Ik ben verblijd met het feit dat op de grotere stages tegenwoordig steeds vaker vertikale en horizontale safetylijnen worden aangebracht. Helaas kom ik er dan ook gelijk achter dat hier qua aanbrengen en gebruik ervan naar mijn idee te nonchelant wordt omgegaan.
De lijnen worden veelal aangebracht dmv een grillon met bv 15 mtr lijn. Dit is een safety lijn voor maximaal 2 personen gelet op de beschrijving die petzl geeft. Tijdens het aanbrengen van de ankerpunten worden afentoe 2 lijnen aan elkaar gekoppld. Het koppelen van lijnen aan de uiteinden is naar mijn mening gevaarlijk en zinloos. het betekend dat er op een lengte van 2x 15 =30 meter dus nogsteeds maximaal met 2 personen aan mag worden gewerkt. Behalve het koppelen is het mij ook opgevallen dat de grillon Foutief wordt vergrendelt. (bovenlangs en dan alleen over het scharnierende hendeltje)Ik denk dat de personen die dit aan brengen een betere vorm van instructie moeten volgen en ook de beschrijving van de leverancier moeten volgen (in iedergeval eens lezen !!!). Wie controleerd dit ?
Bovendien valt het mij op dat wij als collega;s ondanks deze opzich zelf goede ontwikkeling het aanbrengen van een basis antival systeem, lak hebben aan regels en richtlijnen. Cowboyen is sneller en we doen het al jaren zo !! Met meer dan 1 persoon tegelijk naar boven of beneden (Het is verboden boven elkaar te werken) Met meer dan 2 personen tegelijk aan de horizontale lijn werken en er aan gaan hangen (!!!!)
stelling :
In hoeverre mag ik ervanuit gaan dat een bedrijf welke een primaire of secundaire veiligheid aanbrengt in een eigenconstructie volgens de regels werkt en voldoende geinformeert en gecertificeert is hoe ze dit naar behoren dienen te doen. (bv industrie scaffolding groene kaart en rode kaart, mvk-er / hvk-er als controleur)
In hoeverre kan ik zelf aangeven dat een bepaalde manier van werken niet veilig geacht wordt, en kan ik hier mee omgaan.
Hoever moet een bedrijf gaan voordat ze mensen in hun constructie laten klimmen
hoever kan ik gaan als ingehuurde partij in een naar mijn mening niet goed aangelegde veiligheids procedure van een operend bedrijf als er ter plaatse geen bevoegd en geschoold personeel inzake veiligheid op de klus aanwezig is.
groeten Bas, industrial rope access
De lijnen worden veelal aangebracht dmv een grillon met bv 15 mtr lijn. Dit is een safety lijn voor maximaal 2 personen gelet op de beschrijving die petzl geeft. Tijdens het aanbrengen van de ankerpunten worden afentoe 2 lijnen aan elkaar gekoppld. Het koppelen van lijnen aan de uiteinden is naar mijn mening gevaarlijk en zinloos. het betekend dat er op een lengte van 2x 15 =30 meter dus nogsteeds maximaal met 2 personen aan mag worden gewerkt. Behalve het koppelen is het mij ook opgevallen dat de grillon Foutief wordt vergrendelt. (bovenlangs en dan alleen over het scharnierende hendeltje)Ik denk dat de personen die dit aan brengen een betere vorm van instructie moeten volgen en ook de beschrijving van de leverancier moeten volgen (in iedergeval eens lezen !!!). Wie controleerd dit ?
Bovendien valt het mij op dat wij als collega;s ondanks deze opzich zelf goede ontwikkeling het aanbrengen van een basis antival systeem, lak hebben aan regels en richtlijnen. Cowboyen is sneller en we doen het al jaren zo !! Met meer dan 1 persoon tegelijk naar boven of beneden (Het is verboden boven elkaar te werken) Met meer dan 2 personen tegelijk aan de horizontale lijn werken en er aan gaan hangen (!!!!)
stelling :
In hoeverre mag ik ervanuit gaan dat een bedrijf welke een primaire of secundaire veiligheid aanbrengt in een eigenconstructie volgens de regels werkt en voldoende geinformeert en gecertificeert is hoe ze dit naar behoren dienen te doen. (bv industrie scaffolding groene kaart en rode kaart, mvk-er / hvk-er als controleur)
In hoeverre kan ik zelf aangeven dat een bepaalde manier van werken niet veilig geacht wordt, en kan ik hier mee omgaan.
Hoever moet een bedrijf gaan voordat ze mensen in hun constructie laten klimmen
hoever kan ik gaan als ingehuurde partij in een naar mijn mening niet goed aangelegde veiligheids procedure van een operend bedrijf als er ter plaatse geen bevoegd en geschoold personeel inzake veiligheid op de klus aanwezig is.
groeten Bas, industrial rope access
Comment