Welke voorwaarden-reglementering moet men voldoen als men een podium verhuurd?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • @ndy
    • Apr 2009
    • 1

Welke voorwaarden-reglementering moet men voldoen als men een podium verhuurd?

Hoi,

Ik heb de mogelijkheid om een zelfbouw podium over te nemen. De persoon van wie ik het zou kopen heeft dit zelf gemaakt. Het gaat hier over een overdekt podium van 5X8m. Ben al een paar keer mee geweest voor het op en af te bouwen. Het ziet er een stevige constructie uit.
    Nu ben ik niet echt thuis in deze branch en vroeg me af indien ik dit zou overnemen van hem aan welke voorwaarden ik moet voldoen.

Eerste vragen die bij mij opkomen zijn de volgende:[LIST][*]welke verzekering(en)[*]moet deze contructie gekeurd worden? Zo ja, door welke instelling?[*]huurvoorwaarden (wie is verantwoordelijk voor wat?)[*]er zijn waarchijnlijk nog tal van elementen waar ik rekening mee moet houden....welke[/LIST]Wie kan mij de juiste antwoorden geven. Als ik iets doe, wil ik het te goei doen en niet achteraf voor verassingen komen te staan!

Alvast bedankt voor de feedback!

Groeten,

Andy
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

Er is een gevalletje geweest in DLD: de mannen hadden het bouwboek niet mee van het overdekte podium.... de klus mocht niet doorgaan. Via de plaatselijke burgemeester is er toen om toestemming gevraagd.

De show een half uur vertraagd...
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• kenx
      • Mar 2009
      • 59

En dat is een antwoord op de TS zijn vragen?

Comment

• geenstijl21
        • Jan 2008
        • 462

Originally posted by kenx
        En dat is een antwoord op de TS zijn vragen?
        @kenx, is dat niet een vraag die @ndy zelf dient te stellen.....geef toch degelijk informatie over een overdekt podium...

Nou poging 2 speciaal voor kenx...

NEEM NOOIT EEN ZELFBOUW PODIUM OVER!!!!!

- Je neemt iets in huis waar je de gegevens niet van hebt!
        Als verhuurder ben je in beginsel uiteraard aansprakelijk! (ligt ook aan de omstandigheden, er is hier geen eenduidig antwoord op)

- Welke verzekering gaat uitkeren bij een zelfbouwpodium????

Uit mijn onderstaande verhaal kun je afleiden dat men een bouwboek met berekening en de benodigde certificaten dient te hebben.

Het is niet zo dat je zomaar een podium inelkaar kan flansen en dat kan gaan verhuren. Er dient wel degelijk door een daarvoor aangewezen instantie naar het betreffende podium gekeken te worden. (ingenieursburo of iets dergelijks??)
        Last edited by geenstijl21; 01-05-09, 18:04.
        "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Stageco bouwt zelf podiums
          Prolyte bouwt zelf podiums
          Layher bouwt zelf podiums....
          enz.
          En daarnaast ken ik een aantal voorbeelden van personen die zowel kunnen
          lezen, schrijven en rekenen en aarnaast ook nog kunnen
          lassen, slijpen, boren, bouten en bouwen ....
          Die maken hun materialen zelf.
          Zo zijn de voornoemde frima's ook ooit begonnen.....

Waar het om gaat is niet of het 'zelf' gebouwd is,
          maar of het voldoet aan de eisen die gelden voor een verplaatsbaar bouwwerk.
          Eisen wat betreft sterkte en stabiliteit.

Daarover staan in Woningwet en Bouwbesluit allerlei algemene eisen
          en die worden kwa technische details en getallen ingevuld
          door de TGB's in de Nederlandse NEN 6700 normenreeks.

En er is een EN (Europese!) norm voor
          'tijdelijke tenten en kermis-& pretparkconstrcuties'.

Daarnaast is men bij het NEN bezig om die eisen in meer detail aan te vullen waar het verplaatsbare tijdelijke podium-overkappingsconstructies betreft.

Dus:
          koop geen materiaal waarbij het merk, type, gebruiksdoel- en limieten en de "technische reken-gegevens" ontbreken.

