trusspennen richting

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kristofb
    • Sep 2006
    • 91

    trusspennen richting

    een redelijk intelligente niet-technieker stelde mij pas de volgende vraag : waarom staan de pennen van de trussen onder een hoek van 45 gr staan en niet recht (evenwijdig met de vloer) dat zou veel tijd uitsparen bij montage en demontage (omdat de truss niet meer omgedraaid moet worden). Hij zei dat nog geen technieker hem hier een juist antwoord kon opgeven. Heeft hij het gouden ei van prolyte gevonden ? of heeft het iets met krachtverdelingen te maken.
    Last edited by kristofb; 10-11-08, 21:47.
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Hij heeft nog nooit een stukje serieuze prolyte truss gezien... Alleen de X en de H series hebben de pennen onder 45graden.
    Alle zwaardere soorten hebben de pennen aan de onderzijde horizontaal en aan de bovenzijde verticaal.
    Zodoende is het inderdaad niet nodig om de truss op te tillen om pennen te tikken.
    Wil ook wel opgelost worden door je lengtes op de takelkisten te leggen, minder bukken ook nog en je bent een beetje ( afhankelijk van wat je bouwt) mobiel.

    Voorbeeldje: Prolyte Products - Performance in aluminium
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • kristofb
      • Sep 2006
      • 91

      #3
      dat wist hij wel, maar waarom niet in de X en H series. Dat blijft de vraag.

      Comment

      • moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

        #4
        Daar is een hele simpele reden voor: Wanneer dit zou worden toegepast, zeg...vanaf morgen, dan is niet alle X en H die in omloop is compatibel met elkaar...Dat zou pas vervelend zijn!
        en be real, 12m X30 pak je nog wel op.. gaat je met zwaardere truss echt niet lukken zonder hernia
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

        Comment

        • kristofb
          • Sep 2006
          • 91

          #5
          Dat is nog geen antwoord op de basisvraag. Dat compatibel zijn is nog op te lossen door couplers. Bereken is de tijd (en dus het geld) dat er zou uitgespaard worden als je die truss niet meer moet oppakken of omdraaien.
          Ik kan me niet voorstellen dat prolyte zo een nieuwe type truss niet zou uitbrengen. Ze zouden er veel geld mee kunnen verdienen, want ik denk dat de meesten toch stilletjes zouden omschakelen en tussendoor aangepaste couplers gebruiken. Ik begin stilaan te denken dat hij gelijk heeft, dat ze daar nog nooit goed hebben over nagedacht.

          Comment

          • moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

            #6
            Ik weet beter...maar bel ze anders even, Leek is gewoon Nederland en ze staan je graag te woord!
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

            Comment

            • kristofb
              • Sep 2006
              • 91

              #7
              dus eigenlijk weet je het ook niet en heb je er net zoals mij er nooit vragen over gesteld.

              dit alles is gepost door de vragende partij zelf en niet door mezelf.

              Comment

              • moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

                #8
                Waarom trek je zonder enige kennis over wie ik ben en of ik deze vraag al eerder voorbij heb zien komen deze conclusie?

                Tijdens een cursus die in het prolyte pand werd gehouden, alweer enige jaren geleden, kwam deze vraag ook ter sprake, mijn reactie over de compatibiliteit is dus niet uit de duim gezogen.
                Iets zorgvuldiger reageren wordt bijzonder op prijs gesteld.

                Heb je enig idee hoeveel Kilometers er in omloop zijn? Wat een hoeveelheid koppelstukken dat zou moeten worden? Wat dat kost aan ontwikkeling, educatie en kans op blunders dit met zich meebrengt?
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                Comment

                • J.S. Coolen
                  • May 2008
                  • 254

                  #9
                  plus dat men een andere oplossing heeft aangedragen (weet niet zeker of het prolyte is) waarbij trussen op een kar staan.
                  zie link:


                  En wat ook prima werkt:
                  The world-leading manufacturer of hardware products and safe structural solutions for the entertainment industry.


                  volgens mij is kilometers nog erg zacht uitgedrukt. Als je sommige klussen in de Ahoy of Geldredom ziet, waar hele trailers alleen al met truss even langsrijden.
                  Account niet meer actief.

