U2 on tour

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kevin DM
    • Apr 2003
    • 15

U2 on tour

Na enkele jaren nog eens een post, die ik jullie niet wilde onthouden...
    U2 gaat op tour, en we zijn nu bezig met de ontwikkeling van hun nieuwste podium, en de standaard word hiermee weeral mijlenver hoger gezet.

Foto's plaats ik binnenkort wel, maar hierbij alleszinds enkele cijfers:
    - het betreft een groot maingrid, steunend op de grond op 4 poten (beetje vergeliljkbaar met een spinnenlijf en haar poten, maar dan enkel maar 4 poten)
    - dus gebogen steunpoten, en een centraal grid van ong 20m * 20m
    - de vrije span (afstand tussen de steunpoten) is 78 meter, en het grid hangt op een hoogte van een 25-tal meter
    - het gewicht van het grid alleen bedraagt ong 280 ton!!! (steunend op die 4 poten, 78 meter van elkaar)
    - In het centraal grid worden dan nog eens 180 ton extra productie ingetrokken.

Binnenkort bezorg ik wat meer info en foto's, maar de cijfers spreken voor zich, vrije span in een boogconstructie van 78meter, en een load van meer dan 400 ton !
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

ik hoop dat de berekeningen dan kloppen of het is baai baai u2

klinkt alleszins immens!
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• kevin DM
      • Apr 2003
      • 15

bwa we zitten niet meer op amateurgezelschap niveau hé, stageco materiaal is sowieso al (in vergelijking met trussfabrikanten die ook podiums ontwerpen) oversized, en hierbij is nog een extra marge van 25% genomen, om resonanties van het eigen materiaal op te vangen... over 2-tal weken gaan we de eerste keer liften, we zijn nu aan wachten op het liftsysteem omdat gewone kranen dit niet verder gelift krijgen...
      De trussen zien er alleszinds immens uit, oa:
      - de pinnen wegen 18kg/ stuk
      - de trussen hebben buitenmaten van 2m40 op 2m60
      - de hoofdbuizen van de trussen hebben een diameter van ong 15 - 20cm
      etc etc

Comment

• jens
        • Aug 2004
        • 1067

kennen ze niet een keer op discovery een programma over jullie maken...
        dit soort dingen vind ik toch zeer interesant!

Comment

• kevin DM
          • Apr 2003
          • 15

Is ooit een aflevering gemaakt over the stones.
          Last edited by Mathijs; 06-07-09, 08:11. Reason: Illegale video distributie graag elders

Comment

• Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

ontopic: klinkt als leuke truss wat weegt 1 truss element? of werken ze niet met standaard lengtes van 3 meter... anders zou het mss meer weg hebben van een blokkendoos
            en wat met transport van dit systeem aangezien het hier over een tour gaat?
            Last edited by Mathijs; 06-07-09, 08:11. Reason: Illegale video distributie graag elders
            Hold on a second, relax and listen...

Comment

• kevin DM
              • Apr 2003
              • 15

Originally posted by Funmaker
              klinkt als leuke truss wat weegt 1 truss element? of werken ze niet met standaard lengtes van 3 meter... anders zou het mss meer weg hebben van een blokkendoos
              en wat met transport van dit systeem aangezien het hier over een tour gaat?
              Zijn niet echt standaard verhuurtrussen, lengtes meestal rond de 12meter, dus eerste trailers onderin volladen met betonblokken (die als tegengewicht dienen) en dan 1 trussje erop en vol. 1 podiumset zou rond de 40 trailers zijn, en voorlopig gaan ze met 3 sets touren, in najaar (vr Latijns-Amerika, oceanie en azie word er mss nog een 4e bijgemaakt)... :-)
              Last edited by Mathijs; 06-07-09, 08:12.

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2139

De staalboer ziet u ook graag komen geloof ik
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• kevin DM
                  • Apr 2003
                  • 15

nogal ja... net opgeruimd wegens plaatsgebrek, van afgelopen tours etc... 1600 ton weggebracht :-)

Comment

• LJmalcolm

ben erg benieuwd naar de foto's !! Projecten op deze schaal kom je niet vaak tegen

Comment

• MusicSupport
                      • Feb 2006
                      • 1016

Zijn er wel voldoende locaties die een bodemdruk van zo'n 30 tot 70 ton per vierkante meter aankunnen?
                      d&b Audiotechnik

Comment

• LJ Bert
                        • Apr 2003
                        • 270

De stoer mannen gaan weer op stap.... zit ge hetzelfde team als Ben H??? Waar is de proefbouw??? in de achtertuin???
                        hehe wat een gedoe

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by MusicSupport
                          Zijn er wel voldoende locaties die een bodemdruk van zo'n 30 tot 70 ton per vierkante meter aankunnen?
                          Hoe kom je bij 30 tot 70 ton/m2?
                          Wanneer iedere poot 10m2 als steunvlak zou hebben kom ik met 4 poten op 10 ton/m2. Is nog best wel veel maar een beetje betonvloer moet dat kunnen hebben. Ik vraag me alleen af wat de kosten van een dergelijk project zijn...
                          En dan heb ik het dus over de fabrikage van 4 van dergelijke sets, transportkosten en de opbouw. Daar zijn, neem ik aan, nogal stevige kranen voor nodig en die kosten als snel een paar honderd Euro per uur....
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Wouter Verlinden
                            • Dec 2000
                            • 263

Foto's zullen van Kevin (of zijn papa) moeten komen...

3D rendering kan je hier al zien... U2 360° Tour

Greetz,

W
                            Wouter Verlinden
                            Creative Sound & Light Development

Comment

• kevin DM
                              • Apr 2003
                              • 15

Originally posted by MusicSupport
                              meeste stadions waar dit geplaatst word zullen onderin zwaar extra gestut worden, zeker die met parking e.d. eronder, maar da's de verantwoordelijkheid van local promotor en stadions dus. Maar oa de arena in Amsterdam zullen alle verdiepingen die onderin liggen doorgestut worden om deze immense druk op te vangen.
                              Niet vergeten dat de videowall bewegend is (laten we zeggen, een zeer speciaal ontwerp die een groot deel van de productieload voor zich neemt), en op zich dat zo'n groot grid op (in verhouding) smalle towers vrij gemakkelijk windresonanties opvangt... Maar elk stadion is zelf verantwoordelijk voor de stabiliteit op de steunpunten, maar er zal zeker onderstut moeten worden in veel venues....

Testbuild zal op de oude stageco terreinen gebeuren, en zal over een 3-tal weken wel boven Werchter uitsteken !

Comment

Working...