Orgel te zwaar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Orgel te zwaar

Wat voor toneelvloeren maken ze tegenwoordig?
    Het orgel van Sieneke kan er niet op staan, want het weegt 500 kilo en de vloer is van glas.
    Nou ben ik geen rigger, maar als ik soms lees over een veiligheidsfactor 10, dan zou één persoon ook al te veel zijn. Laat die 50 kilo wegen, dan moet je toch een veiligheid hebben voor 500 kilo op één punt. Als die persoon een sprongetje maakt, tijdens een act, kan die kortstondig wel een druk uitoefenen van twee of driemaal zijn gewicht. Moet er niet aan denken als er een hele dansgroep acteert.
    Nogmaals ik ben geen rigger, maar zo'n straatorgel staat minimaal op drie wielen, dus de druk wordt ook nog verdeeld in iets meer dan 150 kg per wiel.
    Het lijkt me dus een kwestie van bedenken hoe je het gewicht van dat orgel kunt spreiden over een groter oppervlak om alles veilig te maken.
    Ik kan me niet voorstellen dat daar niet over nagedacht is.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

Glas is sowieso niet echt een geëigend materiaal voor een toneelvloer vanwege het feit dat het voor dans vrijwel niet meegeeft en je dus je enkels breekt (waarmee het dansers probleem voor jou al opgelost is: die zullen niet willen dansen). Ook qua reflectiviteit en transparantie lijkt het me heel vervelend om een glazen vloer te hebben. Hooguit handig voor belichting van onder af. Ik vraag me dan ook heel erg af waar dit is en welke idioot van een architect dit nodig vond. En dat is dus nog los van het prijskaartje dat volgens mij weer steeds belangrijker wordt in de architectuur!

@lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Lala
      • Sep 2008
      • 370

Euhm, het songfestival?

En vorig jaar nog hadden ze daar een glazen vloer, met ledschermen eronder.

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

Originally posted by Lala
        Euhm, het songfestival?

Dat kan ook een polycarbonaat (Lexan) vloer geweest zijn. Die is iets buigzamer en daarom wat beter voor de dansers.
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• kewa
          • Nov 2005
          • 43

Euhm, het songfestival?

Dit jaar weer:

Blog Songfestival

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Originally posted by speakertech
            Wat voor toneelvloeren maken ze tegenwoordig?
            wie zijn "ze"?
            ..... kan er niet op staan, want het weegt 500 kilo
            en de vloer is van glas.
            kan of mag?
            ....waar ligt jouw grens dan wat een vloer zou moeten kunnen hebben - uitgedrukt in kilo's?
            500-750 kg/m^2 zijn hele gangbare waardes in "podiumvloerenland", zelfs als ze Duits spreken boven die Bühne....
            Gewoon glas? Ongelaagd? Ongehard? 3-5mm dik?
            Dat lijkt me heel sterk. Of juist niet dus....
            a).... maar als ik soms lees over een veiligheidsfactor 10, dan zou één persoon ook al te veel zijn.
            b) .... een veiligheid hebben voor 500 kilo op één punt.
            c) Als die persoon een sprongetje maakt, tijdens een act, kan die kortstondig wel een druk uitoefenen van twee of driemaal zijn gewicht.
            d) Moet er niet aan denken als er een hele dansgroep acteert.
            a) 10 voor hijsen van en boven personen ja. Maar voor vloeren (bouwconstructies) gelden andere getallen hoor.
            b) klopt dus niet. En die persoon is geen puntlast maar een geconcentreerde last - op 1 voet ~ 200cm^2 .
            Tenzij de persoon in kwestie op naaldhakken (< 1 cm^2) staat..
            en het effect daarvan zien we overal op vrijwel alle houten vloeren!
            c) klopt.
            d) Dan hebben we het al helemaal niet meer over een puntlast lijkt mij zo. Dus dan gaat jouw betoog ook niet op.
            e) Nogmaals ik ben geen rigger,
            f) maar zo'n straatorgel staat minimaal op drie wielen, dus de druk wordt ook nog verdeeld in iets meer dan 150 kg per wiel.
            e) Dat is wel duidelijk nu....
            f) En de aanhanger/caravan achter de auto verdeelt zijn gewicht ook gelijk over de 3 wielen? FF nadenken voor je dit roept....
            g) Het lijkt me dus een kwestie van bedenken hoe je het gewicht van dat orgel kunt spreiden over een groter oppervlak om alles veilig te maken.
            h) Ik kan me niet voorstellen dat daar niet over nagedacht is.
            g) nogal wiedes zou ik zeggen....
            maar is dat jouw probleem of dat van de vloereigenaar/beheerder?
            h) Niet nadenken is al sinds jaar en dag 'onwettelijk'.
            Je bent namelijk verplicht om een RI&E te maken en alle risico's te reduceren... En jij (of Sieneke ) neemt zo'n zwaar ding mee....
            Niemand wil een lekke band onder zijn orgel door de glassplinters!
            Er zo zijn er vast nog wel meer gevaren van een glasvloer te bendenken.