                  Comment

                  • Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

                    #10
                    Ik denk dat we hier voornamelijk praten over een keuze uit het verleden die te veel ellende zou geven om te veranderen.

                    Als we de truss nu eens vierkante couplers geven?? even ervan uitgaande dat dit lasttechnisch geen probleem zou opleveren. het zou veel te veel gedoe geven..

                    stel nu dat ze doen wat jij wil? Dan koop ik geen prolyte meer. ik heb dan een magazijn vol prolyte met 45gr koppelingen liggen en daar straks een zelfde hoeveelheid prolyte met koppelingen onder 90gr. dan heb ik eitjes welke of voor 90 aan 90 of 45/45 geschikt zijn. de standaard dus... Maar: dan moet ik ook eitjes hebben welke geschikt zijn voor 45 aan 90 gr.

                    Ik zie het nut niet.. doe het al jaren op deze manier.. denk dat je te weinig ervaring ermee hebt om hierin handigheid te krijgen. Bij ons gaat het in ieder geval probleemloos. en met een standaard kist eronder van takels of die trussbutlers rijdt je de truss zo tegen elkaar en sla je het vast.

                    dan nog wat anders. als je de koppelingen onder 90 gr maakt kun je ook nog hebben dat de truss precies verkeert ligt en je het om moet draaien om bij de gaten te kunnen..

                    nee, liever niet
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                    Comment

                    • axs
                      Moderator
                      • Jun 2002
                      • 2687

                      #11
                      een gokje...

                      omdat in het productieproces enkel de mogelijkheid er was om de gaten onder een hoek van 45gr te boren? (bv om redenen van fixatie wanneer de gaten geboord worden).
                      Misschien door nieuwere technieken nu wel mogelijk, maar dan komt idd het compatibiliteitsprobleem om de hoek kijken...
                      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                      Comment

                      • moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5950

                        #12
                        2 Axs:

                        Dat is geen issue, die hoek.

                        De koppelstukken werden en worden apart gemaakt en dan in de hoofdbuis gelast. Of het nu 45 of 90 graden is, het maken van dat conische gat gebeurt onder dezelfde hoek, al jaren overigens :-)
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                        Comment

                        • JeroenVDV
                          • Mar 2004
                          • 963

                          #13
                          Originally posted by moderator
                          Waarom trek je zonder enige kennis over wie ik ben en of ik deze vraag al eerder voorbij heb zien komen deze conclusie?

                          Tijdens een cursus die in het prolyte pand werd gehouden, alweer enige jaren geleden, kwam deze vraag ook ter sprake, mijn reactie over de compatibiliteit is dus niet uit de duim gezogen.
                          Iets zorgvuldiger reageren wordt bijzonder op prijs gesteld.
                          Wederom het antwoord op de verkeerde vraag. De vraag is NIET "waarom verandert Prolyte de hoek van de trusspen-gaten niet?". De vraag is "waarom is er ooit voor gekozen de trusspen-gaten onder een hoek van 45 graden"!!!
                          Last edited by moderator; 11-11-08, 11:06.
                          Creating shows beyond Imagination

                          Comment

                          • moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

                            #14
                            Het waarom: Het maakt bij X en H series niet uit wat onder of boven gaat worden, niet voor de sterkte in de truss, wel voor hoe het er uit ziet

                            Wanneer je de ene kant verticaal zou zijn, zou je die kant dus nooit onder kunnen gebruiken...
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                            Comment

                            • jans
                              • Feb 2003
                              • 869

                              #15
                              Originally posted by moderator
                              Het waarom: Het maakt bij X en H series niet uit wat onder of boven gaat worden, niet voor de sterkte in de truss, wel voor hoe het er uit ziet

                              Wanneer je de ene kant verticaal zou zijn, zou je die kant dus nooit onder kunnen gebruiken...

                              Dit is niet helemaal correct. Indien voor beide wijzes de meesst optimale aanslagmethode wordt toegepast dan mag de de versie apex up 10% zwaarder belast worden ofwel 100% tegen 90% voor de versie met apex down.
                              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                              Comment

                              Working...