En dat geldt niet alleen maar voor podiums..............
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• jens
            • Aug 2004
            • 1067

Maar is het niet mogelijk om zń podium dan achteraf te laten berekenen en mogelijk aanpassingen te verichten? dat het wel aan de eisen van het bouwbesluit voldoet?? ( mocht ie er niet aan voldoen)

weet dat het omgekeerde wereld is...maar als je een mooi podium kunt overnemen wat er opzich al degelijk uitziet en noem maar op dan zou dat toch mogelijk moeten zijn?

en wie is de persoon om te zeggen nu is jouw podium veilig en geeft jouw de papieren die dat bevestigen?

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by jens
              Maar is het niet mogelijk om zń podium dan achteraf te laten berekenen en mogelijk aanpassingen te verichten? dat het wel aan de eisen van het bouwbesluit voldoet?? ( mocht ie er niet aan voldoen)

weet dat het omgekeerde wereld is...maar als je een mooi podium kunt overnemen wat er opzich al degelijk uitziet en noem maar op dan zou dat toch mogelijk moeten zijn?

en wie is de persoon om te zeggen nu is jouw podium veilig en geeft jouw de papieren die dat bevestigen?
              Natuurlijk moet dat kunnen, wanneer jij een tekening laat maken van het podium met daarbij de benodigde berekeningen waaruit blijkt dat het aan de minimum eisen voldoet dan heb je volgens mij geen enkel probleem. Ik verbaas met er trouwens over dat een podium van papieren moet zijn voorzien terwijl je zelfgebouwde luidsprekers wel zonder enig papierwerk boven publiek mag hangen.
              Ik ken in Nederland, bij de kleinere podia, geen gevallen waarbij gecontroleerd is op benodigide bescheiden...
              Iemand dit al eens meegemaakt?
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Originally posted by MusicXtra
                1) Ik verbaas met er trouwens over dat een podium van papieren moet zijn voorzien terwijl je zelfgebouwde luidsprekers wel zonder enig papierwerk boven publiek mag hangen.
                2) Ik ken in Nederland, bij de kleinere podia, geen gevallen waarbij gecontroleerd is op benodigide bescheiden...
                3) Iemand dit al eens meegemaakt?
                ad 1) Een 'Bouwbesluit' voor hijsbare speakerboxen. Geen gek idee - in de VS werken ze (ESTA/ANSI) aan een norm voor zoiets.
                Maar ja - wij wonen in Nederland - daar gebeurt alles 50 jaar later.
                ad 2): zie ad 1)
                ad 3) Ik ben ook benieuwd - zou op zijn minst onderdeel moeten zijn van de gebruiksvergunning .... maar ook dat is allemaal papier-papier-papier...
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Hairman
                  • Feb 2005
                  • 68

Originally posted by MusicXtra
                  Natuurlijk moet dat kunnen, wanneer jij een tekening laat maken van het podium met daarbij de benodigde berekeningen waaruit blijkt dat het aan de minimum eisen voldoet dan heb je volgens mij geen enkel probleem. Ik verbaas met er trouwens over dat een podium van papieren moet zijn voorzien terwijl je zelfgebouwde luidsprekers wel zonder enig papierwerk boven publiek mag hangen.
                  Ik ken in Nederland, bij de kleinere podia, geen gevallen waarbij gecontroleerd is op benodigide bescheiden...
                  Iemand dit al eens meegemaakt?
                  De diverse bouw- en woningtoezicht afdelingen in den lande vragen regelmatig (en steeds vaker) om het bouwboek van het desbetreffende podium. Dit is echt geen uitzondering!!
                  Het is wel zo dat het bijna alleen voorkomt in de grote steden. Maar daar hebben ze natuurlijk veel meer papiervreters op die afdelingen zitten als in een kleine gemeente als Lutjebroek.
                  Vorige week nog in Den Haag: Bureaucratie ten top. Graag in drievoud uitgeprint (mocht niet digitaal aangeleverd worden!?!?) Afijn, drie boekwerken รก 130 A4-tjes richting Den Haag. Komen de heren er nog niet uit..... Of onze ingenieur toch maar even naar Den Haag kan komen om al die technische krachtentekeningen uit kan komen leggen...
                  Affijn, om een lang verhaal kort te maken: Sommige gemeenten doen er niets mee, sommige gemeenten wel en sommige zouden er wel iets mee willen doen maar kunnen niet....

Weest gegroet,

Hairman.
                  Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

Working...