trusspennen richting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Originally posted by jans
    Dit is niet helemaal correct. Indien voor beide wijzes de meesst optimale aanslagmethode wordt toegepast dan mag de de versie apex up 10% zwaarder belast worden ofwel 100% tegen 90% voor de versie met apex down.
    Dit is ook niet helemaal correct.
    Apex down (punt naar beneden)zou volgens de regels der natuurkunde meer kunnen hebben dan Apex up(punt omhoog). De X en H 30cm serie (40cm wordt niet in X maar alleen in H gemaakt) zijn er overigens in vierkant en driehoek en voor driehoek maakt het dus idd iets uit, maar bedenk je eens wat er gaat gebeuren als je creatief met hoekstukken gaat doen en je hebt de trusspennen niet meer onder een hoek van 45gr. zitten, dan krijg je er nog 100 soorten hoekstukken bij om hetzelfde te kunnen maken als je nu kan!
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• jans
      • Feb 2003
      • 869

[quote=kokkie;492484]Dit is ook niet helemaal correct.
      Apex down (punt naar beneden)zou volgens de regels der natuurkunde meer kunnen hebben dan Apex up(punt omhoog). quote]

Beste kokkie,

Ik baseer mijn reactie op de gegevens die door prolyte worden geleverd in dit geval in de technical product edition, part 3 technical maters.
      Het hoe en waarom heb ik me nog niet in verdiept, dat hebben ze al voor me gedaan. Ik heb ook gerefereerd naar de aanslagmethodes, wellicht dat dit de beperking met zich mee brengt. Ik houd de gegevens aan zoals ze me verstrekt zijn.
      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

Volgens mij geeft Prolyte geen aparte tabellen voor 'apex up' of 'apex down'. Uiteraard heeft de aanslagmethode er wel mee te maken. In het 'zwarte boekje' kon ik zo gauw niet vinden waar je die 10% verschil gevonden had.

Het beruchtte zwarte boekje, waarin de tekst misschien wel klopt, maar waarin een heleboel 'foute' foto's staan. (wat ik oa tegenkwam: een aanslag methode van een motor in een groundsupport die bij de aanslagmethodes 'not advised' is, een foto van een aanslagmethode die 'advised' is waarbij er krachten op de wandstaven ontstaan en iemand die zichzelf op een verkeerde/levensgevaarlijke manier zekerd)
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• SmeP
          • May 2006
          • 37

30/40 truss. Ik denk toch wel het meest gebruikte truss bij de kleinere&middelgrote licht bedrijven.
          Mij lijkt de reden dat je met 30/40 truss geen boven/onder of zijkant hebt met pennen in 45gr.
          je hoeft niet te kijken hoe je de truss aan elkaar koppelt, de pennen passen altijd, snel bouwen, zonder putten in de grond.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

HH, kokkie behoort tot de oplettende lezers!

En daaruit blijkt maar weer dat het bij Prolyte ook gewoon mensen zijn.
            Ik weet zelf hoe moeilijk het is door je eigen werk of teksten te 'fietsen'
            en er dan fouten of slordigheden uit te fietsen.
            De vraag is dan ook eigenlijk niet van wie maakt er nooit fouten,
            maar hoeveel % fouten zitten er in alle gemaakte producten / uitgevoerde handelingen....

En wat betreft die pennenrichting:
            Litestructures (1978?) was een van de eersten in Europa die met die voor de gebruikers domme plaatsing begon. En iedereen - dus ook Prolyte in de eerste jaren (1986?) - copieerde dat.
            Maar er waren "in den beginne" nog wel dommere penrichtingen in de omloop.... dus waren gebruikers al blij met deze ellende.

Toen ze bij Prolyte 'echte' truss gingen maken werd door sommige mensen aan hen wel duidelijk gemaakt dat dit domme systeem niet vol te houden zou zijn.
            Maar de trussen die ooit zo werden begonnen zullen eeuwig zo blijven.

Ooit zal er iemand - een beginnend fabrikantje - de lef hebben om alle stommiteiten en tekortkomingen van de eerste lichtingen te gaan verbeteren.
            Want de "Wet van de Remmende Voorsprong" geldt natuurlijk net zo hard in trussen-land. Dus zal er een slimmerik de draad moeten durven oppakken, en dat wordt dan de volgende grote trussboer over ca. 15 jaar.
            Er is namelijk heeeeeel wat aan te merken op al die truss-series die her en der gemaakt worden.
            Van A-stralite tot Z-truss allemaal zitten ze in de behoudende of imiterende hoek. Mar niemand heeft de lef om toe te geven dat het ook beter kan dan wat ze nu doen. Eigelijk rijden we nog steeds in T-Fordjes als je het met veel trusstypen vergelijkt.

Als we weer uit dit economische dal raken waar we nu in gaan duiken, dan is de kans geboden voor de "Nieuw-Beter-Slimmer-Sterker-Sneller" trusstypes.
            Maar dan moet over een jaar of 5-6 de gebruiker ook eindelijk eens willen leren zijn hoofdvulling te gaan gebruiken.
            Want bij truss staat die meestal op "uit" en staan de hamer-mepspieren alleen maar "aan".
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• kristofb
              • Sep 2006
              • 91

Misschien moeten we soms wel eens meer als niet-technieker denken zoals hij. Ik heb hem opgebeld en hij was blij dat er uiteindelijk hetzelfde antwoord uitkomt dan hij reeds vermoedde. Ik moest van hem ook zeggen : als er interesse is om mee in dat nieuwe trussensysteem te stappen, mogen ze hem altijd bellen. Hij heeft er al enkele namen voor zoals "Slimme snit truss" of "No Turn Truss" of "gedaan met heffen truss". Hopelijk heeft hij niet te veel mensen slapeloze nachten bezorgd met zijn simpel vraagje.

