je mag geven. Hoewel de bouwer aan de afmetingen genoeg moet hebben om te bepalen hoe hij te werk gaat..

Knoop het in je oren en waag het niet foto's te plaatsen als het toch fout ging omdat je toch wat centen wilde besparen
                              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

Working...