ADAT en lengte optische kabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

ADAT en lengte optische kabel

Heb hier een ADAT interface op de pc icm met een ADA8000 van Behringer.
    Ook heb ik 2 10m toslink kabels.
    Alles nieuw uit de doos, ik begon met aansluiten en kreeg de toslink niet in de aansluiting geduwd. Na inspectie van de connector op de kabel zag ik dat de 'lens' schuin stond. wat duwen helpt niet want ze komt altijd terug schuin te staan. Na wat harder duwen dan toch gelukt om deze in de contrastekker te krijgen. Zet mengtafel aan, gekraak uit de outputs. 2e optische kabel (10m) geprobeerd, minder gekraak. Als ik aan het stekkertje leuter, hoor ik het gekraak veranderen en in een bepaalde positie is het zelfs zo goed als verdwenen, maar blijft aanwezig. Verdachte nr1 was dus de kabel. Heb hier nog een halve meter optische kabel liggen van m'n minidisc, die geprobeerd, werkt perfect, geen gekraak meer.
    Ook opvallend, voor een gewone spdif connectie werkte die 10m dus wél perfect.
    Lijkt me hier dus een combinatie te zijn van de lengte (evt kwaliteit van de kabel) en het breedbandige ADAT signaal.
    Nu is mijn vraag:
    Is er een maximum aan die lengte voor gebruik bij ADAT? Want ik heb gezien dat ze zelfs 20m verkopen.
    Of hebben andere mensen goede ervaringen met ADAT over 10m? Wat zou impliceren dat de kabels brol zijn.
    En wat als ik de kabels vervang door 5m kabels, moet het dan wel goed gaan?
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

er ligt een glasvezel over de bodem van de atlantische oceaan, en die is iets langer dan 10 meter.

Zo te lezen lijkt het alsof er een speciale connector aanzit, die niet helemaal lekker in de andere past.

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

Zit er niet een "mini jack" aansluiting op? voor BV portable MD spelers.
      Stof kapje, ook nog een optie.

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

Geen speciale stekkers, gewoon Toslink aansluitingen.
        Het merk van de kabel 'The Sssnake', zou iets meer budget gericht moeten zijn.
        Als ik de kabel zelf bekijk is hij bijna net zo dik als normale audiokabel en zeer soepel. Lijkt me toch wel robuust te zijn dus.
        Alleen de stekkertjes die eraan staan leken me er zo maar snel aangegoten te zijn doordat beide kabels aan 1 kant een lensje hebben dat scheef staat.

Zijn er dus mensen die ADAT over 10m gebruiken en welk merk van kabel is dit dan en hoeveel kostte die.

Comment

• Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

De ervaringen hier met SS snake zijn uitermate belabberd!
          Ooit eens 5 microfoon kabels van gehad die bij een stel microfoons zaten.
          Het spul kaakt bromt en ruist als een gek.
          Ondanks het feit dat het hier om een digitaal signaal gaat is het belangrijk dat de
          glas koppelingen goed tegenover elkaar zitten.
          Demping van de koppeling kan met gemak 1dB of meer wezen, demping in 10 mtr glas kan oplopen tot 0,1 dB.
          De meeste winst valt dan ook te halen aan goeie conectoren.

Leuke link over "toslink"
          The transmission of signals using a beam of light was a topic for science fiction writers just a few short decades ago. The ability to harness the incredible speeds and data density capabilities of

Hier zie je dus ook gelijk de beperkingen van toslink en waarom het niet over de oceaanbodem kan liggen.
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

Comment

• Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

Radar, daaruit volgt dan de logische vraag...
            Welke zijn dan de goeie kabels? Of allesinds, de goeie stekkertjes? Welk merk?

Comment

• Dikke Foaf
              • May 2003
              • 618

Ik heb de 10m kabels gewisseld voor 5 meter kabels, op het eerste zicht lijkt alles nu wel goed te werken...
              Tussen 5 en 10m blijkt dus ergens het maximum te liggen voor adat. Dit zal ook te maken hebben met de kwaliteit van de kabel/stekkers.

Comment

Working...