Comment

• djsunnyday
                • Nov 2005
                • 112

Zal vast genoemd zijn..

Maar als je de pennen horizontaal of verticaal doet. Zijn deze moeilijker eruit te kloppen.

Tevens moet de truss altijd goed liggen. kwartslag draaien bij vierkant kan al niet dan.

Tevens bij driehoek is nog onhandiger om het er weer uit te kloppen.

sorry als het al is gezegd.
                Zonde van de Zendtijd.

Comment

• Highfield
                  • Jun 2006
                  • 144

Originally posted by djsunnyday
                  Zal vast genoemd zijn..

Maar als je de pennen horizontaal of verticaal doet. Zijn deze moeilijker eruit te kloppen.

Tevens moet de truss altijd goed liggen. kwartslag draaien bij vierkant kan al niet dan.

Tevens bij driehoek is nog onhandiger om het er weer uit te kloppen.

sorry als het al is gezegd.

Eurotruss, om er nog maar een te noemen, is draaisymmetrisch dus ook dit gaat niet in alle gevallen op.

mvg Harm
                  Harm Hoogveld

Het begint met ambitie..

Comment

• wolters125
                    • Dec 2008
                    • 1

Hallo allemaal,

Zelf dacht ik het volgende:
                    30 en 40 worden meestal gebruikt bij groundsupports.
                    Sleave block heeft dan bij iedere hoek 2 gelijders. Dit is makkelijker met fabricage en zal minder snel wringen als wanneer de geleiders onder een hoek van 45 graden gemaakt worden.

Denk dat er daarom voor gekozen is om dit te blijven hanteren.

Hoop dat mijn gedachte duidelijk is zo?

Mvg,

Niels

Comment

• JeroenVDV
                      • Mar 2004
                      • 963

Wat was er eerder.. Kip of het ei?

Denk dat deze kwestie makkelijker is:

Wat was er eerder... Groundsupports of truss?
                      Creating shows beyond Imagination

Comment

• Q-av
                        • Nov 2008
                        • 86

Originally posted by JeroenVDV
                        Wat was er eerder.. Kip of het ei?

Denk dat deze kwestie makkelijker is:

Wat was er eerder... Groundsupports of truss?
                        Vind niet dat je hier zo raar over moet doen.
                        misschien is het wel een serieus punt geweest bij het ontwerp van de hele lijn.
                        het is namelijk niet zo dat de X en H series truss waar we het over hebben, de oertruss is en dus duidelijk met een reden zo ontworpen is.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Laat ik jullie nu allemaal eens even uit één hardnekkige droom helpen:
                          er is bij geen enkele van welk "oer-truss" type dan maar ook
                          iets aan wat wij nu noemen "ontwerp" gedaan, laat staan aan berekening.
                          Alles was van lassen-en-proberen!
                          En de opgaves waren dan vaak niet meer dan:
                          aan 12m overspanning kan zoveel kg verdeeld of zoveel kg puntlast in het midden.

Pas een jaar of 10 na de eerste alu trussen kwamen de vragen van verzekeraars over berekeningen - toen bandjes als AC/DC scheppen aan verzekeringspremie konden besparen bij hun wereldtours begin jaren 80.

Comment

• Q-av
                            • Nov 2008
                            • 86

Originally posted by rinus bakker
                            Alles was van lassen-en-proberen!
                            Neem toch aan dat de bouwer wel een bepaald idee had.
                            En niet dat hij iets in elkaar boetseerde en achteraf bedacht hmmm. laat ik dit eens het dak inhijsen en er lampen en andere meuk inhangen.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Je neemt zonder meer te veel aan.
                              Er moest "zo'n alu ding" komen van links naar rechts.
                              Dat wat iemand "daar en dan" bij "die en die" gezien had.
                              En dat was toch ook wel na te maken.......

Comment

• Smit-PA
                                • Oct 2006
                                • 63

Er is een systeem waar je de truss in elkaar schroeft en niet slaat.
                                Dit is een koppel systeem voor trussen van verschillende makelaardij.

In elke gat komt een halve prop met hieraan een ringen. Dan kun je door middel van 2 halve maantjes de koppelen. De halve maantjes trek je door een bout bij elkaar en klemmen de trussen aan elkaar.

Voordeel:
                                - alle merken kunnen aan elkaar dus (type a,b,c)
                                - geen hamer meer nodig (oorkleppen)
                                - in elkaar schroeven met een accuboor
                                - ook iets kromme hoeken passen weer in elkaar

Nadeel:
                                -
                                truss word 5 cm lang bij elke koppeling

(weet niet goed hoe een foto moet invoegen dus maar even zo)
                                Hyves.net - Always in touch with your friends
                                Last edited by Smit-PA; 17-04-09, 11:04.
                                Geluid is een levenswijze.
                                Wie niet horen wil moet, maar voelen.

Comment

Working...