Brom op mengtafel... voeding???

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakkes72
    • Dec 2003
    • 1015

Brom op mengtafel... voeding???

Heren,
    Ik heb een Spirit Live 4-2 24ch mengtafel.
    werkt als een speer voor dat geld, daar gaat het nu niet om.

Zondag had ik plotseling een brom op alle uitgangen, enige remedie was om de faders dicht te doen:storing was over.
    Conclusie alvast: het licht niet aan de uitgangs schakelingen.
    Op geen enkele PFL van een kanaal was de storing aanwezig.
    Probleem leek op te treden op de mix bussen.
    Group faders op 0 zetten, gaf dan een uitslag op de VU-meters van -16db, hetzelfde op de LR faders/meters.

Iemand een oplossing?
    (reeds de voeding nagemeten op stroom verbruik in de voedingslijnen naar de mengtafel met een ampere meter, niets raars.
    Spanning nagemeten op het punt waar deze de mengtafel in komt, niets raars.
    Met de scoop gekeken of er geen rare brom op de voedingsspanning, niets raars te zien.)
    Bovenstaande acties thuis uitgevoerd, waar ook de brom niet optreed.
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Begrijp dat je het thuis niet hebt.

Waren er andere storingsbronnen in de buurt?
    Spanningskabels, dimmers en/of andere zaken in de stopcontacten waar ook apparatuur van geluid in zat?

Wij hebben een keer in een theater problemen gehad omdat iemand van het licht de lampjes van de band wilde kunnen dimmen als er geen muziek was want dat stond netter op het podium. De focus bleef dan op de spelers. Toch vriendelijk verzocht deze er weer af te halen en de brom was weg. Hebben het dimmen opgelost met een gaasdoek voor de band

Comment

• snoei
      • Apr 2003
      • 168

dimmen van verlichting van band (of orkest met die tig lampies) is inderdaad vaak een bron van storing. Dit is meestal op te lossen door niet te dimmen, maar dat wil je natuurlijk niet, dus dan bied vaak een variac een uitkomst --> die brommen namelijk nie.

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

Was in een kerk.
        Zaal installatie was uit, dus geen ringleiding aan.
        In een andere kerk had ik hetzelfde, alleen niet constant. Nu wel.
        Zelf zit ik tch aan de voeding te denken.
        Ik heb nu alleen de mengtafel op zolder staan, wellicht alles maar een keer opbouwen om uit te sluiten dat het niet aan de bekabeling licht.
        (Heb overigens zondag ook alle kabels uit de tafel gehaald, zowel XLR, Jack, alles.
        VU meters bleven uitslaan.)

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

Lijkt me toch een aardingsprobleempje, dus dat ga je thuis niet oplossen.
          In het vervolg een paar trafokastjes mee, in dit geval voor tussen je outputs van de mixer en de inputs van je versterker/crossover/processor.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

je probleem zit waarschijnlijk in de tafel.
            De mastermixbus-groundreferentie zit misschien los.
            eventuele flatkabels/conns nakijken/aandrukken.
            knoppen en waarden :)

Comment

• jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

Alle flatkabels binnen in de tafel waren afgelopen vrijdag al losgehaald / weer geplaatst.
              Denk dat ik maar losse ground kabels ga trekken van de group printen naar het centrale aardpunt.

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

hmm daar moet je mee oppassen, leg alleen grounds die er fysiek in het ontwerp al lagen.
                De mastergroundref. hangt niet direkt aan het centrale aardpunt.
                Daar zit een hele filosofie achter, als je die overhoop haalt krijg je ergens anders weer problemen. Die ref is meestal een stroomloze geleider die aan alle kanaalfaderrefs hangt oid (of nu dus niet meer)....

Werken alle signaalpaden nog? maw: is het geen rotte opamp die veel stroom trekt (en heet word)/stroom dumpt oid?
                Zijn alle voedingsrails schoon (op scoop kijken)? misschien een losse spanningsregelaar/losse elco.
                Als er teveel rimpel op de +/-15V komt krijg je nl een identiek probleem...
                succes

Comment

• jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

Er zat zo'n 20 mv top-top rimpel op de voedingslijnen (met scoop gemeten)

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

hmmm dat is niet weinig en niet veel

Zou binnen de 5 mV moeten zijn als er tenminste 78xx of LM317 spanningsregelaars worden gebruikt...
                    Ik verdenk de aarde ervan dat hij dus beweegt, en dat is die 20mV die je meet, dat is dus geen rimpel op de voeding maar op de aarde.
                    Als je symmetrisch tussen -15 en +15 meet (even met de multimeter doen en niet met scoop omdat dit zwevend moet zijn) zal de 20mV denk ik weg zijn?

Als het thuis niet reproduceerbaar is ,kan het dus ook nog aan je uitgangsdriver liggen, die kan vervuilen bij vuile aarde van de ontvanger.
                    Als je een apparaat (versterkerrack/processor) eraan hebt gehangen die van een andere stroomgroep kwam, kan de hele tafelground vervuild raken, omdat pin1 niet genoeg stroom kan verwerken...
                    Op te lossen door master-uitgangs pin1 direkt aan het chassis te hangen, dan voer je die stroom af naar randaarde, en niet door je mixers aardenetwerk.
                    Of werkte je ongebalanceerd?
                    Is de voeding trouwens extern? heeft de mixer wel/geen randaarde?

Comment

• jakkes72
                      • Dec 2003
                      • 1015

Voeding is extern, randaarde en met LM 317 en LM 337 voor de voedingslijnen en een LM 317 voor de +48V.
                      Ik trek altijd netjes de spanning voor de hele installatie vanuit 1 punt.
                      Ga morgen middag (mits mooiweer) de spullen compleet maar buiten opstellen en aansluiten (amprack, mengtafel, eff-rack)
                      Met de multimeter de voedingspanning meet (wisselspanning) heb ik zo'n 0,5 mV tov aarde in de tafel.
                      Als ik op de aarde meet tussen 0-punt voeding en 0-punt in de mengtafel, heb ik ook zo'n 2-5 mV.
                      Morgen maar eens kijken( vanavond leren voor CCNA2 voor mijn werkgever).

Comment

Working...