Ik snap alleen niet wat dit topic in het rigging-hoekje moet.
            Staging is er een beter onderdak voor.
            En dan het betoog graag ook met wat meer helderheid omkleed.

Maar dat in algemene zin de opgave van vloerlasten in druk/m^2
            op zijn minst onvolledig is ... daar ben ik het roerende mee eens.
            We hebben geen rollen of rupsbanden onder de flightcases, Genie's, meat racks, decor-dolly's, rolsteigers enz enz.
            En de (stempel)voetjes en plaatjes van
            - statieven, - wind-ups, alu- en stalen steigers, - ground supports enz enz enz zijn ook nooit veel meer dan 1/100e m^2.
            Een hiaat dat voorlopig nog wel even bestaat..........
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Lala
              • Sep 2008
              • 370

Originally posted by Stoney3K
              Dat kan ook een polycarbonaat (Lexan) vloer geweest zijn. Die is iets buigzamer en daarom wat beter voor de dansers.
              Nee, was glas. De blog van vorig jaar is niet meer online, maar daarin was het te lezen.

[edit]: Oh, blijkbaar heb ik een iets ander adres in mijn favorieten staan....
              Last edited by Lala; 28-04-10, 20:34.

Comment

• kewa
                • Nov 2005
                • 43

Nee, was glas. De blog van vorig jaar is niet meer online, maar daarin was het te lezen.
                Klikken!

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Originally posted by rinus bakker
                  wie zijn "ze"?

kan of mag?
                  ....waar ligt jouw grens dan wat een vloer zou moeten kunnen hebben - uitgedrukt in kilo's?
                  500-750 kg/m^2 zijn hele gangbare waardes in "podiumvloerenland", zelfs als ze Duits spreken boven die Bühne....
                  Gewoon glas? Ongelaagd? Ongehard? 3-5mm dik?
                  Dat lijkt me heel sterk. Of juist niet dus....

a) 10 voor hijsen van en boven personen ja. Maar voor vloeren (bouwconstructies) gelden andere getallen hoor.
                  b) klopt dus niet. En die persoon is geen puntlast maar een geconcentreerde last - op 1 voet ~ 200cm^2 .
                  Tenzij de persoon in kwestie op naaldhakken (< 1 cm^2) staat..
                  en het effect daarvan zien we overal op vrijwel alle houten vloeren!
                  c) klopt.
                  d) Dan hebben we het al helemaal niet meer over een puntlast lijkt mij zo. Dus dan gaat jouw betoog ook niet op.
                  e) Dat is wel duidelijk nu....
                  f) En de aanhanger/caravan achter de auto verdeelt zijn gewicht ook gelijk over de 3 wielen? FF nadenken voor je dit roept....

g) nogal wiedes zou ik zeggen....
                  maar is dat jouw probleem of dat van de vloereigenaar/beheerder?
                  h) Niet nadenken is al sinds jaar en dag 'onwettelijk'.
                  Je bent namelijk verplicht om een RI&E te maken en alle risico's te reduceren... En jij (of Sieneke ) neemt zo'n zwaar ding mee....
                  Niemand wil een lekke band onder zijn orgel door de glassplinters!
                  Er zo zijn er vast nog wel meer gevaren van een glasvloer te bendenken.

Ik snap alleen niet wat dit topic in het rigging-hoekje moet.
                  Staging is er een beter onderdak voor.
                  En dan het betoog graag ook met wat meer helderheid omkleed.

Maar dat in algemene zin de opgave van vloerlasten in druk/m^2
                  op zijn minst onvolledig is ... daar ben ik het roerende mee eens.
                  We hebben geen rollen of rupsbanden onder de flightcases, Genie's, meat racks, decor-dolly's, rolsteigers enz enz.
                  En de (stempel)voetjes en plaatjes van
                  - statieven, - wind-ups, alu- en stalen steigers, - ground supports enz enz enz zijn ook nooit veel meer dan 1/100e m^2.
                  Een hiaat dat voorlopig nog wel even bestaat..........
                  Nou , je mept wel erg hard terug vindt je niet?
                  Inderdaad zag ik na plaatsing dat ik het topic in het riggingforum had gezet in plaats van het stage forum. Ik wist niet hoe ik dat nog kon repareren.
                  Na alle commotie rond het liedje van Sieneke, wordt er nu weer een spaak in het wiel gestoken, door problemen met het gewicht van het orgel.
                  Daarom vroeg ik wat ze tegenwoordig voor vloeren bouwen. Ze, zijn natuurlijk de ontwerpers en de bouwers van de toneelvloer.
                  Ik vind het toch een beetje vreemd, dat bijvoorbeeld loodzware line-arrays, kennelijk zonder bezwaar bijna overal ingetakeld kunnen worden en een simpel wagentje van 500 kilo geen plaatsje zou kunnen vinden op een toneel..
                  Ik ben inderdaad een geluidsman maar wil best wel eens prakkiseren over problemen buiten mijn vakgebied. Soms kom je met nuchter nadenken ook een heel eind.
                  Met punt f weet ik niet wat je bedoelt. Een aanhanger achter een auto staat meestal op twee wielen, als het geen dubbelasser is. De gewone straatorgels met vaak een motortrekkertje staan meestal op drie wielen en de last wordt volgens mij dan verdeeld over de drie wielen. Ik ben het met je eens dat niet alle wielen dezelfde last dragen.

Is het nou feitelijk reëel om het orgeltje te weigeren, of zeg je gewoon dat een toneelvloer dat aan moet kunnen. Feitelijk draait men een act gedeeltelijk de nek om.

Speakertech
                  Last edited by speakertech; 29-04-10, 00:00.
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Computer says no

Onderwerp verplaatst naar Staging, kon de TS niet zelf meer doen, dus vandaar.

Snap wel dat die Eurovisie boys zeggen: "kan de stage niet aan"
                    Betere reden om dit janklied te weigeren is niet te vinden!

Of vrij vertaald: "Computer says no"
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Hoe moeilijk is het om een prop van een orgel te laten bouwen met deze budgetten?

Ik kan mij voorstellen dat de specificaties van het podium voor deze productie er eerder waren dan sieneke haar beslissing om een draaiorgel te lenen. Dat is volgens mij pas een plan wat begin dit jaar uit de hoge hoed kwam vallen.

Artiesten mogen best plannen verzinnen, lekker creatief. Daar zijn ze voor. Technici moeten daar diplomatief en creatief een stuk realiteit tegenaan houden. Ook keurig gedaan. Dat dit in de krant uitgemeten wordt heeft daar echter niets mee te maken. Dat is gewoon lekker rellen bij het songfestival. Dat hoort zo. Straks wil ze dat orgel nog aan het grid hangen om te vliegen daar kun je toch geen rekening mee houden?

"stonehenge" moment bij het songfestival

ps het nummer en concept van nederland is ge-wel-dig! polderhoempa met een echt draaiorgel. Je wint er niet mee, maar je haalt wel de finale! Is goede televisie
                      lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Originally posted by moderator
                        Snap wel dat die Eurovisie boys zeggen: "kan de stage niet aan"
                        Betere reden om dit janklied te weigeren is niet te vinden!

moderators fun
                        is like a morning sun
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Originally posted by showband

ps het nummer en concept van nederland is ge-wel-dig! polderhoempa met een echt draaiorgel. Je wint er niet mee, maar je haalt wel de finale! Is goede televisie
                          Hebben ze met die andere liedjes van de laatste jaren wel wat gewonnen dan? Waren dus ook bagger.
                          Speakertech

Comment

• stamgast
                            • Feb 2010
                            • 253

Originally posted by showband
                            Hoe moeilijk is het om een prop van een orgel te laten bouwen met deze budgetten?
                            Tijdens de finale stond er ook een prop.

Comment

• Rieske
                              • Aug 2002
                              • 544

Dit verhaal met het orgel is volgens mij gewoon een marketing technisch verzinseltje om met het Songfestival in het nieuws te komen. Natuurlijk is er wel nagedacht over een prop en weten ze heus wel dat een echt draaiorgel te zwaar is. Heel Nederland springt weer in de bres en huppa; free publicity !

Vorig jaar hadden we de Toppers met de led verlichting in pakken en zo is het ieder jaar wel iets.
                              Life is what you make it

Comment

Working...